Waarden: beter

Geschreven op maandag 22 augustus 2011 in de categorie bedrijf

waardenEén van de centrale waarden die ik meegekregen heb (Van thuis? Uit mijn aard? Op school? DNA? Geen flauw idee. Nurture vs nature is voer voor een andere discussie.) is: constant verbeteren. Ik ben in een soort van perpetuele competitie met mezelf verwikkeld om mijn omgeving en mezelf elke dag te verbeteren.

En die omgeving is het web. In de jaren negentig ontdekte ik het internet, en ik voelde me er meteen thuis. Op een bepaald moment nam ik dan ook de beslissing om enkel nog maar met online bezig te zijn (ik schreef er in 2005 al over).

Online is mijn biotoop.

En, zoals ik hierboven vertelde, is mijn fundamentele drive: die biotoop beter maken. Dat is dan ook de centrale waarde die alles wat ik doe bepaalt. Alles wat ik probeer op te bouwen vertrekt vanuit die wens:

"Het web beter maken."

(Klinkt idealistisch; en dat is het eigenlijk ook. Maar het is ook een gezonde dosis eigenbelang.)

In dat kader kan je ook een aantal van mijn randactiviteiten zien (meewerken bij FeWeb, mee oprichten van Ghent Web Valley, sponsoren van Barcamps, inrichten van N-Cube): de online wereld ook voor ondernemers beter maken, door organisatie, groepering, kennisdeling en ervaringsuitwisseling.

Die waarde probeer ik ook in mijn bedrijven te stoppen. Bij Netlash-bSeen is het zelfs expliciet de missie geworden.

Eigenlijk is Netlash indertijd vanuit die frustratie gestart: "Dju, er zijn toch veel slechte websites. Dat moet beter kunnen." En dat probeerden we dan ook te doen.
We kozen daarom voor de marcom-kant van het web - alles wat 'public-facing' is. Dat is het gedeelte van het internet dat zichtbaar is voor een publiek; groot, klein of niche. (Daarom zijn we altijd maar verder weggeëvolueerd van de applicaties en intranetten - die te veel single-purpose en afgesloten zijn.)

Die slogan, "het web beter maken", zit voor mij op drie verschillende niveau's:

1. Voor eindgebruikers. De mensen die dagelijks op het web surfen, die Google gebruiken, die informatie zoeken op websites, die dingen kopen op webshops... Zij moesten een betere gebruikservaring krijgen. Vandaar dat we vanaf het begin een aantal dingen centraal in ons denkpatroon zetten - en ze kunnen allemaal opgesomd worden onder de noemer "user centered".
Usability was in eerste instantie belangrijk;  zorgen dat surfers zo frictieloos mogelijk naar hun einddoel raakten. Een tweede was accessibility - toegankelijkheid, voor alle gebruikers, op alle platformen. Omdat we al zeer snel inzagen dat een website geen eiland op het internet was, maar ingebed zat in een groter ecosysteem (met op dat moment Google als grootste speler), was zoekmachine optimalisatie een derde belangrijke focus. Die zaken zijn nog altijd belangrijk, maar zijn geabsorbeerd - nu zijn er nieuwe, extra aandachtspunten: social, mobiel...
Dat 'beter' betekent ook: technisch beter. Daarom stonden we indertijd op de barricades voor webstandaarden, en daarom zijn we nu volop aan het overschakelen op responsive design.

2. Voor website-eigenaars.
Teveel van de bedrijven en organisaties die online zijn, gebruiken die aanwezigheid enkel als een 'visitekaartje'. Een plaats waar ze hun adres en openingsuren kunnen zetten, en misschien wat over hun bedrijf vertellen en producten tonen.
Terwijl het web - opgetrokken uit interactiviteit - zoveel meer kan zijn. Een website, en breder, een online aanwezigheid, kan effectief bijdragen tot de doelstellingen en objectieven van een bedrijf. Vandaar aandacht voor conversie in al zijn vormen. Vandaar focus op resultaatsgerichte websites.
Op dit moment betekent dat ook een verschuiving van (enkel) uitvoering naar digitale strategie. Je haalt immers betere resultaten als je niet alleen weet wat je doet en hoe je dat goed moet doen - maar ook als je weet waarom.

