191 keer gelezen in gemiddeld 2:37

Tech + fashion sitting in a tree

Geschreven op zondag 21 september 2014 in de categorie trends

tech fashion

Volgens mij zullen de technologiesector en de modesector de komende jaren naar elkaar toegroeien en elkaar beginnen overlappen. Ze hebben elkaar nodig.

Technologie (de markt van smartphones, smartwatches, wearables...) zal moeten beginnen vechten om te ontsnappen aan commoditisering - weg van de strijd om de goedkoopste te zijn of degene met de meeste features. Kijk naar de automarkt: hedendaagse auto's zijn technisch onderling bijna inwisselbaar; het verschil wordt in emotionele waarde en positionering gemaakt. De modesector is voor tech een bijna logisch voorbeeld. Om hun markt te vergroten en niet enkel de gadgetfreaks aan te spreken moéten ze wel andere waarden aanspreken dan het aantal gigabytes. Bovendien leven ze al een klein beetje op hetzelfde soort ritme als de mode: met wat fantasie kan je de parallel trekken tussen de halfjaarlijkse release van nieuwe modellen en de halfjaarlijkse lancering van seizoenscollecties van kledij.

Bovendien speelt dit in op een onderstroom die al een tijdje aan de gang is: het uitdragen van identiteit is aan het verschuiven van enkel 'via kledij' naar ook 'via tech'. De kleur van je headphones en het merk van je smartphone is tegenwoordig een even belangrijk sociaal signaal als de kleur van je t-shirt en het merk van je sneakers. (Lees ook: Follow the money.) De technologiesector ziet dit, en wil daarop kapitaliseren.

Omgekeerd betekent dit een grote bedreiging voor de modesector. Zoals het hier staat:

As shoppers spend more disposable income on digital devices, the fashion industry is battling to hold on to its share of their wallets.

De enige manier om relevant te blijven (en ook hier commoditisering tegen te gaan) is het omhelzen van de hele wearables hype: het samengaan van de kledingindustrie en de techsector. Consumenten zullen *eisen* dat hun kleren een bepaalde technologiecomponent bevatten.

Voorbeelden zijn er al legio. Kijk bijvoorbeeld wat Moon Berlin aan het doen is. Of waar Rebecca Minkoff mee bezig is.

Apple is daar duidelijk de trendsetter in. Ze investeren al jaren in hun eigen retail winkels. En recent recruteren ze overduidelijk in deze richting: de CEO van Burberry, of de CEO van Yves Saint Laurent. De net gelanceerde Apple Watch wordt dan ook nergens in hun communicatie aangekondigd als een 'smartwatch', maar enkel als een 'watch'. Alles schreeuwt dat ze een modebedrijf willen worden (met 2 x per jaar een nieuwe collectie).

De techsector kan zich maar beter voorbereiden op het feit dat hun producten minder nerdy en meer fashionable zullen moeten worden. (Eén van de redenen waarom Google Glass geen succes kan worden.) Maar omgekeerd zal de fashionindustrie moeten accepteren dat enkel stof niet meer het verschil zal maken - wel stof+elektronica.

tags:  , , , ,

Recente reacties