111 keer gelezen in gemiddeld 5:15

Beste kranten

Geschreven op zaterdag 13 februari 2010 in de categorie archief

Beste kranten,

Ik moet niet meer hebben wat jullie aanbieden.

Begrijp me niet verkeerd: ik hou van jullie. Bij een obsessief infovoor en compulsieve lezer als ik zijn kranten en tijdschriften al een gans leven onlosmakelijke metgezellen.

Voor een internetman hou ik verdomd veel van papier

Maar we zijn op een punt gekomen waarbij onze wegen zich moeten scheiden.

Het is niet dat ik niet van papier hou. Ik weet het, ik weet het, ik ben een internetman. Maar er is niets dat ik liever doe dan op een koude maar waterzonnige zondagmorgen met een lekkere espresso me gestaag door een stapel kranten te werken. Ik hou van het fysieke omdraaien van de pagina's, ik hou van de textuur van het papier, ik hou van het nadrukkelijk aanwezige gewicht van de verschillende weekendkaternen, ik hou zelfs van die specifiek geur van drukinkt. De grauwe vlekken op mijn vingertoppen en op mijn keukentafel neem ik er met plezier bij - draag ik zelfs stiekem als eretekens.

Maar jullie ritme strookt niet langer met mijn leven.

Die dagelijkse kranten tijdens de week, ik kan daar niet mee overweg. Op weekdagen sta ik met veel plezier op om voor mijn kinderen te zorgen en om te werken. Die dagen passeren in een wervelwind van activiteiten. Elke week eindigt met een stapel ongelezen, ongeopende kranten. Soms heb ik zelfs de tijd niet om ze uit mijn brievenbus te halen.

Het is pas tijdens het weekend dat ik de tijd kan nemen om het papier te hanteren.

Tijdens de week consumeer ik mijn nieuws op een andere manier, via een ander kanaal. Twitter en blogs informeren me veel sneller van belangwekkend nieuws, geven me méér verschillende standpunten en invalshoeken, filteren beter de dingen die voor mij toepasselijk zijn, en geven me vaak betere duiding.

En jawel, dat gebeurt via het kanaal waar ik mijn weekdagen doorbreng: het internet.

Jullie aanbod van 5 gewone kranten tijdens de week en één dikke krant tijdens het weekend komt me dus niet zo goed uit. Ik zou eigenlijk liever enkel een abonnement op jullie weekendkranten hebben.

Maar dat doen jullie dus niet. Of wel, maar dan toch nog snel-snel een extra vrijdagskrant erbij verpatsen (ja, ik kijk naar jou, De Standaard).

Het gaat echter niet alleen over het kanaal, het transportmiddel (papier vs. internet).

Tijdens de week verwacht ik factueel, up-to-date, snel nieuws. Just the facts, m'am. Verdieping en duiding, dat is voor tijdens het weekend, als ik daar de tijd voor neem. Die feiten verwacht ik real-time. Als er nu iets gebeurt, wil ik dat nu weten. Niet morgen.

Ik besef het, ik ben een snel en ongeduldig man. Maar mijn onvrede zit nog dieper.

Jullie zijn het aura van betrouwbaarheid en degelijkheid al een tijd geleden kwijtgespeeld. Al die humbug over fact checking en dubbele bronnen en de 'muur tussen redactie en commercie' en eindredactie? Het spijt me, ik merk daar niet veel meer van.

Uitdieping, opinies, context schetsen, of zelfs gewoon mooi geschreven stukken? Dat is er allemaal wel - maar het verdrinkt tussen de banale, on-nieuws-waardige, slecht geschreven of geredigeerde stukken.

Jullie drijfveer is al lang niet meer 'interessant nieuws brengen'. Jullie drijfveer is enkel 'het opgegeven aantal pagina's vullen'. Met beperkte en steeds minder wordende middelen, ik begrijp dat. Ik ken de economische realiteit.

