73 keer gelezen in gemiddeld 4:33

Het antwoord op tech gevaar is meer tech

Geschreven op zondag 16 maart 2014 in de categorie mening

tech

Privacy en internet - het is een gevoelig thema.

Een argument dat af en toe opduikt: Facebook is een gevaar voor mijn privacy, dus ik gebruik Facebook niet meer. En dus zal iedereen stoppen met Facebook te gebruiken, omdat ze privacy belangrijk vinden.

Dit is m.i. een vals argument.

Zo zit de mensheid niet in elkaar. Technologie die voordelen met zich meebrengt, zweren we niet af omdat er nadelen aan verbonden zijn. We vinden extra technologie uit om de nadelen weg te werken. Als onze fabrieken in de industriële revolutie te veel de lucht vervuilen en mensonwaardige werkomstandigheden met zich meebrengen, dan keren we niet terug naar een agrarische samenleving. Dan komt er milieu-technologie en vakbonden.

Zo gaat het ook met internet en sociale media. We kunnen niet terug.

Jawel, er is een bedreiging voor onze privacy en onze persoonlijke data. Maar dat zullen we niet oplossen door massaal te defrienden en te stoppen met twitteren. Het antwoord op tech gevaar is altijd meer tech.

Als het delen van te vrije statusupdates op Facebook een bedreiging voor onze latere carrière kan zijn, dan stoppen we niet met die statusupdates. We delen ze op Snapchat, waar ze zichzelf na maximum 10 seconden vernietigen. We delen ze op Secret, waar ze niet verbonden geraken met ons 'officiële' profiel.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die bewust met de sharing feature van Spotify omgaat, en die muziek op Facebook laat verschijnen die past bij mijn publieke persona, terwijl ik de muziek die daar niet bij past afspeel met Facebook sharing uitgeschakeld.

Naarmate onze levens meer geassisteerd worden door algoritmes en predictive tech, leren we daar mee omgaan, en gaan we ze zelfs manipuleren.

Mijn vrouw gebruikt al jarenlang de catch-all mogelijkheid van haar e-mail om gepersonaliseerde e-mail adressen door te geven aan merken en winkels - zodat ze kan opvolgen wie haar spamt en wie haar gegevens doorverkoopt. (Hoewel het soms vreemde conversaties in de winkel kan opleveren. Torfs-medewerker: "Uw e-mailadres?" "Dat is torfs@witch.be." "Dat kan toch niet?")

Als ING aankondigt de klantengegevens te gaan gebruiken voor reclame, komen al snel de eerste "Hack de ING"-artikelen online.

We moéten ons uiteraard bewust zijn van de gevaren van tech, en van die algoritmes. We moeten onszelf en onze kinderen hiervoor opvoeden, en daar op een slimme manier mee leren omgaan. We kunnen zelfs journalisten leren om interviews af te nemen van algoritmes.

Maar we zullen niét terugkeren naar een pre-internet wereld.

tags:  , , , , ,

Recente reacties