4 keer gelezen in gemiddeld 1:19

deredactie.be

Geschreven op maandag 7 januari 2008 in de categorie archief

Een nieuwe site, en héél veel gekrakeel online. Voor de aanhangers van 'any publicity is good publicity' duidelijk een goede start.

Er is één element dat me opvalt. De 'koppen' van de redacteurs en ankers worden zeer sterk uitgespeeld.

En ik vind dat persoonlijk een zéér sterk element, dat getuigt van de nodige visie.

Nieuws is nieuws, inhoudelijk kunnen er voor een mainstream journaal slechts weinig duidelijke eigen accenten gelegd worden. Om een groot publiek aan te spreken moet er een uitgekiende mix tussen lokale en internationale onderwerpen zijn, tussen fait-divers en grote politiek, tussen goed-nieuws-show en voyeuristisch rampengenot.
De belangrijkste factor die tot nu toe uitgespeeld werd als differentiator, was het onderscheid tussen VRT en VTM.

Nu is er echter zoiets als internet, en on demand, en ooit gemist, en joost, en youtube, en Tivo, en …

De kracht van de zenders als bindfactor begint af te nemen; nieuwe generaties kijken minder naar een zender, en meer naar dié programma's waar, op welk medium en op welk moment dat ze zelf willen.

Door de persoonlijkheden, de koppen, uit te spelen, introduceren ze een nieuwe bindfactor. Die was er al, maar werd minder prominent naar voren geschoven.

Een beetje vreemd misschien, en ongewoon voor een Vlaamse zender. Ik zeg: een juiste beslissing. Goed nagedacht van de nieuwsredactie, of van het bureau dat achter de strategische positionering zit.

De toekomst zal uitwijzen of het zal werken, maar van mij: chapeau.

tags: 

Reacties

  • Kevin

    Kevin16 jaar geleden

    Door de persoonlijkheden uit te spelen geven ze mij de indruk dat die personen de enigen zijn die het nieuws brengen. De objectiviteit gaat voor een stuk verloren en dat is voor mij het belangrijkste.

    Maar als je uiteindelijk gelijk krijgt hebben ze toch 1 ding juist gedaan.

  • Bramus!

    Bramus!16 jaar geleden

    Idd een slimme zet, om de kijker (terug) te binden met een charismatisch figuur en het haardvuur-gevoel op te wekken. Kijk maar naar Pien zovele jaren terug. Iedereen kende hem; iedereen wist wie hij was; ze moesten maar z'n naam laten vallen ("Wat zegt Pien?") en het ging over het weer; etc.

    Pien was het weer, en nu spelen ze de redactie uit als het nieuws.

    (... maar toch vind ik de website grafisch archi-lelijk vinden.)

  • deprotestactie

    deprotestactie15 jaar geleden

    Los van het goede idee om de persoonlijkheden uit te spelen, blijft het feit dat deredactie inderdaad heel wat terechte kritiek over zich heen kreeg. 9 maanden na de lancering lijkt deredactie het merendeel van die kritiek gewoon naast zich neergelegd te hebben. Misschien toch tijd voor een nieuwe "user-generated" revolte? :-)