Maar nu ik de sociale filter van mijn netwerk gecombineerd met de ongelimiteerde publicatietool internet heb, ben ik gewoon om enkel die stukken te lezen die voor mij interessant zijn. Ik moet niét eerst alles lezen om de waardevolle stukken te vinden: die waardevolle stukken komen zich op de golven van mijn sociale internet zelf aandienen.Bij jullie moet ik eerst (een deel van) het artikel lezen vooraleer ik merk of het interessant is voor mij. Hoe inventief jullie ook omgaan met de titels.

Er heerst bij jullie een serieuze misvatting over artikels op het internet. "Bloggers zijn de vuilnisbak van het internet."

Ik geef het toe - er is véél crap op het internet. Maar er is ook heel veel kwaliteit. Jullie misvatting is: te concurreren met die rotzooi. Jullie concurreren niét met de onderkant van het internet, maar met de bovenkant. Het is niet omdat er heel veel "mijn kat heeft gegeeuwd" blogposts zijn, dat je mag zeggen dat "kranten beter zijn". Er zit gvd héél véél kwaliteitscontent online. En dàt is jullie competitie. Online is distributie niet de flessenhals. De kwalitatieve inhoud komt vanzelf naar boven drijven, zonder de gatekeepers van een uitgeverij.Mijn beste kranten, die kwaliteit is jullie competitie. Elk stuk dat in een krant staat moet beter zijn dan het beste stuk dat online staat. Jullie hebben sowieso al een competief nadeel, door jullie verouderde en tragere drager. Je kan alleen maar hopen dit te compenseren met kwaliteit.

Om het met een metafoor te zeggen: elke dag moet de traagste gazelle opstaan in het volle besef dat hij die dag sneller moet zijn dan de snelste leeuw.

Die gazelle-kwaliteit, lieve kranten, is wat ik niet zie. Jullie eerste bezorgdheid is die krant vol te krijgen; als het kan met goede stukken. Als er geen goede stukken zijn, dan plaatsen jullie maar slechte stukken - als de krant die dag maar kan verschijnen (en voldoende 'content' heeft om de bijhorende advertenties te rechtvaardigen).Een blog werkt niet zo. Een goede blogschrijver publiceert als hij een goed stuk heeft, niet omdat er een deadline is.

Kom me nu ook niet vertellen dat jullie ook een "online krant" hebben, waar nieuws wel snel, real-time, en op het door mij gewenste kanaal verschijnt.

Jullie websites proberen wanhopig het businessmodel en de systematiek van het papier te kopiëren. 'Bereik' is al wat telt - de dictatuur van de CIM-cijfers. Jullie denken dat advertenties de enige manier zijn om geld te verdienen met jullie online aanwezigheid. (Dat is het niet. Laten we dat eens bij een kop koffie bespreken.)Maar deze gedachtengang veroorzaakt een ongezonde race to the bottom - waarbij alleen nog de vraag gesteld wordt "klikt het wel?". Ik heb zero interesse in 1000 artikelen met titels als "Britney Spears naakt!" en "Seksverslaafde verhuist omdat hij sliep met elke vrouw in de stad". "Mijn kat heeft gegeeuwd"? Nee, nee, "Zeven combi's rukken uit voor aggressieve kat".

Lieve, lieve kranten.

We moeten hier afscheid nemen. Het ligt niet aan jullie, het ligt aan mij. Of toch wel, het ligt wel aan jullie.

Ik zal jullie lidmaatschap niet meer verlengen. En vandaag schrijf ik het bedrag van een jaarabonnement over op 523-0803516-43.

tags:  , ,

Reacties

  • jan

    jan14 jaar geleden

    Het is waar wat je hier schrijft. Hoe jammer het ook is. Het is triest. Het is haast niet te geloven.

  • filip

    filip14 jaar geleden

    wow, dit komt aan.

    ware het niet dat mijn krant elke morgen aan de ontbijttafel mijn vaste compagnon is die nadien in mijn rugzak mee naar de trein verhuist waar hij mij nog eens een half uur gezelschap houdt, dan zou ik ... of toch niet, het zou aanvoelen als mijn vrouw bij het huisvuil zetten. maar ik deel in zekere mate je ongenoegen.

