377 keer gelezen in gemiddeld 2:30

Groot is niet veel klein

Geschreven op vrijdag 15 augustus 2014 in de categorie bedrijf

big and small

Naarmate je startende bedrijf uit de startup fase geraakt, kom je in de groei en heb je te maken met een groter wordend bedrijf.

Het belangrijkste wat je moet onthouden bij groei, is dat 'groot' niet gewoon 'veel keer klein' is.

Dingen die gebeuren bij een klein bedrijf als uitzondering, worden normaal bij een groter bedrijf. Dat betekent dat je die dingen op een andere manier moet opvangen. De uitzonderingen bij een klein bedrijf vang je op door een uitzonderlijke actie - je 'behelpt' je en dat lukt perfect. Maar als die dingen normaal worden, kan je ze niet opvangen met een uitzonderlijke actie en moet je een systematiek hebben om dat aan te pakken.

Laat ik een voorbeeld geven.

Als je één auto hebt dan krijg je statistisch gezien één keer om de ongeveer drie jaar een lekke band. Dat is 1 keer op 1000 dagen. Als dat gebeurt, en je staat gestrand aan de kant van de weg, dan los je dat op any which way you can. Je prutst zelf wat met de reserveband, belt een hulplijn om advies, contacteert de wegenwacht ("Wat is dat nummer ook weer? Heb ik daar al een abonnement? Nee! Oei, willen ze dan wel komen? En moet ik dan cash betalen?")...
Je 'behelpt' je. En dat is ok - het gebeurt toch maar om de drie jaar; het zou niet nuttig zijn om daar meer aandacht aan te besteden.

Maar stel dat je een vloot hebt van 1000 auto's. Statistisch gezien heb je dan élke dag een lekke band. Dan geraak je er niet met aan alle chauffeurs te vragen zich te 'behelpen' - dan moet je een systeem hebben om dat op te vangen; misschien zelf een interne wegenwacht oprichten die elke dag 1 lekke band kan vervangen.

'Groot' is dus niet zomaar 'veel keer klein'.

Dat geldt voor bijna alles in een bedrijf. De essentie van een groeiend bedrijf is dus dat het alle "uitzonderingen die normaal worden" begint op te vangen met structuren en processen. Proberen om de gebeurtenissen van 'groot' op te vangen met de technieken van 'klein' zal gedoemd zijn om te mislukken.

Een fout ingeschatte deadline los je als startend bedrijf op door een weekendje door te werken met pizza en Red Bull. Als gegroeid bedrijf moet je een gestructureerde planning hebben, en een uitgeschreven politiek over betaalde overuren. Een website met weinig trafiek die genoeg heeft aan shared hosting en éénmalig media-aandacht krijgt, gaat daardoor plat - maar dat is tijdelijk ok. Die website die constant hoge trafiek aantrekt moet een ander hosting systeem krijgen.

Dat is de reden waarom kleine starters vol zelfvertrouwen zeggen "Bij ons géén project managers en account managers!", en na verloop van tijd toch die structuren opzetten.

(Paradoxaal genoeg is de oplossing hiervoor niét 'klein blijven'. De drijfveer om naar systemen en processen te gaan, ontstaat niet alleen door de verandering van 'klein' naar 'groot'. Die ontstaat ook door het verstrijken van de tijd. In je startende bedrijf is het ok om met pizza en red bull een weekendje door te werken - maar na drie jaar begin je je daar ook vragen bij te stellen, zelfs al blijf je klein. Vaak zie ik dan starters die 'bewust klein blijven' uit weerstand tegen processen, vervallen in een 3-jarige cyclus van opstarten, fatigue opbouwen, weglopen en iets nieuws opstarten.)

'Groot' is niet 'veel keer klein'.

Zijn jullie ook al zo'n situaties tegengekomen waarbij de 'uitzondering van klein' het 'normale van groot' is geworden?

tags:  , ,

Reacties

  • Jan Dejonghe

    Jan Dejonghe6 jaar geleden

    Mooi stuk. Doet me aan het volgende denken. In een klein bedrijf staan alle neuzen in dezelfde richting. Vizie en richting zijn ook klaar en helder voor iedereen en iedereen zet er zich zonder morren achter. Met de groei vertroebelt dat. Structuren worden belangrijker. Doorgroeiende of binnenkomende senior mensen hebben eigen vizie. Heb je daar ervaring mee?

  • Bart

    Bart6 jaar geleden

    Jan, dat kadert voor mij in hetzelfde. Visie wordt m.i. gevormd uit het samenkomen van alle meningen/visies van medewerkers in het brandpunt van de zaakvoerder/CEO/bedrijfsstrateeg. Met vijf rond 1 tafel gebeurt dat als vanzelf, door osmose. Met 50 moet je de doorstroming van die visies (in beide richtingen) gaan formaliseren, anders gebeurt het samenvloeien niet meer. En dat is moeilijk.

    (Ik heb altijd een heel sterke eigen visie gehad, maar die werd mede gevormd door de input van collega's.)

  • Dimitri De Vleeschauwer

    Dimitri De Vleeschauwer6 jaar geleden

    Leuk, herkenbaar stukje tekst. Ik heb het als eenmanszaak meegemaakt van 40 naar 80 naar 160 klanten en werk nog steeds niet overdreven veel. Dat is zeker te danken aan het feit dat ik veranderd ben van developer / designer naar project manager. Zonder een overzicht te hebben, komt het niet goed. Ik vind zelfs dat tijdens het niets doen (bv zwemmen of lopen), de beste ideeën naar boven komen. Workflows uitwerken vind ik dan ook zeer belangrijk. Bedenk een plan A, maar ook een plan B en waarom geen plan C. Afspraken, agenda's, opvolgen van klachten, projecten binnenhalen, ... Allemaal zaken waar de developer zich eigenlijk niet mee mag bezig houden.

Recente reacties