Het alfabet voor 2019

Geschreven op maandag 31 december 2018 in de categorie trends

alfabet

Geen trendsvoorspellingen voor volgend jaar deze keer - meer een 'hey, hou dat eens in de gaten' lijstje. We spreken volgend jaar zelfde tijd af om de evaluatie te maken...

A is voor Amazon.
De honger van Amazon zal ook in 2019 niet te stillen zijn. Alles wat verkocht kan worden, willen ze verkopen; de 'retailer van de wereld' zijn is het einddoel. Hun slimme strategie bestaat uit: massale data en kennis van de klant, een performant logistiek apparaat, en entertainment (Prime Video, Kindle) als loyalty-tool. De vraag is vooral of Amazon in 2019 niet zo groot wordt, dat overheden ingrijpen en dwingen om op te splitsen.
Runners-up: Apple, Airbnb, Alibaba, Aerofarms.

B is voor Baidu.
Baidu is de Chinese Google. Gestart als zoekmachine, maar daarna vooral geëvolueerd in software, machine learning en artificial intelligence. Vandaaruit werd een hele rits aan internet diensten gelanceerd, van streaming video tot zelfrijdende auto's.
Het mag de laatste tijd misschien stiller zijn rond Baidu, maar de hoeveelheid data waarop ze zitten kan voor onverwachte nieuwe resultaten zorgen.
Runner-up: Burberry.

C is voor Classpass.
Ideaal voor de goeie voornemens van het nieuwe jaar: Classpass is een abonnementensysteem op verschillende gyms. Een 'uber' voor fitness, als het ware.
Op zich misschien minder interessant, maar een mooie illustratie van verschillende trends tegelijkertijd: de verschuiving naar subscription services met flexibiliteit, overkoepelende aggregatie en gebruiksvriendelijke interface als USP, en achterliggend software en data voor een winnende strategie.

D is voor Disney.
Disney is zich klaar aan het maken om zijn massieve catalogus aan content (kijk naast de klassieke Disney films ook naar de aankoop van Marvel en Star Wars) rechtstreeks aan te bieden aan eindklanten - en zo een directe concurrent te worden voor Netflix. 
Runner-up: DJI.

E is voor Elon Musk.
Hij blijft een fascinerende persoonlijkheid, met de energie om verschillende innovatieve projecten vooruit te blijven helpen. Ondanks zijn kleine kantjes die naar boven kwamen in 2018, zal hij volgens mij ook in 2019 de tech-actualiteit blijven domineren. Hij is uitgegroeid tot een overkoepelend merk, boven Tesla en SpaceX.
Runners-up: Ebay, Etsy.

F is voor Flipkart.
Twee megatrends in één: e-commerce en India. De opmars van D2C (direct to consumer), marktplaatsen en e-commerce in het algemeen blijft in 2019 onvermoeibaar verder gaan.
Het blijft uitkijken naar India, en of zijn grote digitaliserende bevolking de volgende Alibaba of Tencent zal produceren.
Runners-up: Facebook, Face++.

G is voor Gymshark.
Gymshark is een sterk groeiend merk van fitness-kledij. Het is een mooi voorbeeld van twee grotere trends. De opkomst van athleisure-wear;  er is een verschuiving van kledinggewoontes aan de gang richting 'sport'kledij voor elke dag. De andere trend is de manier waarop dit merk groot werd: e-commerce en een slim gebruik van social media.
Runner-up: Google.

H is voor Hema.
Niet de Nederlandse warenhuizen, maar die uit China. Een dochter van Alibaba, met een radicale inzet op automatisatie en robots. De spectaculaire filmpjes die online de ronde doen en de Amazon Go shop doen verbleken, worden gecatalogeerd onder 'new retail'.
Runners-up: Huawei, HBO.

I is voor Instagram.
2019 wordt het jaar van peak-Instagram. Het foto sociale netwerk is de voorbije jaren in volle bloei gekomen, ook en vooral door slim features van andere netwerken te kopiëren. We zitten nog niet aan de top - maar eind volgend jaar kantelt de gebruiksgemak-vs-advertentie ratio, en begint de tegenstroom.
Runners-up: IBM, Incyte.

J is voor JD.Com.
We horen vooral van Alibaba als het over Chinese e-commerce gaat, maar JD.com is een even sterke concurrent. In 2019 neemt JD de vlucht vooruit, en investeert eerder dan Alibaba in een Europese lokale aanwezigheid. Noteer dat Wal-mart 5% van de JD aandelen bezit.

K is voor KakaoBank.
KakaoTalk is de Zuidkoreaanse messaging app, vergelijkbaar met Wechat (China), Whatsapp (US en Europa) en Line (Japan). Chat apps gebruiken hun dominantie van de smartphone om uit te breiden naar andere diensten. Ook Kakao: ze hebben een eigen taxi bedrijf, maar vooral een eigen bank. Ik vraag me af wie de race in Europa zal winnen: worden chat-apps hier de dominante banken, of worden bank-apps de dominante chat-apps?

