48 keer gelezen in gemiddeld 0:18

PR en bloggers

Geschreven op zondag 4 maart 2007 in de categorie archief

De PR wereld ontdekt de bloggers.

Gisteren, op de Blogmeet in Leuven, was de corporate wereld zeer nadrukkelijk aanwezig. Pietr, van het PR-bureau Leads United, was er samen met zijn klant Nuance.

Nuance stapt in de blogwereld, zowel met een eigen blog als met een charme-actie naar de bloggers.

Vandaar: alle Blogmeeters kregen een testpakket Dragon NaturallySpeaking Preferred 9 (plus een t-shirt en een drankje).

Zijn bloggers de nieuwe journalisten, die moeten gepaaid en van informatie voorzien worden? Ik zou graag eens te weten komen hoe Leads United de ROI van deze actie naar zijn klant verantwoordt.

tags:  , , , , ,

Reacties

  • Pascal Van Hecke

    Pascal Van Hecke13 jaar geleden

    Volgens mij wordt dat straks makkelijk te quantificeren met

    http://metatale.eu/ =-) !

    (in alle ernst, ik denk dat het uitdelen van je eigen software met een drankje een nauwelijks geld kost, toch?

    (Het waren "testversies" - betekent dat dan dat ze beperkt waren in de tijd? Het uitdelen van _volwaardige_ licenties van Mindjes Mindmanager een tijd geleden vond ik sterker :-) ).

  • Tijs

    Tijs13 jaar geleden

    En toch blijf ik mij verbazen hoe lang het duurt voordat de PR-wereld zich stort op weblogs. Blogs zijn veel meer het domein van PR dan van marketing, en toch zijn het de marketingburo's die bezig zijn met het sociale web. Toen ik PR studeerde kwam de term "issue-management" mij zowat door de strot uit. Maar als er één issue is dat PR-buro's slecht hebben gemanaged, dan is het toch wel het fenomeen bloggen.

  • pietel

    pietel13 jaar geleden

    "touchpoints" dat hoor ik meer en meer. "Kan je mij zeggen hoeveel touchpoints deze actie had?"

    En dan zijn er twee zaken die je zelf niet kan meten als je met een campagne op blogs bent verschenen:

    - hoeveel unieke bezoeker heeft deze blog gemiddeld? Wat zijn het aantal touchpoints van een post?

    - welke is de waarde van de bezoekers? Afhankelijk van een niche of doelpubliek.

    De moeilijkheid is dat je zoiets dus niet kan weten/meten. Een klant weet dus niet welke waar hij voor zijn geld krijgt.

    Daarnaast is de grootste moeilijkheid bij PR, buzz of seeding acties: krijg een bericht (op positieve wijze)in de blogs / social media.

    De enige oplossing bijft: zorg voor meerwaarde. Inhoud, nieuws, raakpunten met interesses.

  • Maarten Schenk

    Maarten Schenk13 jaar geleden

    Wie wil zien hoe de aankondiging van de gratis software werd gedaan, kan hier (http://www.blogologie.be/2007/03/bloggers_aan_de.html) kijken. Ik heb er meteen mijn eigen captions over gezet :-)

  • Pietr

    Pietr13 jaar geleden

    @ Bart, op je rethorische vraag wil ik je wel kort mijn mening geven. Bloggers en journalisten zijn mijns inziens complementair geworden, ze vullen elkaar aan op verschillende gebieden, met elk z'n specialiteit. Net zoals dat vroeger gebeurde met krant- en radiojournalisten, en nog iets later de eerste twee tegen televisiejournalisten.

    En ik wil niet alle blogs en bloggers over dezelfde kam scheren: niet alle bloggers zijn gelijk, zoals niet alle 'echte' journalisten gelijk zijn.

    Ik denk dus dat we sommige bloggers wel degelijk van info mogen voorzien.

    Wat denk jij?

    De tweede vraag over ROI ligt te nauw verweven met onze line of business, en zal ik je dan ook moeten onthouden. Als je 't echt wil weten zal je klant moeten worden, en dan vullen we die vraag voor jouw project samen in.

