13 keer gelezen in gemiddeld 0:37

Derren Brown

Geschreven op donderdag 27 december 2007 in de categorie archief

(Deze heeft al een tijdje geleden de ronde gedaan, maar ik vind het toch de moeite om die nog eens te herhalen.)

Een paar jaar terug zag ik op televisie een reeks met Derren Brown, een Brits 'illusionist', noem het goochelaar nieuwe stijl.
Derren Brown is de specialist van de manipulatie en psychologische beïnvloeding. Het is de moeite waard om zijn filmpjes eens te bekijken om te zien hoe beïnvloedbaar en leesbaar de menselijke geest eigenlijk wel is.

In onderstaand filmpje maakt hij eigenlijk een statement over de moderne reclamewereld. Subliminale beïnvloeding, de basis van de hedendaagse massa-reclame, wérkt - en zelfs de professionals uit de industrie zelf tuinen er in.

Hij vraagt twee reclamemensen om een campagne te ontwerpen voor een nieuw project, een keten van taxidermisten.

Wat de reclamemensen niet beseffen, is dat hij ze vooraf eigenlijk beïnvloed heeft. De taxirit naar de plaats van de afspraak, was zorgvuldig door hem georchestreerd. Onderweg bombardeert hij de twee creatieven met zorgvuldig geplaatste beelden en teksten.

De reclamisten (is dat een correct woord?) blijken na een brainstormsessie met perfect dié concepten af te komen die Derren Brown tijdens de taxirit in hun geesten geplant had.

Na het initiële 'ha ha suckers' moment, blijft er als kijker toch een wrange nasmaak achter. Zijn we écht zo gemakkelijk te manipuleren?

tags:  , , ,

Reacties

  • TomDeleu

    TomDeleu16 jaar geleden

    Knap staaltje NLP...

  • Bram

    Bram16 jaar geleden

    De vraag is: wie wordt er om de tuin geleid? Die twee reclamekerels of de kijkers van dit filmpje?

    Het ligt er een beetje te dik op en bovendien is het filmpje niet chronologisch gemonteerd.

  • Tom Klaasen

    Tom Klaasen16 jaar geleden

    @bram: idd, het doet mij ook een beetje denken aan die Jan Bardi, die de lottonummers in een envelop boven aan een hijskraan had gestoken.