1 keer gelezen in gemiddeld 0:02

Business model

Geschreven op vrijdag 21 april 2006 in de categorie archief

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat Netlash werkt met een open source business model.

Niet open source in de software betekenis (hoewel we ook daar onze duidelijke voorkeuren hebben).

We opereren volgens het principe: onze kennis is vrijelijk verkrijgbaar, en we verspreiden die ook enthousiast (bv. over zoekmachine optimalisatie). Iedereen is dus vrij om onze kennis te gebruiken. Wij verdienen onze boterham met het toepassen en op maat uitwerken van die kennis.

Het verschil dus tussen weten en doen.

Dat kadert ook in onze visie op zakendoen. Het competitieve voordeel zit niet meer in het hebben en angstvallig bewaren van één idee. (De reden waarom o.i. software-patenten zinloos zijn.) Dat was zo in de vorige eeuw: neem één idee/product, en voer dat op zo efficiënt mogelijke manier uit.

Op dit moment zit de wereld totaal anders in elkaar. Verandering en vernieuwing zit overal ingebakken. Nieuwe ideeën, nieuwe technologieën volgen elkaar razendsnel op.

Je competitieve voordeel als bedrijf zit niet meer in dat ene idee, maar in de manier waarop en de snelheid waarmee je nieuwe ideeën kan herkennen, daar een werkbare toepassing voor vindt, en die assimileert. De winnaars zijn de bedrijven die het makkelijkst en het snelst omgaan met verandering en snelheid.

Vergelijk het met een eeuwigdurende marathon, een race zonder eindmeet. 'Winnen' wordt dan niet meer aangeduid door de plaats die je op een bepaald moment op het traject hebt. De winnaars zijn diegenen wiens relatieve snelheid hoger is dan de andere deelnemers.

De missie van Netlash is dus niet (alleen) diensten en producten afleveren die goed zijn. De missie is vandaag al herkennen wat de trends zijn voor de komende jaren, er de nuttige zaken uithalen, en die op een efficiënte manier nu al toepassen.

En dat niet één keer, maar elke dag opnieuw.

Da's de reden waarom we in 2004 al bezig waren met user empowerment, en waarom we al een tijd bezig zijn met bedrijfsbloggen.

Da's ook de reden waarom ik er van overtuigd ben dat we binnen tien jaar niet meer bezig zullen zijn met websites maken.