  • Thomas Van den Bossche

    Thomas Van den Bossche14 jaar geleden

    Elke morgen neem ik uitgebreid de tijd om te ontbijten en op het gemak de krant door te nemen (ja, ik sta daar graag vroeger voor op!).

    Het lezen van de krant nam dan ook meer tijd in beslag dan het ontbijten zelf... Maar wat merk ik de laatste tijd? Mijn "gazette" is uit terwijl mijn kopje koffie nog niet eens half uit is (of half vol; te zien hoe je het bekijkt)...

    Soms heb ik het gevoel dat ik de Story of Dag Allemaal aan het lezen ben (nee, ik heb daar geen abonnement op...).

    Krantenkoppen als "Ignace Crombé en zijn nieuwe vriendin" kan ik best wel missen...

    Graag interessante, informatieve artikels aub!

  • pascal

    pascal14 jaar geleden

    Zeer goede blog. De kranten moeten absoluut terug naar de basis, namelijk daar waar ze kwalitief 'triple' gescheckt nieuws brengen.

    De laatste jaren geldt voor velen enkel de macht van de verkoopscijfers (CIM) en niet meer de correctheid van de artikels.

    Meer nog ... de kranten doen op deze manier aan zelfvernietiging.

    Het is enkel nog een kwestie van tijd vooraleer ze dat zelf gaan/moeten inzien.

  • Anonymous

    Anonymous14 jaar geleden

    Hey Bart, ik neem een we abo op de morgen, dat kan wel. de weekkranten zijn maar brievenbusvullers bij mij...

  • Nick

    Nick14 jaar geleden

    Ik had onlangs nog een gratis maand gekregen voor De Standaard. Maar neen, een abbo daar pas ik toch voor. 4/5 kranten blijft liggen in de week.

    Mocht ik artikels kunnen 'starren' zoals ik doe in google reader dan lees ik ze in het weekend. Maar papier laat dat niet toe natuurlijk. Dus lees ik wél in het weekend De Werkttitel, maar die stapel papier die ophoopt tijdens de week eindigt in het oud-papier.

  • Dave Driesmans

    Dave Driesmans14 jaar geleden

    goed stuk,

    alleen, ik ga niet akkoord met het volgende: "Als er geen goede stukken zijn, dan plaatsen jullie maar slechte stukken - als de krant die dag maar kan verschijnen"

    misschien lijkt dit voor jou (en ook voor mezelf vaak) zo, maar het aanbod aan artikels is velen malen hoger dan de plek in de krant. journalisten, zelfs die in vaste loondienst, moeten vaak vechten om plek in de krant.

    je kun zeggen over de radio: "als er geen goeie liedjes zijn, dan spelen we maar slechte liedjes". de radio is vaak niet veel soeps, maar ook daar kun je niet zeggen dat er geen mensen vechten om een plekje op de radio... de kwaliteit van de liedjes is niet de belangrijkste maatstaf bart.

  • Bram Souffreau

    Bram Souffreau14 jaar geleden

    Dag Bart, hartelijk dank voor het laatste zinnetje :) We zullen het geld goed besteden!

    Persoonlijk kan ik me overigens vinden in je blogpost. Ik heb me sinds kort door De Tijd wel laten verleiden voor een weekendabonnement.

    Ik volg de actualiteit op de voet, maar een krant *lezen*, zit er in de week niet in. Het nieuws komt me wel via andere kanalen (krant, web, radio, televisie, sociale media, collega's en vrienden) ter ore. En voor mijn werk heb ik toegang tot verschillende (kranten)archieven.

    In het weekend hoop ik in de krant wat achtergrond en analyse te lezen. Jammer genoeg moet je je vaak een weg banen door heel wat crap.

    Daarnaast betreur ik eveneens de overkill aan 'leuke, luchtige berichtjes', emo-stukken en 'te-gek-voor-woorden artikels'. Ze lokken inderdaad volk, maar ze zijn zelden relevant. Van een journalistiek product verwacht ik eigenlijk andere prioriteiten.

