Samen investeren in Belgische webshops

Geschreven op woensdag 20 december 2017 in de categorie mening

Met plezier las ik de oproep van onze Belgische retail kampioenen om bij e-commerce lokaal te denken in plaats van aan de grote internationale platformen.

Een terechte oproep - maar niet omwille van Belgicisme. Online zijn er maar twee mogelijkheden: niches of monopolies. En dat is het spel dat de grote jongens spelen: ten allen koste marktaandeel verwerven, om concurrenten online weg te duwen en als enige over te blijven.
En hoezeer je de goedkopere producten vandaag ook leuk vindt, je zal daar morgen de prijs voor betalen in verschraling van het aanbod en hogere prijzen. We kunnen daar als consument minstens bewust mee omgaan en kiezen voor duurzame diversiteit.

Maar mag ik bij deze ook een oproep doen om even de hand in eigen boezem te steken? Uiteindelijk is er maar één stem die telt, en dat is die van de klant. In mijn ervaring is het nooit enkel de prijs die het verschil maakt, maar de totale ervaring van een koper. Dat betekent bij e-commerce naast die prijs ook de levertijd, de (digitale) service, de gebruikservaring van de website en het betaalsysteem, de (alweer digitale) productinformatie en how-to’s, tot zelfs de vindbaarheid in zoekmachines en op sociale media. 
Laat nu net dat hetgene zijn waarin de buitenlandse platformen al zeer vroeg en massaal in geïnvesteerd hebben. Een aangenaam surfende website, een eenvoudig betaalsysteem, eerste posities in Google en een excellente service op Facebook. Het is te makkelijk om onze achterstand enkel op schaal en prijs te willen steken.

Het goeie nieuws is, het is nooit te laat. Wat onze Belgische spelers niet kunnen inhalen in prijs, maken ze ruimschoots goed in iets unieks, namelijk nabijheid en kennis van hun eigen Belgische klant. Snappen hoe je consument in elkaar zit, zijn noden en verzuchtingen begrijpen, dicht bij hem staan met advies in zijn eigen taal - het is de kerncompetentie van elke retailer.
Online moet die menselijke empathie en kennis aangevuld worden met goeie technologie, data en algoritmes. Allemaal zaken die niet onbereikbaar zijn.
Het zal uiteraard een investering vragen om onze achterstand in te halen. Investering in een goed CRM-systeem, in een goeie digitale gebruikservaring, in een goeie aanwezigheid op sociale platformen en zoekmachines.

Dicht bij je klanten staan, en goed luisteren. Nu met voor iedereen beschikbare digitale middelen in plaats van enkel achter de toonbank. Maar die nabijheid is waar onze lokale handelaars goed in zijn.

Laat ik daarom de oproep van de Belgische CEO’s versterken: laten we in hen investeren door massaal op Belgische webshops te kopen. Zij zullen in ruil daarvoor in ons investeren door nog beter naar ons te luisteren en hun websites nog beter op onze Belgische noden af te stemmen.

Lijkt me een faire deal voor iedereen.

tags:  , ,

Recente reacties