1075 keer gelezen in gemiddeld 2:32

Een nieuwe piramide

Geschreven op zaterdag 18 april 2009 in de categorie archief

De laatste tijd draaien mijn gedachten voornamelijk rond 'wat motiveert mensen om actie te ondernemen?'.

Zowel op een website of in een webapplicatie (project Dopamine, later meer hierover), als in een werksituatie. Ik wil het hier vooral hebben over motivatie in werk.

Ik ben er van overtuigd dat de huidige generaties van twintigers en tieners radicaal anders denken en gemotiveerd worden dan de vorige generaties.

We kennen allemaal de piramide van Maslow, die spreekt over onze fundamentele behoeften. Naar mijn gevoel is het tijd voor een andere piramide.

piramide

Kinderen nemen de waarden over die hun ouders introduceerden, en integreren die naadloos in hun eigen leven.

De na-oorlogse generaties waren vooral bezig met 'hebben'. Komende uit een periode van ontbering en vernietiging, moesten ze alles opnieuw opbouwen en verzamelen. In de jaren 50-60-70 draaide het dan ook allemaal rond 'hebben': dezelfde of een grotere auto hebben dan de buren, een mooi huis hebben, hard werken om geld te verzamelen.

De ouders uit die periode gaven die waarde mee aan hun kroost - en die nieuwe generatie nam dat over the top mee tijdens de jaren 80 (Greed is good!).

Eind jaren 60, en tijdens de seventies, kwam er een volgende beweging op. De kinderen waren in relatieve rijkdom opgegroeid, en de nadruk begon te verschuiven van 'hebben' naar 'beleven'. (Denk: hippies, studentenrevoltes etc.) Het zijn de generaties wiens droom het was naar Nepal te reizen…
Die waarden kwamen in full force tot uiting tijdens de jaren negentig: het ging over 'genieten', over 'cocooning', over 'beleving'. De 'experience economy' werd geboren.

Ondertussen zitten we aan een nieuwe golf.

We weten nu dat 'hebben' een voorbijgaande voldoening geeft; en ervaringen nemen we wel mee maar die blijven eenmalig.

Tegenwoordig worden we gedreven door 'skills', door iets kunnen.

Het populairste genre filmpjes op YouTube: de 'how-to' filmpjes.

Twintigers van nu worden niet (enkel) gedreven door 'hebben' of 'beleven', wel door 'kunnen'. Ze willen zichzelf verbeteren, nieuwe kennis en kunde opdoen, constant bijleren.

Ik geef meestal het voorbeeld van de marketing-incentive of de wedstrijdprijs:
* vroeger gaf je een auto weg als hoofdprijs ('hebben')
* daarna gaf je als prijs een weekend rondrijden met een Lamborghini ('ervaren')
* nu geef je als prijs een cursus Formule 1-rijden ('kunnen')

We zijn nu de grondslagen aan het leggen voor de volgende golf: het sociale luik ('delen').

We zijn aan het leren om constant met iedereen in verbinding te staan (door de gsm's, door de sociale netwerken op internet). Sociale status en sociale verantwoordelijkheid zal alleen maar belangrijker worden.

Als ik het doortrek naar de wedstrijdprijs:
* een cursus Formule 1-rijden, én ervoor zorgen dat al mijn vrienden dit weten
of
* een Toyota Prius als prijs geven, zodat ik milieubewust (sociaal verantwoordelijk) kan rondrijden.


Je moet volgens mij deze nieuwe piramide in gedachten houden als werkgever van de nieuwe generaties.

Als je bv. als werkgever de verschillende lagen van die piramide op een goede manier met elkaar kan combineren, zal je in de toekomstige 'war for talent' de juiste talenten kunnen aantrekken.
Te veel werkgevers (die zelf uit die eerste generatie van 'hebben' komen, of wiens bedrijf een cultuur heeft die uit die periode stamt) focussen zich enkel op de onderste laag. Een hoog loon, uitgebreide incentives, een dure wagen…
Uiteraard werken die dingen nog. Maar wie enkel dit aanbiedt, zal zeer zwaar zijn portefeuille moeten bovenhalen om competitief te blijven.