  • Katleen Van Landschoot

    Katleen Van Landschoot14 jaar geleden

    Kwaliteitsvolle en diepgravende journalistiek vraagt tijd. Tijd om verschillende standpunten aan bod te laten komen. En dat maakt het stuk duurder. Te duur. Vandaar dat we verglijden naar veelschrijverij. Idealistische journalisten geven het op. En worden bijvoorbeeld copywriter. Jammer maar het is nu eenmaal zo. Als er meer budget voor reportages en artikels komt, dan zou ook de kwaliteit van de inhoud naar omhoog gaan. Daar ben ik zeker van.

  • claudio

    claudio14 jaar geleden

    Wij hebben een WE abo van De Morgen. Schitterende oplossing. En de reclame 'De Morgen op zaterdag is lezen tot zondag' mag in mijn geval soms uitgebreid worden 'tot dinsdag of woensdag'.

  • Bart Stevens

    Bart Stevens14 jaar geleden

    Waarde naamgenoot, ik denk dat het aan ons is om onze kontakten bij de kranten succesvol te maken zodat zij hun "anciens" wakker kunnen schudden. Zoals de auto industrie ook niet in een nacht gered kan worden, zal het ook gebeuren bij "print". Er moet zeer veel water door de rivier. En misschien heeft Steve wel de sleutel in zijn handen. En hier is nog een grote opp. voor spelers als ons: maak de content van vandaag leesbaar op een 10 inch scherm. Anyway ik heb medelijden met dat kopje esspresso vandaag, zo alleen ....

    Geniet vandaag

  • Dirk

    Dirk14 jaar geleden

    Sterk stuk.

    Eén ding "got me confused". Als de kranten beter moeten zijn dan de beste blog. En mijn blog de beste van Vlaanderen is, volgens uzelven op een van uw meer lucide momenten (http://twitter.com/netlash/statuses/8777902092). Dan betekent dit dat kranten beter moeten zijn dan mijn blog.

    Dan zou ik - journalist zijnde - nog niet meteen wanhopen. Er is, om het zacht uit te drukken, nog enige marge.

  • Frank

    Frank14 jaar geleden

    Ik ben het eens met waarom: facts, verslagen, "nieuws" verwacht ik niet van mijn krant. Duiding, achtergrond, diepere analyses, experts aan het woord, dat wil ik.

    Alleen is het bij mij omgekeerd: de enige momenten dat ik echt tijd heb (en probeer te maken als ik ze niet heb) om die dingen te lezen, is tijdens de middag-break. Een tas koffie, het laatste boterhammetje, en bv de Economie of Wetenschapskatern van De Standaard of De Morgen ernaast.

  • Herman dailybits

    Herman dailybits14 jaar geleden

    Wij zijn zelf nu overgestapt op een weekendabo van Gazet van Antwerpen om diezelfde redenen.

    Heerlijk om in het weekend mezelf in de krant (en vooral de vacature) te gooien en zelfs de volledige sportkatern uit te lezen.

    Meestal passeer ik dan op het einde van het weekend langs mijn ouders en grabbel ik daar de weekendkranten van de standaard en de morgen mee en zo kom ik de hele week door, totdat er weer een nieuwe zaterdag is met een nieuwe verse weekendkrant.

  • polskaya

    polskaya14 jaar geleden

    Flauw stuk. Ongenuanceerd, een hoop boemboem maar niks blala. Waar geef je voorbeelden van slecht geschreven stukken? Nergens.

    Waar geef je argumenten die op iets meer slaan dan op persoonlijke grieven? Nergens.

    Je had net zo goed een artikel kunnen schrijven over waarom je de kleur blauw niet mooi vind.

  • polskaya

    polskaya14 jaar geleden

    vind+t :/

  • Steven

    Steven14 jaar geleden

    De strijd om real-time nieuws te brengen is bij voorbaat verloren door dagbladen. Het gaat niet langer op om louter verslag uit te brengen over ‘nieuws’ omdat de feiten een dag eerder al genoegzaam bekend zijn op het net. Dagbladen moeten meer evolueren naar weekbladen en content verder uitdiepen. Uitgevers moeten denken over hoe ze waarde kunnen toevoegen aan nieuws. Dat kan alleen door achtergrond, analyse, expertise, onderzoeksjournalistiek,...