L is voor Line.
Hetzelfde verhaal voor Line: de dominante chat-app in Japan. Nu ook uitgebreid naar Line Taxi, Line Pay, en heel veel andere zaken. Games zijn hier een interessante uitbreiding.
Runner-up: Lyft.

M is voor MDSave.
In de gaten te houden online platform. Het zit op het kruispunt tussen healthcare en marktplaatsen; het verbindt aanbieders van gezondheidsdiensten met patienten.
Runners-up: Marvel, Mercadolibre.

N is voor North.
Ik ben er van overtuigd dat het volgende grote consumenten-platform dat van augmented reality is, gedragen door performante en goedkope AR-brillen. North doet daartoe een nieuwe poging, na Google Glasses. Halen zij het, of is het toch wachten tot Apple met een sexy modelletje uitkomt?
Runners-up: Netflix, Nike, Nintendo, N26, nVidia.

O is voor Oscar Health.
Opnieuw in de healthcare sector - een 'ziekenfonds' dat zich vooral technologisch oriënteert. Telemedicine, apps en gebruiksvriendelijke transparantie; alles wat moderne providers een voorsprong geeft in het 'user-first' tijdperk.

P is voor Palantir.
Palantir is een big data analytics bedrijf. Recht op de trend, en daardoor vaak geciteerd als het meest waardevolle technologie bedrijf ter wereld. Tegelijkertijd ietwat controversieel, door zijn oprichter Peter Thiel, maar ook door zijn werk voor de overheid.
Runner-up: Patagonia.

Q is voor Quill.org.
Quill.org is een gratis online tool, die machine learning gebruikt om studenten te leren beter te schrijven. Onder andere gefinancierd door Google en Bill&Melinda Gates Foundation.
Interessant om zien of 'education' de volgende sector is die door software en internet zal opgegeten worden.
Runner-up: Qualtrics.

R is voor Ring.
Ring is begonnen als 'slimme deurbel', maar is nu geëvolueerd naar een security en smart home bedrijf. Het is opgekocht door Amazon - een teken van de nieuwe strijd om de huiskamer die onder de tech giganten aan het woeden is.
Runner-up: Reddit.

S is voor Stitch Fix.
Personalisatie, e-commerce en subscription service: Stitch Fix zit right on the money. Van de 6.000 medewerkers zijn er 3.000 stylisten en 75 data-analisten.
Runners-up: Sina Weibo, Snapchat, Square, Spotify, SpaceX, Slack, Sephora.

T is voor Twitch.
Twitch is een video streaming platform voor gamers. Het werd in 2014 door Amazon gekocht. Voor mij een exponent van twee grote trends: gaming als volwaardig entertainment genre, en video streaming.
Runners-up: Tencent, Tesla, TikTok.

U is voor Udacity.
Udacity is een platform voor MOOCs (Massive Open Online Courses). Opnieuw op het kruispunt tussen onderwijs en internet.
Runner-up: Uber.

V is voor Vinyl me, Please.
Vintage nostalgie, gemengd met een sausje van internet en subscription service. Elke maand krijg je een vinyl-plaat opgestuurd, die je ultieme muziekcollectie moet vervolledigen.

W is voor WeWork.
WeWork is een bedrijf dat co-working en shared office spaces aanbiedt. Het speelt in op de trend naar meer zelfstandigen en ZZP'ers, en hun nood aan een nieuw soort third place.
Runners-up: Wechat, Wayfair, Walmart, Waze, Warby Parker.

X is voor Xiaomi.
Xiaomi is een Chinees elektronica bedrijf dat smartphones, laptops en andere consumenten elektronica uitbrengt. Mogelijke kandidaat in de race naar ons smart home.
Runner-up: Xerox.

Y is voor Youku Tudou.
Youku Tudou is een Chinees videoplatform, eigendom van Alibaba. Je kan het vergelijken met een kruising tussen Youtube en Netflix. De link met het e-commerce platform van Alibaba zorgt ervoor dat, net zoals bij Amazon, data over aankoop en entertainment met elkaar kan verbonden worden.
Runner-up: Youtube.

Z is voor Zume Pizza.
Zume Pizza is een geautomatiseerd pizza-restaurant. De pizza's worden klaargemaakt in de vrachtwagen onderweg naar zijn bestemming, en versneden door een robot-cutter. 
Runners-up: Zuckerberg, Zen Ecosystems, Zendrive.

 

Zoals steeds zijn de interessante zaken te vinden op het kruispunt tussen twee expertises. Maar overkoepelend zijn er voor mij toch wel een paar trends terug te vinden. We kunnen ze in hashtags opsommen: #amazon #ecommerce #data #china #subscription #d2c #athleisure #chat #healthcare #ar #education #gaming #smarthome #videostreaming #robots.

tags:  , ,

Recente reacties