839 keer gelezen in gemiddeld 5:22

Waarde creëren

Geschreven op zondag 4 augustus 2013 in de categorie bedrijf

Als ik nadenk over de uitbouw van Wijs (en bij uitbreiding van het ecosysteem), dan start ik vanuit de waarden.

(Misschien heeft het te maken met mijn voorgeschiedenis. Tussen 1995 en 2005, vooraleer zelf ondernemer te worden, werkte ik in een grootbank. Veel ruimte voor waarden was daar niet.)

Uiteraard bouw je een bedrijf in eerste instantie uit rond skills en een concreet aanbod. Maar na verloop van tijd merk je dat je een overkoepelend framework, een denkkader moet opzetten waarbinnen je kan bewegen. En dat draait niet rond de technische invulling van het 'wat'.

In mijn denken daarrond ben ik uiteraard sterk beïnvloed door Simon Sinek. Ik bouw het kader op vanuit het 'waarom'. Niet alleen geeft je dat veel sterkere wortels en draagkracht. In een snel veranderende sector als die van de digitale marketingcommunicatie zou het gewoon fout zijn om vanuit het 'wat' en de technische expertise te vertrekken. Dan blijf je immers hangen in technologie, en loop je zeer snel het risico antiek te worden. Als de omgeving snel evolueert, moet je de capaciteit en zelfs de vooruitziende kracht hebben om snel mee te evolueren in uitvoering. Net daarvoor heb je een 'waarom' denkkader nodig - dat geeft richting en geleiding in die evolutie.

De centrale bestaansreden van elk bedrijf is 'waarde creëren'.

Het meest evidente aspect daarvan: waarde creëren voor de klant. Bij Wijs willen we bijdragen tot het zakencijfer van onze klanten - online aanwezigheid is géén kost en enkel een 'digitale brochure', maar een tool waarin je investeert om meer prospecten en klanten aan te trekken.

Daarnaast moet er ook waarde gecreëerd worden voor ons eigen bedrijf. Een bedrijf dat alleen maar waarde creëert voor zijn klanten, gaat na verloop van tijd failliet. (Net zoals een bedrijf dat alleen maar waarde creëert voor zichzelf, lucht verkoopt, en uiteindelijk zonder klanten zal vallen.)

Die twee moeten in evenwicht zijn.

Maar dat evenwicht is slechts één as van waardecreatie. Enkel op die as nadenken is nogal twintigste-eeuws. Er zijn namelijk nog meer stakeholders, en een modern bedrijf vraagt een holistischer visie dan dat.

Een bedrijf moet ook waarde creëren voor iedereen die in dat bedrijf meewerkt. En als je daar goed over nadenkt, mag je dat niet beperken in de tijd. Het is mijn aspiratie om waarde te creëren voor medewerkers, over de carrière in het bedrijf heen. Waarde creëer je als bedrijf ook vooraleer iemand in het bedrijf werkt, door kennisdeling, stages en gastlessen; en nadat iemand het bedrijf verlaten heeft, door plaatsing, alumniwerking etc. Dit is iets waar ik binnen Wijs nog verder aan wil werken en wil uitbouwen.

Daarnaast heeft een bedrijf ook een plaats in een maatschappij, en dus ook daarin een verantwoordelijkheid. Waarde creëren voor de andere 3 assen (klant, bedrijf, medewerkers) mag niet ten koste gaan van de maatschappij. Je kan dat zeer geitewollesokkerig bekijken op vlak van milieu en mobiliteit - maar m.i. moet dat vooral betrekking hebben op de activiteit die je uitvoert. Binnen Wijs wordt dat uitgedrukt door de missie 'Het web beter maken' - we willen de eindgebruiker, de surfer, centraal stellen en vertrekken vanuit zijn noden. Dat betekent geen spam, geen black-hat technieken, geen interruptie-marketing...

Deze vier assen moeten met elkaar in evenwicht zijn. Zo'n evenwicht is niet statisch, maar constant in beweging. Soms zullen we dingen doen die minder uitdagend en vernieuwend zijn (waarde medewerker), maar die heel veel waarde voor onze klant toevoegen. Soms zullen we bepaalde klanten weigeren omdat ze op de drie andere assen te weinig waarde toevoegen. Soms zullen we bepaalde zaken niet doen, hoewel ze massaal veel geld zouden kunnen opbrengen voor onze klant, ons bedrijf en onze medewerkers - maar te veel maatschappelijke schade toebrengen.

Ik wil maximaal op zoek naar werk dat waarde creëert op de vier assen tegelijk.

Het punt is dat dit niet altijd mogelijk is, en dat compromissen hierop noodzakelijk zijn. Ik herhaal: evenwicht is belangrijk, maar dat evenwicht is constant in beweging.

Eens je die 'waarom' gedefiniëerd hebt, kan je binnen dat kader beginnen werken aan het 'wat' (Op welk domein gaan we dat doen? Aangezien we niet de hele wereld kunnen aanpakken - op welk deel van de wereld zullen we ons concentreren?) en het 'hoe' (De stijl waarmee je zaken doet.)

Op die manier creëer je zowel een waardenvol als een waardevol bedrijf.

tags:  ,

Reacties

  • joris

    joris10 jaar geleden

    Alle respect voor de kernwaarden van Wijs! "Waarde creëren" lijkt me echter een mooie "waarom" voor Bart, de ondernemer. Het lijkt me wel wat vaag als "waarom" voor (een groot team als dat van) Wijs. Het zegt mij eigenlijk ook meer over de manier waarop (hoe) je je missie wil volbrengen en vooral ook hoe je dat niet wil doen. De waarom van Wijs zou kunnen zijn: "het internet een mooiere en betere plaats maken om eerlijke e-transacties te doen." Zoiets lijkt me duidelijker om elke medewerker elke dag in zijn hoe en wat beslissingen te leiden. Just my 2 cents.

  • Peter De Bruyn

    Peter De Bruyn10 jaar geleden

    Een variant van het visie-missie-strategie-principe en wel altijd in deze volgorde graag, Joris. In die zin is wat jij aanhaalt, de missie en niet de visie. Het "wat" dus en niet het "waarom". Akkoord dat je uiteindelijk hierover best helder en transparant communiceert naar de stakeholders met de medewerkers voorop. Ik vind het net krachtig dat men uitgaat van het "waarom" van Bart. Alleen op die manier kom je vanuit een interne motivatie tot een authentiek verhaal. In het andere geval gaat het puur om windowdressing of slappe marketing.