    Apps of publiceren op een iPad zijn daarbij slechts een pleister op een houten been.

  • Anonymous

    Anonymous14 jaar geleden

    Je blog komt hard aan, omdat er een aantal waarheden in staan, maar vooral ook veel onwaarheden.

    Als medewerker bij Corelio zie ik hoe onze redactie elke dag heel streng de kranten(in print en online) evalueert en ongenadig hard reageert op slechte, slordige of niet-relevante stukken. En zie ik hoeveel tijd en moeite we stoppen in lezersonderzoeken om ons publiek nog beter te kunnen bedienen. Maar we zijn voorlopig nog een massaproduct en het is niet eenvoudig om iedereen op zijn wenken te bedienen...

    Over de Britney- en andere pulp berichtjes. Niemand wil ze, maar iedereen leest ze. Een moeilijke dus, waar veeeel over gediscussieerd wordt. Brengen we wat de lezer wil of wat WIJ vinden dat hij/zij moet lezen. De waarheid ligt ergens tussenin denken we. Een evenwichtsoefening dus.

    En is alles in het teken van de 'commercie' ? Als salesmanager wou ik dat ik 'ja' kon zeggen, maar je zou ervan verbaasd staan hoe vaak 'de commerciëlen' een 'nee' krijgen op plannen en voorstellen. (Als lezer ben ik daar stiekem blij om :-)

    Wat je zegt over deadlines, dat een blogger past iets post als het 'goed' is. Tja, die luxe hebben wij niet. Die krant moet s morgens in de bus zitten he. En online moet het à la minute gebeuren ! Je zou eens moeten langs komen om te zien wat een heksentoer het is om die combinatie van snelheid en kwaliteit waar te maken. De adrenaline druipt hier soms van de muren :-)

    En tot slot over het vrijdag-zaterdagabonnement van De Standaard. Ja, we verkopen liever 2 kranten dan 1. En we zien dat onze weekendabonnees tevreden zijn met de combinatie. Maar (en nu komt er goed nieuw voor jou) de combinatie is niet verplicht. Een eenvoudig telefoontje naar onze lezersservice volstaat om je abonnement aan te passen. Wedden dat je dat nog niet geprobeerd hebt ;-)

    Vriendelijke groet

    Griet Ducatteeuw

  • Bart

    Bart14 jaar geleden

    Griet, bedankt voor je open, doorleefde en volwassen reactie.

    Het ding is: dit is ook voor mij hard. Ik schreef dit niet omdat ik kranten haat - integendeel.

    En tegelijkertijd weet ik hoeveel getalenteerde en gedreven mensen werken bij de pers, en hoe hard ze worstelen om elke dag de best mogelijke inhoud op een stapel papier in mijn brievenbus te krijgen.

    Mijn blogpost was dan ook niet tegen die mensen gericht; wel tegen 'het instituut', tegen 'het businessmodel' van de kranten. Dit sluit niet meer aan bij het ritme van mijn leven; en ik vrees dat ik niet enkel de 'outlier' ben, maar de voorloper.

    Ik schrijf 'vrees', want ik vind dat jammer. Ik zou liefst hebben dat kranten blijven bestaan, maar ik zie het de verkeerde kant op gaan. En ik geloof heel hard in de maakbaarheid van mijn wereld - deze blogpost is een poging om de toekomst te veranderen.

    Tegelijkertijd, beste Griet, is er goed nieuws. Want in mijn ogen is enkel 'het instituut' kranten bedreigd. Er zal altijd vraag blijven naar nieuws, naar goedgeschreven stukken, naar verdieping en opiniëring, naar onderhoudende teksten (ook over naakte Britneys) en journalistiek.

    Maar vooral: er zal altijd vraag blijven en plaats zijn voor mensen zoals jij en je collegae, die vol goesting en passie elke dag vechten om kwaliteit te leveren en te voldoen aan de veeleisende informatie-verlangens van mensen zoals ik.

