1054 keer gelezen in gemiddeld 2:35

Waarom ik denk dat de iPad een succes zal zijn

Geschreven op maandag 5 april 2010 in de categorie archief

Er is dit weekend al heel veel geschreven over de iPad. Tot in De Tijd, waar collega Bram geïnterviewd werd over zijn visie.

Voor de lange termijn ben ik zeer sceptisch over de iPad, en dan vooral over het gesloten model van Apple met zijn apps en centrale controle via iTunes. Ik denk dat dit een tijdelijk fenomeen is, en na verloop van tijd zal achterhaald worden (voer voor een andere blogpost).

Maar op de korte termijn geloof ik heel sterk in de iPad, en zijn onmiddellijke succes.

Sta me toe om mijn gedachten hierover een beetje te ordenen en neer te schrijven.

Er zijn verschillende redenen waarom ik denk dat de iPad een succes zal zijn.

Input/output

Ik schreef er in 2007 al over: de volgende golf van innovatie zal in input/output zitten. We zitten met onze computers al jaren vast aan hetzelfde paradigma: output op het scherm, input via een toetsenbord en muis. Dit is een beperkende abstractielaag - die er voor zorgt dat alleen de nerds graag met een computer werken. Bedenk eens hoe raar het is: de objecten die we manipuleren (bestanden, foto's, tekst) zien we op het scherm, maar behandelen we op een andere plaats met toetsenbord en muis. Dit vraagt een zekere mate van abstractie die niet iedereen aankan. (Wie met usability bezig is, kent zeker het begrip locus of attention.) In de 'echte wereld' zitten de dingen die we met onze handen manipuleren op dezelfde plaats als waar onze ogen naar kijken.

De iPad verandert deze muis/toetsenbord manier van werken. De zaken die je met je handen manipuleert, zitten op dezelfde plaats als waar je kijkt.

Dit is een fundamentele verandering, die een nieuw publiek naar computers zal brengen. De iPad is de eerste mainstream toepassing hiervan (in navolging van de touchscreen gsm's).

Media

Sinds de strijd tussen VHS en Betamax weten we dat het platform dat de juiste content aanbiedt, wint.En da's exact waarom de iPad in het begin een massale landverschuiving zal veroorzaken. De uitgevers van deze wereld zijn op zoek naar een manier om hun bestaande businessmodel naar online te verplaatsen. Ze worstelen daar enorm mee.De iPad, en dan vooral zijn combinatie met iTunes, lijkt de oplossing te zijn. In plaats van het wilde internet met zijn free-to-copy mentaliteit, is hier een gecontroleerde omgeving met één duidelijke toegangspoort - waar tol kan/moet betaald worden.

De uitgevers zullen over elkaar heen buitelen om zo snel mogelijk hun content op de iPad beschikbaar te maken. En er zullen pareltjes opduiken, daar ben ik zeker van.De iPad is ook expliciet gepositioneerd als 'consumptietool' - dus die pareltjes zullen een plezier zijn om te consumeren op de iPad.

De overvloed aan rijke inhoud (tijdschriften, kranten, boeken, video's) zal er voor zorgen dat de iPad een succes wordt.

(Zijnoot: ik geloof niét dat de iPad, of om het even welke afgesloten omgeving het antwoord is op de huidige uitdagingen voor de media. Het is niet meer dan methadon; vervangt de ene destructieve verslaging met de andere. De juiste oplossing ligt in conversatie-media, volgens mij.)

Games

Nog zo'n bon mot: follow the gamers. Games zullen volgens mij big business worden op de iPad. Het lijkt me het ideale platform voor de casuele gamer.

Ook hier weer: verandering van het oude paradigma van de consoles (met hun controller) naar een nieuwe manier van spelen.Denk je bijvoorbeeld het volgende in: de klassier Pong. Gespeeld op een iPad die op de salontafel ligt; aangestuurd door vier spelers met elk hun eigen iPhone.Of bijvoorbeeld de klassieke bordspelen als schaak en dammen. Je speelt schaak op de iPad, met echte, fysieke stukken. Maar geholpen door de kracht van een computer die de stand van de schaakstukken detecteert (en bv. de zetten opslaat).De historiek van bordspellen - en hun familietijd - die we kwijt geraakt zijn met de gameconsoles kan hier terugkomen. ("There's no we in Wii, only two I's.")Daar bovenop kan op de iPad de beweging naar casual social games (die we op Facebook zien, cfr. Farmville) versterkt worden. Stel je de sociale kracht van Farmville voor, gecombineerd met het gaming platform van de Playstation.

Video

De iPad zal zeer geschikt zijn om video op te bekijken. (Want geef toe, naar video pieren op een iPhone is verre van aangenaam.)Ik ben er ook van overtuigd dat in volgende versies een camera zal zitten.De iPad heeft dus de potentie om de overgang van internet van tekst naar beeld in te zetten.Ik beweer vaak: internet is het eerste massamedium waar de consumptietool dezelfde is als de productietool. Maar dit geldt enkel voor woorden, voor tekst.Zal de iPad hetzelfde betekenen voor video? Kan je met de tool waarop je video bekijkt zeer snel en makkelijk video opnemen, bewerken en publiceren?De potentie is er in mijn ogen alleszins.