Biedt als werkgever een marktconform loon aan ('hebben'), in een bedrijfsomgeving die aangenaam is en het evenwicht tussen privé en werk respecteert ('ervaren'), met de nodige uitdagingen en kennis-groeimogelijkheden voor werknemers ('kunnen').

Als je daarbovenop nog een sociale component kan inbouwen, ben je goed bezig. Je moet een 'groter project' in je bedrijf inbouwen, iets dat verder gaat dan 'winst maken'. Noem het een Big Hairy Audacious Goal, noem het een missie, noem het bouwen aan een 'lovemark' … maakt niet uit. (Bij ons gaan we voor 'het web beter maken'.)

Ikzelf (een bijna-veertiger) heb als persoonlijke motto 'Ik wil elke dag minstens één nieuw ding leren of doen' - en misschien wordt mijn visie daardoor wel beïnvloed.

Maar ik zie deze patronen opduiken in veel van de twintigers waarmee ik in aanraking kom, en ben er van overtuigd dat het een blijvend patroon is.

Wat denken jullie?

tags:  , , ,

Reacties

  • Matthias

    Matthias11 jaar geleden

    Mooie uitleg.

    Maar ik zou nog aanvullen met het 'waarom' mijn generatie, gen Y, zo gedreven is om een kennis te vergaren.

    Samengevat:

    http://legalcareers.about.com/od/practicetips/a/GenerationY.htm

    Belangrijk voor ons is dat ons werk zinvol is. En dat typeert onze generatie toch wel. We zijn opgevoed met de gedachte dat we door onze job een bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren. En dat zowel wijzelf als anderen inzien dat we iets nuttigs doen.

    Onze ouders hebben jaren in ons geïnvesteerd (universiteit, hogeschool,...) en we willen dan ook niets liever dan dat we die kennis die we tijdens onze studentenjaren vergaarden, gewoon verder kunnen verruimen.

    Niet onbelangrijk is dat we onze generatie volop op de jobmarkt komt tijdens een economische crisis waar we allemaal mee te maken krijgen. Al was het maar omdat de klassieke 'levensweg' (studeren, werk, trouwen, huisje, kindje) niet langer als algemeen model kan dienen. Als jong koppel is een lening krijgen en een huis kopen niet langer een evidentie. Laat staan dat alleenstaanden dat nog kunnen.

    Bovendien krijgen we via de media te horen dat onze toekomst er niet rooskleurig uitziet: vergrijzing, klimaatsverandering, energietekorten,...

    Het zijn uitdagingen die wij moeten durven aangaan. Dat motiveert ons.

    Overigens, de economische crisis en de bankencrisis heeft sowieso een zware impact op onze generatie. Waar we vroeger al belang hechtten aan 'authenticiteit' zal dat nu meer dan ooit gelden: voor ons is de werkelijke waarde belangrijk.

    En dat geldt absoluut niet alleen voor consumptiegoederen - gaande van eten uit de supermarkt tot bankproducten - maar ook communicatie, onze relaties met anderen en onszelf.

  • Marnik

    Marnik11 jaar geleden

    Zeer interessant. Ik kan me er volledig in vinden als twintiger in elk geval.

  • Jan L

    Jan L11 jaar geleden

    inderdaad mooie uitleg en ik kan me er ook volledig in vinden als twintiger.

    Ik ben wel van mening dat het "hebben" en "beleven" even belangrijk zijn gebleven als vroeger. Maar vooral omdat we nu al voldaan zijn op die gebieden we hoger in de piramide gaan zoeken.

    Daar waar nog een uitdaging ligt.

  • Ozturk

    Ozturk6 jaar geleden

    Mister,

    Nice piece. Er zitten zeer rake stukken in.

    Kijk ook ea naar de gaps die deze evoluties aan het slagen is in de verschillende lagen van de bevolking.... Zeker met de switch van hen kunnen 'gebruiken' van de computer naar het kunnen 'creeren' met digital devices...

    Ben benieuwd naar je overpijzingen hierover...

Recente reacties