18 keer gelezen in gemiddeld 1:21

Trendwatcher

Geschreven op maandag 28 mei 2007 in de categorie archief

Op 14 juni organiseert Roularta The Future Summit.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn eigen trends te beschrijven - vanuit de buik, zonder er voorlopig veel over na te denken. Hier en daar opgepikt, verder op geborduurd, geïnterpreteerd etc. Neem ze voor wat ze waard zijn.


Radicale transparantie

Internet zorgt er voor dat wat vroeger door bedrijven met de mantel der PR en reclame kon bedekt worden, nu helemaal opengeblazen wordt. Zaken die fout lopen kan je als bedrijf niet meer wegstoppen. Er wordt over geblogd, mensen mailen elkaar dingen door etc.
Het netwerkeffect (virale effect) zorgt er voor fouten onmiddellijk aan de oppervlakte komen.
Als bedrijf leer je daar mee omgaan, of ga je ten onder.

Als bedrijf kan je daar maar mee omgaan als je 'menselijk' bent. Men verwacht dat bedrijven foutloos zijn, maar fouten van mensen worden wel verdragen. (Je moet dan wel open communiceren, bescheiden zijn en de fout proberen rechtzetten.)
Bedrijven zullen bijgevolg meer 'de mensen achter het bedrijf' naar voor schuiven.

De consument is aan de macht, hij voelt die macht en wil die ook afdwingen.


Netwerk van mensen

Het internet laat exponentieel meer 'persoonlijke' connecties toe dan de andere communicatiemiddelen. Relaties verschuiven dus van 'een klein aantal heel intieme vrienden' naar 'een groot aantal gefragmenteerde vrienden'.
Ik bedoel met gefragmenteerd: die vrienden weten alles van jou, tot in de intiemste details, maar enkel van één aspect uit je leven.
De éne persoonlijkheid van mensen versplinterd; men is lid van verschillende 'communities of intention' (in tegenstelling tot de vroegere 'communities of practice').

Bv. ik maak deel uit van een MMORPG communitie waar ik online speel, maar ik maak ook deel uit van Myspace met mijn schoolvrienden, en ik maak deel uit van een webdesign community waar ik online discussieer over mijn hobby webdesign.

De verschillende communities overlappen minder dan vroeger.

Maar in elk van die communities zijn mensen, en het 'verbonden' voelen met die mensen de centrale sleutel.


Constantly connected

Mensen willen zich constant verbonden voelen met hun community. Vroeger (in de community of practice) was dat makkelijk - je sprak met de collega op het bureau naast je, sprak met je klasgenoot, sprak met je café-vriend. Nu zijn de communities minder fysiek gebonden.

De technologie zorgt voor de verbondenheid - en mensen willen constantly connected blijven. GSM, Blackberry, sms-jes, tot het laatste fenomeen Twitter.

Waar vroeger de jeugd spaarde voor een brommertje, sparen ze nu voor hun gsm-factuur: verschuiving van mobiliteit naar connectiviteit.

Die constante connectie laat ook toe om minder volgens afspraak, maar meer ad hoc te leven: flashmobbing, afspraken 'on the fly' op de avond zelf etc.

Dit zal nog meer en meer gaan spelen, naarmate de technologie verder gaat: gsm's met breedbandverbinding en location awareness (gps-positie). Ik zie nu al applicaties opduiken die door mobiele technologie afspreken vereenvoudigen.


Status of experience

Mensen willen niet meer gedefiniëerd worden door wat ze hebben, maar door wat ze gedaan hebben. De 'experience economy' bouwt hierop. Men wil eerder een ervaring beleven dan iets bezitten. (Liever één weekend met een Lamborghini rondrijden dan vijf jaar met een Audi. Een reis mag nog zo slecht zijn qua condities en afzien, als men maar terugkomt met 'een verhaal'.)

Die experience op zich is niets waard, men wil die delen met anderen (zie ook hier). Bloggen, filmen, foto's uploaden - alles wat we doen wordt vastgelegd en gedeeld met anderen.

Liever beroemd dan rijk… vandaar het succes van Idool etc. Beroemd zijn is wel aan het verschuiven, van 'famous for 15 minutes' naar 'famous for 15 people' - iedereen is beroemd, maar dan wel binnen zijn eigen niche, zijn eigen community.


Privacy is dead

De houding tegenover privacy is ook aan het veranderen. Jongeren hebben er minder en minder moeite mee om hun diepste zieleroerselen publiek op het net te zetten.
Een reactie tov de toenemende verspreiding van securitycamera's en het big brother gevoel na 9/11?
"Als mij hele leven al publiek is, kan mijn privacy mij niet meer afgepakt worden door een authoriteit" - een wil om zelf de mate van privacy te kunnen controleren.

Dit is gecombineerd met de verdere verspreiding van laagdrempelige publicatiemiddelen (gsm-camera's, gratis blogdiensten, youtube etc.).


Een aantal trends die ik op het web zie, bij de early adaptors. Ze zijn op één of andere manier allemaal met elkaar verbonden, de ene trend is het gevolg van de andere.

tags:  , , , ,

Recente reacties