  • Anonymous

    Anonymous14 jaar geleden

    Mooie woorden voor een maandagochtend :-)

    Je hebt gelijk: ons bestaande busisnessmodel kreunt en steunt en op alle congressen de wereld rond is dàt het topic.

    Anderszijds: dat krakende model is net wat we nu nodig hebben. De druk om te veranderen is nooit groter geweest en ze leidt tot meer creativiteit en meer snelheid. Maar intussen moet het geld blijven binnenkomen en dat gebeurt vooralsnog hoofdzakelijk via de zeer tradtionele kanalen...

    Soit: t is ongemeen boeiend. Keep watching us ;-)

    Griet Ducatteeuw

  • stijnvercamer

    stijnvercamer14 jaar geleden

    Bart, Bart, Bart... Je blogbericht bevat toch nogal wat achterhaalde clichés en is een stevige onderschatting van de mensen die met kranten bezig zijn vandaag. Je weet dat ik net drie jaar Corelio achter de rug heb, dus mijn ervaring gaat vooral over De Standaard en Het Nieuwsblad. Ik ken alvast een hoop mensen bij dat bedrijf die de toekomst wél zien, en redelijk ver zelfs.

    Dat het allemaal niet snel genoeg gaat, dat zul je mij zeker niet horen ontkennen, in tegendeel. Maar wees gerust: er zitten mensen te broeden op plannen, te kneden in businessmodellen, te experimenteren met Kindles, iPads te bestellen in de States. En je voelt zelfs een wil tussen uitgevers om samen te werken.

    Ik zie dat Griet Ducatteeuw ondertussen zelf ook al een reactie heeft gepost, wees daarmee al gerust: het cliché van de niet-luisterende journalistieke molochen, gaat dus al op. Wat eigenlijk ook betekent: blijf je ongenoegen ventileren, want ze geraakt wel degelijk tot in de hoofdredactie-meetings. Het is natuurlijk niet omdat ze jou niet op de koffie vragen, beste Bart, dat ze 'hét' niet snappen. Misschien moet je jezelf eens uitnodigen?

    Ik heb trouwens 2 oplossingen voor je: ik lees mijn weekkranten tegenwoordig op de trein omdat ik niet meer met de auto ga werken (ik weet het: een dooddoener die gemakkelijk is als je bureau bijna op Brussel-Noord is). En ten tweede: in het weekend je krantje ophalen in een krantenwinkel en je abo stopzetten. Maar dan ga je in de week iets missen, ik ben het zeker, jij media-junk ;-)

  • stijnvercamer

    stijnvercamer14 jaar geleden

    hm... 'in rook op' dus, voor dat cliché... Aiai, da internet ee, te rap voor mijn maandagmorgen-après-club-brugge-heeft-gewonnen-tegen-Standard-brein :-)

  • Bart

    Bart14 jaar geleden

    Stijn, ik snap je opmerkingen.

    Maar laat het me nog eens herhalen: ik heb geen kritiek op de mensen. Ik wéét dat daar mensen met visie en plannen zitten.

    Alleen zie ik die nu nog niet als eindresultaat in mijn krant.

    Ik weet het, ik weet het, "Beoordeel anderen op hun intenties en jezelf op je resultaten, in plaats van omgekeerd".