3. Voor webwerkers.
Het web beter maken, voor iedereen die dat web mee bouwt. Door constant kennis te delen, op een blog en later op Twitter. Door overal presentaties te geven over die kennis, ook in scholen. Door opgebouwde code te open sourcen. Maar ook door een bedrijf te proberen bouwen dat niet de klassieke lijfeigenen-hierarchie heeft, maar waar iedereen mee de richting kan bepalen, en waar de medewerkers centraal staan.

Die drie niveau's moeten in evenwicht zijn. Zie het als de drie hoekpunten van een driehoek - het streefdoel is de oppervlakte van die driehoek te maximaliseren.

Van daaruit kunnen de meeste van de beslissingen en richtingen verklaard worden. Visie vormen, actie afmeten aan de waarde, implementeren.

Een voorbeeld. Moeten we als bedrijf inzetten op het bouwen van mobiele native apps of niet? 
Visie: In onze sector gaat het om marcom, en dus meestal om content. Native apps hebben op dit moment nog het voordeel van een betere user interface. Maar tegelijkertijd zijn er een aantal grote nadelen aan verbonden: ze sluiten de content op in een afgesloten omgeving (slecht voor gebruikers, slecht voor eigenaars wegens geen verspreidings effect), ze verplichten om hetzelfde werk op verschillende platformen te ontwikkelen (slecht voor eigenaars wegens kost, slecht voor medewerkers wegens repetitief werk).
Actie: Voor content zal de 'betere' omgeving die van de web applicaties zijn. Die zorgt namelijk voor totaal (eindgebruikers, eigenaars, medewerkers) het grootste voordeel (ondanks de huidige opoffering van user experience voor de eindgebruiker).
Implementatie: We focussen ons voornamelijk op alles wat in de browser werkt.

Da's het plezante aan waarden: ze geven je een kompas bij het nemen van toekomstige beslissingen.

Lukt het bovenstaande altijd? Uiteraard niet. We maken soms fouten, we moeten soms compromissen sluiten, de ene dag lukt het al beter dan de andere... Maar ook dat is het mooi aan waarden: je kan streven naar perfectie, in het volle besef dat je dat niet zal bereiken. Dat betekent niet dat je die waarden moet opgeven.

(Wordt vervolgd, met mijn andere waarden: impact, duurzaamheid, optimisme en holistisch.)

tags:  , , ,

Reacties

  • Jo Haegeman

    Jo Haegeman12 jaar geleden

    Herkenbaar, Bart.

    Het is ook opvallend hoeveel bedrijven ook gestart zijn door frustratie. Blijkt een grote motivator te zijn :)

  • Wim Leers

    Wim Leers12 jaar geleden

    Mooi artikel :) Ik kan me er ook volledig in vinden!

    Het enige dat voor mij ook belangrijk is en dat ik niet terug vind in jouw artikel, is snelheid. Speed is a feature. The most important feature.

    Want al is je site fantastisch qua usability, UX, looks, SEO, content en wat nog meer, dan wilt dat nog steeds niet zeggen dat die site een plezier is om te gebruiken. Dat is pas zo als de gebruiker ook snél aan de informatie kan komen die hij zoekt.

    Één keyword ontbreekt dus nog wat mij betreft: WPO.

  • Dries

    Dries12 jaar geleden

    @Wim WPO = Women President's Organization?

  • Stijn

    Stijn12 jaar geleden

    De Japanners hebben daar een woord voor gevonden. Ze noemen dat 'Kaizen'. Ik ben het daar grotendeels mee eens. Een project is nooit echt af. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Dat klinkt misschien onprofessioneel, maar de wereld staat niet stil en morgen kan er weer iets nieuws bijkomen waardoor je weer gaat innoveren.