973 keer gelezen in gemiddeld 2:51

We bouwen ons eigen Digitale IJzeren Gordijn

Geschreven op donderdag 6 maart 2014 in de categorie mening

success

In de aanloop naar de volgende verkiezingen maken alle politici het duidelijk: onze economie verder uit de crisis loodsen is de eerste prioriteit. En het toverwoord dat iedere keer naar voren geschoven wordt is innovatie. We moeten investeren in innovatie, in creativiteit. We moeten nieuwe starters aantrekken, helpen en subsidiëren.

Er wordt verwezen naar Silicon Valley als lichtend voorbeeld. Als grootste obstakel wijst iedereen naar onze Belgische volksaard van risicoaversie - we moeten leren failure te aanvaarden als deel van dat innovatieproces. Daar worden zelfs heelder conferenties rond georganiseerd.

Mag ik alsjeblieft *bullshit* zeggen?

Aan een auto zit er zowel een gaspedaal als een rem. Akkoord dat we onze voet van de rem moeten halen door niet meer bang te zijn voor falen. Maar écht vooruitgaan doe je door ook gas te geven: goesting toevoegen door succes te ondersteunen, te vieren en vooral te gunnen.

We geven IWT-subsidies aan innovators als Bhaalu, maar dan laten we toe dat ze bij lancering monddood gemaakt worden door rechtszaken van gevestigde media. Onze overheid subsidieert allerlei startersprogramma's zoals Bryo om jonge talenten aan te moedigen te ondernemen, maar weigert daarna die startende ondernemingen als leverancier te aanvaarden.

Op innovatieve nieuwe vormen van collaborative consumption zoals Uber reageren we door inbeslagname van de voertuigen omwille van de risico's, in plaats van samen te zoeken naar opportuniteiten. We maken een project 'Internet Voor Iedereen', maar verbieden 4G in Brussel. Onze reactie op de weerspannigheid van Apple is het blokkeren van hun website? We kunnen onze wereldvreemdheid op geen betere manier tonen.

Het is niet voldoende innovatie aan te wakkeren. Als die innovatie effectief op de markt komt, moet je die ook durven ondersteunen. Het is hypocriet om het ene te doen, en het andere te laten.

Door elke digitale disruptie verkrampt te verbannen, zijn we ons eigen Digitale IJzeren Gordijn aan het bouwen.

Binnen enkele jaren, als die nieuwe Berlijnse Muur onvermijdelijk neergehaald zal worden, dreigen we achter te blijven met een uitgeholde want enkel analoge economie, en een verarmde bevolking die niet op voedselbonnen maar op diensten- en werkcheques moet leven.

Het is tijd om niet enkel lippendienst te bewijzen aan innovatie, maar die ook succes op de marktplaats te gunnen.

tags:  , , ,

Reacties

  • Thomas

    Thomas10 jaar geleden

    (via Facebook de opmerking/vraag gekregen mijn reactie ook hier nog eens te plaatsen bij het originele blog artikel.)

    Akkoord. Alleen is Uber volgens mij niet echt het beste voorbeeld hoe we in België innovatie de kop indrukken ten opzichte van de rest van de wereld. Uber heeft in Amerika namelijk in heel wat staten/steden ook al cease & desist brieven ontvangen en hun auto's zien in beslag genomen worden. Brussel/België is in deze dus absoluut geen uitzondering.

    Ik citeer even een comment van Erik Evrard: "May 2011 - City of San Francisco: cease-and-desist letter to Uber for operating an unlicensed taxi service and claimed criminal violations. October 2011 - California Public Utilities Commission: cease-and-desist letter to Uber and fine. January 2012 - Washington DC Uber car was impounded. August 2012 - Massachusetts Division of Standards: cease-and-desist letter to Uber. October 2012 - City of Chicago sued Uber for violation of local laws on consumer protection, fair practices etc. October 2012 - New York City: suspension of Uber's service. September 2012 - Vancouver: dispute with local regulators. December 2012 - Toronto: charged Uber with 25 city violations."

    Maar voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal akkoord dat het in België erg gesteld is met innovatie als we het enerzijds lijken te stimuleren, maar het terzelfdertijd continu de kop blijven indrukken. Maar toch ook een beetje een pleidooi om relevante voorbeelden te gebruiken.

  • Jan

    Jan 10 jaar geleden

    Thomas, correct, ze kregen overal in de wereld tegenstand. Proofs Bart's point. De gevestigde industrie is bang van dergelijke disruptie, omdat ze er geen gemakkelijk en snel antwoord op heeft. Omdat ze zien dat de consument, eens die de services ontdekt, doorheeft hoe slecht hij behandeld is geweest jaren aan een stuk.

    Het is nu echt aan de consument om de macht over te nemen en die te gebruiken om betere producten en diensten te eisen. Maar ik maak me geen zorgen. Het proces is ingezet en onomkeerbaar. Digitale vooruitgang is daarbij de koevoet.

    Bart, je hebt gelijk, maar maak je geen zorgen. Het zal wel wat voeten in de aarde hebben, een aantal jaar van frustratie met zich meebrengen, om de verandering door te maken, maar ik geloof dat de oude garde bijna gedaan heeft.

    Power to the people, for real.

  • Marlies

    Marlies9 jaar geleden

    Update april 2014 vanuit Chicago: vorige week Uber nog gebruikt hier. Full-time job voor de chauffeur, sinds 3 maanden zei ie.

  • Anthony

    Anthony9 jaar geleden

    Dit is het perfecte excuus om een vriendendienst op te zetten en gelijkaardige diensten op te richten. Dit is iets wat iedereen kan met de nodige wil en je hebt geen technologie nodig, het enige wat telt is dat de "dienst" geregeld is en technologie is hier slechts een hulpmiddel. En dit kan evengoed de economie kan schaden...

    Zeggen ze dan, maar dan is de vraag of het dan wel echt hun eigen ecosysteem kapot maakt, of mensen wakker maakt om te kijken naar alternatieve manieren voor hun businessmodel, inkomsten, carriere, enz...