1018 keer gelezen in gemiddeld 3:22

Een gewone man schreef zijn mening over online media en wat daarna kwam zal tranen in je ogen brengen

Geschreven op zaterdag 18 januari 2014 in de categorie mening

She did what in school?Of: 10 redenen waarom image clickbait optimalisation de volgende golf in online media wordt.

Bereik, aantal bezoekers en aantal pageviews: het zijn de kpi's die altijd al de online media gebruikten om zichzelf te beoordelen en om adverteerders te overtuigen hun geld te overhandigen.

De geschiedenis van het web tot nu is zeer turbulent geweest; om de x aantal jaar komt er een nieuwe trend en een nieuwe manier waarop het grote publiek dat web gebruikt om informatie op te zoeken.
De online publishers hebben daar iedere keer mooi op ingespeeld. (Of beter: iedere keer doken er uitdagers en nieuwe spelers op die handig inspeelden op de nieuwe trends.)

Toen surfers voornamelijk via directories het net binnenkwamen, betaalden ze om bovenaan de lijst van Yahoo en Altavista te staan. (Yahoo gebruikte dit daarna slim om zélf uitgever te worden en zijn eigen inventory bovenaan te zetten.)

Toen Google dominant werd, en SEO dé manier werd om trafiek aan te trekken, ontstonden de content farms. Bedrijven zoals Answers.com en Demand Media schreven vooral artikelen op basis van zoekwoorden uit Google. Ze gingen zelfs zover dat ze real-time opvroegen welke zoekwoorden *op dit moment* veel gebruikt werden, om er dan snel een aantal artikelen over te publiceren.

Op dit moment leven we in het tijdperk van de sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Surfers komen meer en meer op sites terecht omdat hun netwerk de link plaatst. Tijd voor een nieuwe generatie mediasite: Buzzfeed, ViralNova, Upworthy, en hier in België Newsmonkey. Dit soort sites draait vooral op de titels van de artikelen, en de manier waarop die op social media gedeeld worden. Alles wordt zorgvuldig genetisch gemanipuleerd om maximale het 'sharen' en doorklikken uit te lokken. Daarvoor worden data scientists in dienst genomen die mathematische modellen uitwerken; bij Upworthy krijgen de redacteurs de opdracht om 25 verschillende titels te schrijven en te meten welke het beste werkt.

Wat is de volgende golf? Voor mij lijkt dat zeer evident. Het volledige web is meer en meer van tekst-gebaseerd naar beeld-gebaseerd aan het evolueren; het visuele web wordt dominanter. Ook de sociale netwerken maken die beweging. Facebook geeft meer en meer beelden voorrang in zijn Edgerank sortering. Twitter gebruikt inline beelden om engagement te verhogen. Het succes van Pinterest is onweerlegbaar.

De volgende golf van disruptors en challengers in de online uitgevers zal dus onvermijdelijk bestaan uit zij die hun beelden optimaliseren voor sharing en klikken. Je kan binnenkort artikelen verwachten over hoe slimme algoritmes het succes van beelden meten en automatisch 25 verschillende versies en crops genereren.

Onze eigen VRT zit ondertussen al op dat pad met het initiatief van Ninjanieuws:

ninjanieuws

tags:  , , , , ,

Reacties

  • Serge Cornelus

    Serge Cornelus10 jaar geleden

    Ik pink NU een traan weg. ;)

  • Peter De Bruyn

    Peter De Bruyn10 jaar geleden

    Dragen webdesigners hier ook niet aan bij door bezoekers eerst voorbij sliders en paginagrote afbeeldingen te laten scrollen alvorens ze iets kunnen lezen?

    Verder is het nog maar de vraag of de oprukkende beeldcultuur niet eerder een symptoom is dat wijst naar tekorten of verlangens bij de internetgeneratie.

    Als kranten magazines worden op het internet en als politice Twitter uitroepen als hét medium voor de volgende verkiezingen, dan moeten we reden tot wenen.