11 keer gelezen in gemiddeld 0:00

Theorie

Geschreven op woensdag 10 december 2008 in de categorie archief

Ik heb de laatste tijd zitten nadenken over de kredietcrisis en de daarop volgende (aangekondigde) recessie. (Hey, ik moet wel, als zaakvoerder van een KMO en mede-aandeelhouder van een startup of twee.)

De voorbije tien - vijftien jaar is er een fundamentele verandering in onze maatschappij aan de gang.

We evolueren van een sellers market naar een buyers market.

Vroeger, in de tweede helft van de twintigste eeuw, zaten we voornamelijk in een sellers market. Voor de zaken die je wou kopen, was er vaak maar één aanbieder, of was de keuze beperkt. Telefoon: bij Belgacom. Televisie: je kan enkel naar BRT kijken.

Het was eigenlijk de verkoper, de aanbieder, die alle macht had. Je kon zijn product kopen, of niet kopen.

Maar geleidelijk aan kwam er voor *alles* een overvloed aan keuzes, kopieën en gradaties. Heb je recentelijk al eens proberen een bus shampoo te kopen in een supermarkt? Over keuzestress gesproken…
Voor alles wat je wil kopen zijn er een tiental alternatieven, allemaal slechts minimaal verschillend in features en prijs.

De macht verschoof langzaam van de verkoper naar de koper - de verkoper moet zijn best doen om zich te onderscheiden en de koper te 'verleiden' om zijn product te kopen.

Het internet was daarin niet de drijvende kracht, wel de markt. Maar internet speelde zeer zeker een faciliterende rol. Door een aantal van de P's (Prijs en Plaats) transparanter te maken, werd de verschuiving van die macht versneld. Kopers kunnen makkelijker prijzen gaan vergelijken, en de webshops van deze wereld hebben de locatie van een product eigenlijk irrelevant gemaakt. Ook de neiging van internet om de middle man er van tussen te halen (desintermediëring) werkt aan die trend mee.

De auteurs van The Cluetrain Manifesto zagen dit in 1999 al aankomen.

Deze verschuiving is geen revolutie. Het is een zich langzaam voltrekkende evolutie, een soort van onderstroom die aan verschillende snelheden in verschillende sectoren aan het werk is.
Het is wel een fundamentele verandering. Ikzelf zie het voor mij als een gigantische piston die van de ene kant naar de andere kant verschuift.

Maar die verschuiving heeft uiteraard gevolgen. Die verschuivende piston trekt langzaam zijn oude plaats luchtledig, tot die op een bepaald moment 'plop' zegt.

Volgens mij zijn de huidige turbulenties in de economie te wijten aan die piston die eindelijk 'plop' zegt. De verschuiving van de macht heeft de meeste impact op die sectoren waar die macht vroeger onredelijk verdeeld was: de banksector, de autosector.

Misschien, heel misschien, kijken we binnen een twintig dertig jaar terug op deze tijd, en zeggen we 'ah ja, logisch'.

Logisch dat we bepaalde van onze bestaande marktmechanismen moeten herzien, omdat de markt gewijzigd is. Logisch dat sommige sectoren overbodig worden, omdat ze enkel een bestaansreden hadden omwille van een verdwijnend machtsonevenwicht. Logisch dat er slachtoffers vallen.

Elke radicale verplaatsing van lucht veroorzaakt een storm - die schade kan aanrichten.

Het is kwestie om de achterliggende oorzaak van die luchtverplaatsing te doorgronden, en dan uit het traject van die storm te blijven.

tags:  , ,

Reacties

  • Steven

    Steven15 jaar geleden

    Maar ook om de mogelijkheden van een storm te zien. Windusrfen is dan bijvoorbeeld de max :-)

    Even serieus: ik zag een reportage waar vier jonge mensen samen een bedrijfje hadden opgericht. Ze waren alle 4 hun baan kwijt en waren gespecialiseerd in het verkopen van hypotheekleningen in de VS.

    Welnu, ze hebben een bedrijfje opgericht wat mensen bijstaat bij het heronderhandelen van hun hypotheek.

  • Anonymous

    Anonymous15 jaar geleden

    Bart,

    Ik denk niet dat je kan veralgemenen en zeggen dat we nu in een buyers market zitten. Je moet sector per sector bekijken.

    Persoonlijk ben ik daar met Bobex al jaren over aan het nadenken. M.n. in de verschillende markten waarin we actief zijn, zijn het sellers dan wel buyer markets, en heeft het uberhaupt zin om er als marktplaats te operenen.

    Transport is voor ons bv. nog steeds een seller's market, terwijl drukwerk of webdesign eerder buyers' markets zijn.

  • Bart Stevens

    Bart Stevens15 jaar geleden

    Bart,

    Kijk eens naar waar iChoosr voor staat ...

    Groet,

    Bart