34 keer gelezen in gemiddeld 2:55

Tien tips om te solliciteren

Geschreven op woensdag 13 december 2006 in de categorie archief

* Als je e-mailt met een sollicitatie, en je schrijft 'in bijlage mijn CV' - wees er dan 100% zeker van dat er wel degelijk een bijlage aan je e-mail hangt.

* Ga er van uit dat de werkaanbieder overspoeld wordt met sollicitatie-mails, dat die mails zijn eerste selectiecriterium zijn, en dat hij tijdens die eerste selectie niet van plan is al het werk voor jou te doen. Een mail die zegt 'Ik heb interesse in uw vacature. Bel me om een afspraak te maken.' maakt eigenlijk niet zo veel kans.

* Als de vacature op een blog staat, en er staat expliciet bij dat je niet hoeft te solliciteren in de commentaren op die blogpost (maar een e-mail moet sturen) - stuur dan een e-mail. Een sollicitatie in de commentaren wordt niet zo goed ontvangen. Begrijpend lezen is hoogstwaarschijnlijk ook één van de eerste selectiecriteria.

* Verzorg je taal. Er is niets zo'n afknapper als chat-taal en schrijf/spel/grammatica fouten in een sollicitatiebrief.

* Doe je huiswerk. Als je op het eerste sollicitatiegesprek de vraag krijgt: 'hoe zou jij ons bedrijf omschrijven?' - antwoord dan niet 'ik weet het eigenlijk niet zo goed, ik heb geen tijd gehad om dat te bekijken'.

* Doe je huiswerk. Als het bedrijf bekend staat als advocaat van webstandaarden en toegankelijkheid, wees dan niet verbaasd als je de vraag krijgt 'wat zeggen webstandaarden en toegankelijkheid je?'. Zorg dat je een ander antwoord hebt dan 'huh?'. Zeg zeker niet 'Dat vind ik eigenlijk niet zo heel erg belangrijk.'

* Doe je huiswerk. Als alles uit de vacature-omschrijving erop wijst dat het bedrijf gepassioneerd bezig is met zijn beroep, en dat ze vooral even gepassioneerde mensen zoeken, begin dan niet met de vraag: wat zal ik verdienen?

* Wees op dezelfde plaats als het bedrijf. Beweren dat je gepassioneerd bent door het web, en geen enkele door jou gemaakte website kunnen voorleggen - dat klopt niet echt.

* Verkoop niets. Als je komt solliciteren, maar eigenlijk de bedoeling hebt om je free-lance diensten te verkopen, dan brand je tegelijkertijd twee bruggen op. Niet alleen verspeel je mijn tijd in mijn zoektocht - bovendien wil ik op zo'n basis zeker niets meer weten over je free-lance activiteit (hoe goed je kwaliteiten ook zijn).

* Wees geen stalker. Ik heb tijd nodig om te beslissen, en om door alle beschikbare kandidaten te ziften. E-mails die een uitleg eisen ('ik ben wel eens benieuwd naar je motivatie om mij niet uit te nodigen') doen je automatisch op de 'afgewezen' stapel belanden. Ik ben je bij mijn weten niets verschuldigd. (Mensen die me op een redelijke, beleefde manier om uitleg vragen zullen die zeker krijgen.)

tags:  , ,

Reacties

  • Vincent

    Vincent17 jaar geleden

    Mag ik er 2 aan toevoegen (kan meer, maar ik hou het hierbij):

    1. Voorbeelden, voorbeelden, voorbeelden (url's, screenshots, whatever). Meer dan 1 op de 2 solicitanten vergeet die.

    2. Bel niet gewoon aan bij een bureau (of nog erger, kom gewoon binnengestapt) op zoek naar een job of stageplaats. Nee, we hebben er niet zomaar een paar op de toog of in de lade liggen. Echt gebeurd trouwens.

  • Kevin

    Kevin17 jaar geleden

    Tien goede punten.

    Tegen het eerste punt heb ik zelf gezondigd. Toen heb ik dan ook besloten om eerst een onderwerp in te vullen, dan de nodige bijlagen aan de e-mail te koppelen en pas daarna te beginnen met het schrijven van de e-mail. En als laatste voeg ik het e-mailadres van de ontvanger toe. Blijkbaar heeft iedere e-mailclient een eigen shortcut om een mail onmiddellijk te verzenden en het is me al vaker gelukt om die shortcut per ongeluk te gebruiken.

    In verband met het laatste punt: als je al geruime tijd op zoek bent naar een job, begin je je (terecht waarschijnlijk) vragen te stellen. Ik zou persoonlijk nooit een algemene e-mail of brief uitsturen, maar de tijd nemen om te verduidelijken waarom de sollicitant niet aan de vereisten voldoet. Want bruggen verbranden kan voor problemen zorgen aan beide zijden.

  • Bramus!

    Bramus!17 jaar geleden

    (@ Vince: die nummer 2 komt mij bekend voor...)

    En nog een aanvuller:

    3. Wees eerlijk. Als je iets niet weet zeg het dan gewoon meteen (viz. niet rond de pot draaien). Zo was er onlangs iemand bij ons die beweerde een kwalitatief en vaardig php'er te zijn. Bij het onder de neus schuiven van een klein stukje code wist ik al meteen hoe laat het was: de jongepeer had nog nooit met classes gewerkt!

  • Lo_fi

    Lo_fi17 jaar geleden

    @Vincent: punt 2 bezorgde me mijn eerste job :)

    Uitzonderingen die de regel bevestigen zeker..

  • dramoghe

    dramoghe17 jaar geleden

    @ vincent: punt 2 bezorgde mij m'n stageplaats. Nog een uitzondering?

  • Vincent

    Vincent17 jaar geleden

    Terecht natuurlijk als het jullie gelukt is. Des te beter. Goed gedaan. Bij mij/ons zal dit nooit lukken. Volg de, ahum, procedure die je door het bedrijf wordt gevraagd (is eigenlijk wat Bart zegt over toch commentaar geven op een vacature in een blog).

    Toch nog een vraag: was het onmiddellijk prijs? Was het dan echt jullie bedoeling op de fiets te klimmen of in de wagen te stappen en pakweg de gentse webdesign scene af te schuimen op zoek naar de job/stageplaats? Of kwam je daar toevallig langs?

    Ga er toch maar niet van uit dat, als je binnenstapt, iedereen op dat moment de tijd (en zin) heeft om een uurtje met jou te praten. Vacatures, opsturen van een CV, het soliciteren zelf, dat allemaal laat ons toe een eerste selectie te doen. En ik beslis dan liever zelf wanneer ik de tijd neem om met jou te praten. Zonder pedant te willen klinken: m'n agenda is vaak te druk om zo maar even alles te laten vallen. Door je zelf uit te nodigen garandeer ik je m'n volle aandacht.

    Als een bedrijf vraagt via mail of telefoon contact op te nemen, doe dat dan zo.

    Enfin. Ik wil natuurlijk m'n gelijk halen :-)

    (Het is trouwens, Vincent. Niet Vince.)