  • Nicolas Van Malderghem

    Nicolas Van Malderghem14 jaar geleden

    Beste Bart,

    We leven vandaag in een tijd van overinformatie. De informatie die we vandaag verwerken is pakweg dubbel zoveel als die van twintig jaar geleden.. Ons brein is echter gedurende de laatste 10.000 jaar niet aangepast aan de hedendaagse activiteiten en dus ook niet aan het verwerken van zoveel informatie. Toch ga ik uw kritiek niet uit de weg i.v.m. de lage kwaliteit waarmee kranten heden ten dage voor de dag komen. Kranten worden gedirigeerd door het lezersaantal en hun sponsors, namelijk de bedrijven (adverteerders), en niet de redacteurs of journalisten. Voorgaande kritiek kan echter ook op het internet toegepast worden. De publieke opinie en de grootste sponsors bepalen de inhoud van de artikels. Noam Chomsky en Edward S. Herman noemen dit, in hun boek ‘manufacturing consent’, filter 3: Sourcing the media. Media, en dus ook kranten, zijn afhankelijk van goede, betrouwbare bronnen. Daarom staan ze best op goede voet met de voornaamste politici, machtige instellingen, lobby’s en bedrijfsleiders. Bedrijven komen graag positief in het nieuws en gaan dusdanig de media beïnvloeden. Een objectieve mening telt dus niet meer.

    De oplossing die u voorstelt om enkel de informatie op te vragen waarvoor u interesse heeft, lijkt mij vrij selectief en sluit aan bij de segmentatie en individualisatie van de communicatieboodschappen. U kan zelf uw interesses opvragen maar daarmee verkleint u uw kennisveld. Wat interessant is voor u kan trouwens voor een ander persoon oninteressant zijn. Dit is ook de reden waarom onze kranten geschreven zijn op maat van 12 jarigen. Iedereen moet er baat bij hebben, en laten we eerlijk zijn tegenover elkaar. Het gros van de mensen leest het liefst een krant die op zijn niveau geschreven is. We kunnen dus stellen dat ‘de’ krant een massaproduct is, op enkele uitzonderingen te nagesproken, gericht op ‘Jan met de pet’ die wel geïnteresseerd is in het geeuwen van uw kat. Zolang ‘Jan’ onze krant koopt, stelt er zich geen probleem. Wij kunnen als krant echter niet concurreren met een medium dat interactief is en waar anomie heerst, zoals het internet.

    Zoals ik al eerder aanhaalde. De tijden veranderen al klopt dit spreekwoord niet volledig. Het zijn niet de tijden die veranderen maar de manier waarop we die tijd doorbrengen. Het is zelfs zover gekomen dat het tempo waarin veranderingen plaatsvinden niet meer bij te houden is. Aan de andere kant is er nog nooit zoveel vrije tijd geweest sinds het begin van de industriële revolutie en toch beweert u dat ons ritme niet langer meer strookt met uw leven. Toch begrijp ik uw bemerking. Toen de auto uitgevonden werd, verdween het paard ook uit het straatbeeld. Niet omdat het geen goed vervoermiddel was maar om de simpele reden dat de snelheid waarmee het paard zich kon verplaatsen veel trager was dan die van een auto. Toch bracht de auto enkele nieuwe gevaren met zich mee en werd paardrijden geleidelijk aan een hobby. Wie weet zijn de kranten hetzelfde lot beschoren en bevat de nieuwe media meer gevaren dan op het eerste zicht lijkt.

    Lieve, lieve Bart.

    Om af te sluiten wens ik u veel leesplezier bij uw nieuwe online krant ‘De Werktitel’. En u heeft gelijk wanneer u zegt dat het aan ons ligt, maar zolang de massa hier anders over beslist is er geen plaats voor het individu.

  • Davy Christiaens

    Davy Christiaens13 jaar geleden

    Onlangs mijn abbonnement niet meer verlengd bij het Nieuwsblad, krijg ik 's avonds laat telefoon met een smoesje van wat ik goed vind aan het Nieuwsblad om daarna een ongelofelijke aanbieding te krijgen (zelfs niet naar het bedrag geluisterd), toen ik zei dat ik in de week gewoon geen tijd meer had om de krant te lezen met 2 kleine kinderen kreeg ik als antwoord: "Maar meneer, u hoeft niet alles te lezen in de krant..." Toen hij doorhad dat ik niet op zijn uitzonderlijk aanbod inging, kreeg ik een korte goeienavond en werd de telefoon dichtgegooid. Schandalige en verbazende praktijken van deze krant (ik verwacht zoiets eerder van een louche wijnverkoper met een oost-europees accent).

    Als de kinderen groot zijn en ik weer wat tijd heb zal het bij een andere krant zijn alleszins.