De speeltijd is voorbij

Geschreven op vrijdag 28 december 2018 in de categorie mening

speeltijd

(Gepubliceerd op 28/12/2018 in De Tijd.)

We staan aan de vooravond van 2019 - de laatste kans voor bedrijven om de door hen drie jaar geleden opgezette Plan 2020s te realiseren.

Jammer genoeg heeft de toekomst ons ingehaald. Onze klanten zijn overgeschakeld op de smartphone als venster op de wereld. We verwachten collectief de gebruiksvriendelijkheid en de digitale interfaces van de internetgiganten. Onze winkelstraat is gemondialiseerd en heet Bol.com, AliExpress en Amazon.

Het is tijd om te stoppen met uitkijken naar de volgende hype. Augmented reality, blockchain en artificiële intelligentie hebben potentieel voor morgen; maar laten we naar vandaag kijken. Fascinatie voor start-ups is leuk, maar ondertussen moet ons bestaande bedrijf zich snel aanpassen.

De voorbije tien jaar hebben digitale gurus voldoende gepredikt over transformatie; nu moeten we implementeren. We zijn allemaal op pelgrimstocht naar Silicon Valley en Shenzen geweest; we weten voldoende ‘wat’ er moet gebeuren. Nu gaat het over de ‘hoe’.

Digitalisering gaat vooral over een data-gedreven aanpak; voornamelijk om product en bedrijf vorm te geven. De eerste voorbeelden duiken al op. Amazons 4-star Store is een winkel gebaseerd op klantendata (enkel producten met minimum 4 sterren). Metallica gebruikt Spotify afspeeldata om de setlist per locatie aan te passen. En Uber Eats heeft ondertussen duizenden ‘virtuele’ nieuwe restaurants geopend op basis van data.

Hier in België ken ik concreet voorbeelden waarbij Keyword Research (zoekgedrag in Google) de aankoopafdeling aanstuurt.

Digitale transformatie is veel meer dan enkel uitkijken naar nieuwe tech-speeltjes. Het betekent aanpassen van de organisatiestructuur naar multidisciplinaire teams, georganiseerd rond de klant. E-commerce D2C (Direct to Consumer) is cruciaal - niet voor de verkoop an sich, maar voor de data van de klant die dat oplevert.

Bedrijven moeten zich aanpassen; maar de rol van de overheid is daarbij cruciaal.

In het Digitale Trendrapport van Wijs wordt dit jaar gekeken naar buitenlandse voorbeelden (US, Brazilië, Zweden, China, Dubai…). Eén constante valt op: de lokale context bepaalt de snelheid voor bedrijven. Een overheid heeft daar een verpletterende verantwoordelijkheid.

Beste Belgische overheid, het is ook tijd voor uw Plan 2020. Creëer de omstandigheden om onze bedrijven digitaal te laten transformeren. Ook uit eigenbelang. Is er bijvoorbeeld een correlatie tussen ’34% van de Belgen koopt op Nederlandse webshops’ en ‘Nederland heeft 12 miljard begrotingsoverschot’?

Zorg dat de btw-stelsels goed afgesteld zijn zodat onze Belgische webshops geen competitief nadeel hebben. Maak België aantrekkelijk als logistieke hub voor e-commerce (ik denk aan mobiliteit, aan CAO’s). Hou de internetinfrastructuur competitief met een derde sterke telco speler. Bevoordeel en stimuleer digitaal betaalverkeer.

Doe alles wat nodig is om België niet te laten verworden tot een digitaal ontwikkelingsland. Ook voor u, overheid, is de speeltijd over.

tags:  , , , ,

Recente reacties