    @ Pascal, de uitgedeelde pakketen waren de Full Versions van Dragon NaturallySpeaking Prefered 9. (Met (tusen haakjes) de mogelijkheid om gratis te updaten wanneer je overschakeld naar Vista). Mag je trouwens ook vragen aan Bart, want als ik 't me goed herinner heeft ook hij een testpakket mee.

    @ Maarten, knap filmke!

  • Bart

    Bart13 jaar geleden

    Oh, pas op: ik geloof 100% in de meerwaarde van bloggers betrekken bij pr-acties. Bloggers zijn de 'long tail' van de journalistiek - en als er iemand de waarde van die lange staart inziet, ben ik het wel.

    Dus pietr, je hoort me niet klagen of jou ongelijk geven.

    Mijn grootste vraag gaat eigenlijk over die ROI. Hoe bepaal je of zo'n actie succes heeft? Hoe bepaal je wélke bloggers aan te spreken? Hoe bepaal je op wélke blog-activiteiten aanwezig te zijn?

    Inderdaad kost het uitdelen van eigen software en het betalen van één drankje niet veel - maar dan hou je geen rekening met de échte kosten: het uitzoeken welke actie je bij wie zal ondernemen, en het opvolgen ervan.

    En pietel: echt waar, ik geloof niet in 'unieke bezoekers' als rauwe metric. Da's voor mij een waardeloos cijfer, omdat het niets zegt over de context/intentie van die bezoekers.

    Ik kan jouw campagnewebsite morgen honderdduizenden bezoekers bezorgen - maar ze zullen allemaal op zoek zijn naar sex, en teleurgesteld weglopen.

    On-line telt vooral de relevantie.

    @pascal: het is inderdaad een volwaardige versie van Dragon.

  • Benjamin

    Benjamin13 jaar geleden

    @Bart: Ik begrijp dat je het als rasechte ondernemer over ROI hebt en eigenlijk ben ik blij dat iemand de vraag stelt; ik denk dat het algemeen gezien een interessant vraagstuk is. Laat ik zo goed mogelijk een licht werpen op onze motivaties:

    Wij van Nuance zijn naar Leuven gekomen in de eerste plaats om bloggers pesoonlijk te ontmoeten, te kijken of ze iets aan onze software zouden kunnen hebben en zo ja, hen attent te maken op het bestaan ervan, en hen dan persoonlijk te ondersteunen wanneer ze de software gaan gebruiken.

    De ROI zit er voor ons in dat we hopelijk binnenkort enkele eerlijke reacties krijgen over het product. Daarvan leren we dan over eventuele pijnpunten, en kunnen we direct en openbaar communiceren over manieren waarop deze kunnen vermeden worden, of gebieden waar de software niet goed scoort. Dat is iets waar andere mensen veel aan kunnen hebben, bijvoorbeeld of het product ook voor hen dienstig kan zijn. Als bedrijf is zoiets van onschatbare waarde, zowel de dialoog met klanten waardoor deze zich gesteund kunnen weten, als het leren over ons eigen product. We weten dat het een steengoed programma is, dus we maken ons weinig zorgen over een eventuele volledige afbreuk van het product. Zoals ik vertelde zaterdag, het is als een stuk apparatuur waar je mee moet leren werken.

    Globaal gezien zal de Blogmeet te Leuven voor ons dus niet alleen heel aangenaam en leerrijk geweest zijn, maar ook meer dan de kleine kost die we eraan gehad hebben waard.

    @all: De testpakketten zijn inderdaad volle versies, maar het zijn demo’s in de zin dat ze niet voor de (her)verkoop bestemd zijn. Zet ze dus niet op eBay ;-)

  • Pascal Van hecke

    Pascal Van hecke13 jaar geleden

    Oeps, heb ik toch wat gemist!

    Had al lang willen uittesten of spraaksoft productiever maakt, maar ik kon echt niet zaterdag :-/

Recente reacties