Ik ben dus bullish over de iPad - en over alle toekomstige apparaten die dezelfde form factor hebben.

Uiteraard is dit enkel speculatie en mening - ik ben nog steeds in blijde verwachting van het toestel zelf…

Ter info: ik hou hieronder de reisweg van mijn iPad bij. Je ziet dat hij ondertussen al een groot deel van de wereld gezien heeft…


iPad reis weergeven op een grotere kaart

tags:  ,

Reacties

  • Frank De Graeve

    Frank De Graeve14 jaar geleden

    Het is spijtig dat iedereen het over de 'iPad' heeft en niet over 'tablets'. Toegegeven, de iPad is een gamechanger wat betreft eenvoud en gebruiksvriendelijkheid, en het zal nog even duren eer de Android versies dezelfde homogeniteit en structuur vertonen. Maar los daarvan is het eigenlijk de formfactor van het toestel die voor zijn succes zal zorgen.

    Het jammere van dit alles ligt hem in het feit dat uitgeverijen bevooroordeeld redeneren wanneer het over de 'iPad' en andere Apple producten gaat. Ze beschouwen het nog te veel als een 'niche'. Dit klopt voor een deel, maar als je niet denkt aan 'iPad' maar eerder aan 'tablet' dan weet je al snel dat dit weldegelijk een grote verandering teweeg zal brengen.

    Misschien moeten we ze met z'n allen maar zo'n ding onder de neus duwen zodat ze er verplicht een weekje mee aan de slag gaan. Ik denk dat dit voor velen de ogen zal openen.

  • Steven

    Steven14 jaar geleden

    Dat de iPad een interessant toestel is voor uitgevers staat wel vast. De verkoop van digitale boeken voor e-readers en kindles zijn er het sprekende voorbeeld van. Het is een ander verhaal wanneer je spreekt over nieuwsmedia. Mensen zijn niet meer bereid te betalen voor “nieuws” op zich. De economische waarde van nieuws is helemaal gedevalueerd omwille van twee zaken.

    Eerst en vooral is nieuws of verslag uitbrengen van gebeurtenissen gewoon via internet te volgen. Wanneer je samen met journalisten op de hoogte gebracht wordt van een gebeurtenis kan je niet verwachten dat mensen de dag erna of 2 uur alter zouden betalen voor een artikel dat gewoon herhaalt wat ze zelf eerder ook al hadden gelezen. Daar komt nog eens bij dat journalisten de kans niet meer krijgen om op zoek te gaan naar echte nieuwsverhalen. Nieuws dat binnenkomt via een persbericht of via Belga kan je moeilijk nog ‘heet van de naald’ of actueel noemen. Diezelfde inhoud en manier van werken aanhouden op een iPad lost het probleem van achterhaalde informatie niet op. Voor bepaalde magazines zoals Wired zullen mensen wel willen betalen, maar ligt dat ook niet in de niche van het blad? Zal de gemiddelde Vlaamse krantenlezer ook willen betalen voor een website verpakt als een app die niet op zijn computer maar op een tablet te lezen is?

    Gamen zal wel leuk zijn op een iPad maar gaan mensen daar zoveel geld voor willen betalen? Samen rond een salontafel spelen doe je nu al met een Nintendo DS (125 miljoen verkocht tot nu toe) of een PSP (60 miljoen verkocht). In totaal zijn er volgens mij zo’n 57 miljoen iPhones verkocht. Zal dus niet evident zijn om daarboven te gaan denk ik. Ook over video heb ik mijn twijfels. Mensen geven veel geld uit om thuis een cinema ervaring te hebben. “Ja maar een iPad is draagbaar dus dan kan je onderweg naar een film kijken.” Dat klopt maar waarom zijn mensen nu niet bereid om te betalen voor een film die ze op de laptop kunnen bekijken? Zal een iMovie shop daar iets aan veranderen? Wie zal in het vliegtuig trouwens heel de tijd het scherm willen vasthouden tijdens een film van 2 uur?

    In het kort: er zullen wellicht mooie dingen te zien zijn maar ik zie de iPad nog niet de hele wereld op zijn kop zetten en veroveren.

  • Devia

    Devia14 jaar geleden

    Waarom ik denk dat de iPad een succes zal zijn ? Wel om de volgende reden :

    Het is een toestel waarmee je op een eenvoudige manier kan doen wat je als gebruiker wenst te doen. Op zich heeft dat niet onmiddellijk iets met apple te maken, maar eerder op de manier waarop een doorsnee computer leek ook met zo'n toestel kan werken :

    De interactie met het toestel gebeurt door de zaken aan te raken die je wenst te gebruikern.

    Op zich kan het niet simpeler. Ik weet dat ik al een iPad gemist heb de laatste paar dagen. Had hem al goed kunnen gebruiken. En toch heb ik ongeveer al beslist om te wachten tot hij hier bij ons in de winkel ligt.

    Groeten,

    Stefaan