63 keer gelezen in gemiddeld 2:20

Reclame is kunst

Geschreven op woensdag 6 februari 2008 in de categorie archief

Jill Greenberg is een Canadese fotografe/kunstenaar.

Haar handelsmerk, en hetgeen indertijd heel wat controverse veroorzaakte, was een reeks (End Times) van hypergestileerde en realistische close-ups van huilende kindergezichten.

Toen ik vanmorgen naar kantoor reed, zag ik de billboards van de nieuwe ING reclamecampagne voor autoverzekeringen.

Bekijk de twee beelden hieronder eens. De gelijkenis was voor mij zeer opvallend, tot de achtergrond en manier van uitlichten toe.

Zou Jill Greenberg voor ING gewerkt hebben?


tags:  , , ,

Reacties

  • Inferis

    Inferis16 jaar geleden

    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hun campagne op haar foto's geinspireerd is. Ik vind de bron niet meteen terug, spijtig genoeg.

  • goOve_

    goOve_16 jaar geleden

    Mocht Jill Greenberg voor ING gewerkt hebben, dan zou de uitlichting er toch een héél pak beter uitgezien hebben. Ik moet eerlijkheidhalve toegeven dat ik behalve deze banner voorlopig niets van de ING-campagne gezien heb,... maar ik ben niet echt onder de indruk totnogtoe.

    @inferis: Kan erop geïnspireerd zijn, idd. Alhoewel. Het sterke aan de beelden van Greenberg is net dat ze zo dramatisch zijn. Ik ervaar persoonlijk nul drama in die ING banner. Uitegezonderd de grijzige achtergrond en de traantjes zie ik weinig gelijkenissen.

    Mocht je dat bericht terugvinden, laat je iets weten? ik ben wel benieuwd in feite.

  • mreys

    mreys16 jaar geleden

    Ik zou wel eens willen weten welk marktaandeel ING bezit... als dat geen 25% is dan zijn er dus nog goedkopere te vinden ;-)

  • lamazone

    lamazone16 jaar geleden

    Is gewoonweg keihard gejat van die oude schilderijtjes van de huilende jongen. (http://www.campy.nl/db/upload/Image/Huilende_zigeunerjongetjes/IMG_1869.jpg)