Derren Brown
(Deze heeft al een tijdje geleden de ronde gedaan, maar ik vind het toch de moeite om die nog eens te herhalen.)
Een paar jaar terug zag ik op televisie een reeks met Derren Brown, een Brits 'illusionist', noem het goochelaar nieuwe stijl.
Derren Brown is de specialist van de manipulatie en psychologische beïnvloeding. Het is de moeite waard om zijn filmpjes eens te bekijken om te zien hoe beïnvloedbaar en leesbaar de menselijke geest eigenlijk wel is.
In onderstaand filmpje maakt hij eigenlijk een statement over de moderne reclamewereld. Subliminale beïnvloeding, de basis van de hedendaagse massa-reclame, wérkt - en zelfs de professionals uit de industrie zelf tuinen er in.
Hij vraagt twee reclamemensen om een campagne te ontwerpen voor een nieuw project, een keten van taxidermisten.
Wat de reclamemensen niet beseffen, is dat hij ze vooraf eigenlijk beïnvloed heeft. De taxirit naar de plaats van de afspraak, was zorgvuldig door hem georchestreerd. Onderweg bombardeert hij de twee creatieven met zorgvuldig geplaatste beelden en teksten.
De reclamisten (is dat een correct woord?) blijken na een brainstormsessie met perfect dié concepten af te komen die Derren Brown tijdens de taxirit in hun geesten geplant had.
Na het initiële 'ha ha suckers' moment, blijft er als kijker toch een wrange nasmaak achter. Zijn we écht zo gemakkelijk te manipuleren?
tags: manipulatie, reclame, subliminaal, derren brown
TomDeleu — 16 jaar geleden
Knap staaltje NLP...