Nick Law: Creatives in Control

Geschreven op donderdag 20 juni 2019 in de categorie cannes2019

Geen toeval dat de eerste talk die ik volgde op het Festival van de Creativiteit de titel had: Creatives in Control.
Nick Law, momenteel Chief Creative Officer van Publicis Group, en daarvoor Chief Creative Officer van R/GA, is dan ook een held van mij.

"Alles wat gebeurde met de muziek industrie, zal ook met jouw industrie gebeuren."

muziekindustrie

Nick Law vergeleek de reclamesector met de muziekindustrie. "We zullen misschien eerst in omzet moeten krimpen, maar daarna zullen we weer opbouwen - op een andere manier. Met een meer diverse inkomstenstroom, en niet meer een one trick pony."

In die omschakeling moeten de product people van de industrie de voortrekkers zijn, en die product people van reclame zijn net de creatieven. Zij moeten het voortouw nemen.

Daarbij is het cruciaal dat zij alle kanalen van binnen en van buiten kennen. Het kan niet dat Facebook ons komt uitleggen hoe best Instagram te gebruiken - we accepteren toch ook niet dat Kodak vertelt aan Martin Scorsese wat de best practices van film zijn?

"The business is the product, and the product is the business."
De makers moeten zich aligneren met het bedrijf, en de business moet terug focussen op het product.

De vorige grote 'revolutie' in de reclamesector was bij de verspreiding van tv als massamedium - en de sector reageerde door een ander organisatiemodel te implementeren (art+copy). Sindsdien hebben we niets meer veranderd. Om deze volgende revolutie aan te kunnen moeten we ook een ander organisatiemodel opzetten, geleid door creatieven.
(Hier bleef ik wat op mijn honger zitten: wat is dan dit nieuwe organisatiemodel?)

Voor Nick Law is het tijd dat creatieven terug de business leiding nemen.

 

Wat ik onthou:
- inkomstenmodel van reclamesector verandert naar diverse inkomstenstroom
- business en product moet gealigneerd zijn
- cruciaal dat we makers blijven op alle verschillende kanalen
- we hebben een nieuw organisatiemodel nodig

tags:  , ,