6 keer gelezen in gemiddeld 0:24

De dood van merken

Geschreven op zondag 24 mei 2009 in de categorie archief

Merken zijn een uitvinding van de twintigste eeuw, de eeuw van de massa.

Vooraleer massaproductie in voege was, kochten we onze spullen bij een lokale handelaar of ambachtsman. We wisten door wie ze gemaakt waren, of door wie ze (persoonlijk) gewaarborgd werden.

We hadden vertrouwen in de persoon van wie we kochten.

Dat vertrouwen werd versterkt door onze lokale community: we kenden alle andere mensen die spullen kochten bij die lokale handelaar ook persoonlijk. Als die handelaar niet te vertrouwen was, dan wisten we dat onmiddellijk.

In de twintigste eeuw verdween die link. We kochten spullen bij warenhuizen, spullen die gemaakt werden door anonieme bedrijven in productie-eenheden aan de andere kant van de wereld. We kenden lang niet meer alle andere klanten.
Het directe vertrouwen in en de persoonlijke verantwoordelijkheid van de lokale handelaar/ambachtsman waren verdwenen.

En toch - we hebben dat vertrouwen nodig. (Handel is *altijd* een kwestie van vertrouwen.)

Enter: merken.

Een merk is een artificiële constructie om dat vertrouwen, nodig om iets te kopen, terug te introduceren.

We vertrouwden niet langer de lokale handelaar, maar het alombekende merk.
Kort door de bocht: als een merk de middelen heeft om dure televisiereclame te kopen, dure kranten- en tijdschriftenadvertenties te kopen, dure affichecampagnes te kopen - dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel veel financiële middelen hebben. Veel financiële middelen = veel verkoop. Dus zullen er al heel veel andere mensen zijn die producten van dat merk gekocht hebben.

In die zin is een merk een peer validation by proxy: merken kunnen alleen grote merken zijn, als veel andere mensen zoals mij hun product kopen. Aangezien ik niet in onmiddellijk contact kan komen met alle andere consumenten om hun mening te vragen, moet ik vertrouwen op die omweg van het merk.

En dan komt de eenentwintigste eeuw, met zijn snel verspreidende internet.

Consumenten kunnen rechtstreeks met elkaar in contact komen.

Als je wil weten wat de ervaringen van andere mensen met een bepaald product of merk zijn, heb je maar je computer op te starten, op het net te gaan en van forum naar review-site te surfen.

Tegelijkertijd hebben we ondertussen ook geleerd dat merken soms liegen… We hebben ontdekt dat de beloftes die door merken gemaakt worden, en die de basis zijn van ons vertrouwen (Wast witter! Trekt vrouwen aan! Rijdt economisch!), vaak niet meer zijn dan dat - beloftes.

We geloven merken niet meer, en hebben andere manieren om onze mening over producten te vormen.

Merken worden langzaamaan overbodig als validator van vertrouwen.

(Volgens mij één van de fundamentele veranderingen die momenteel aan de gang zijn. #storm)

tags:  , ,

Reacties

  • Benjamin

    Benjamin14 jaar geleden

    Een zichzelf respecterend groot merk schakelt de dag van vandaag al een team in om op deze steeds groter wordende community (in het bijzonder de online opinieleiders) in te spelen met overcompensatie, goodies en sponsering.

    Merken ondergaan een constante verandering, passen zich aan, en zullen op termijn enkel nog een nut hebben bij het identificeren van producten.

    Waar ik op wacht is het eerste schandaal waar een merk de meest-gekocht lijst van een noemenswaardige webshop zal manipuleren op de ultratop 50 manier.

  • PieterL

    PieterL14 jaar geleden

    Is het niet beter om de titel veranderen in "De dood van het vertrouwen in merken".

    Merken zullen, zoals je zelf ook aangeeft, niet verdwijnen. Hun credibiliteit zal echter afhangen van hun reputatie in de markt.

    Dat het traditionele éénrichtings-broadcasting verhaal dood is, heeft de technologisch evolutie (internet, mobile, etc) al wel duidelijk gemaakt.

    Merken zullen op elk moment moeten bewijzen dat ze staan voor hetgeen ze beloven. Het wordt dus zaak om te overtuigen met de essentie van hun aanbod (hun core product & de service die eraan vasthangt).

    De vraag is nu: "Gaan de merken en hun productie/sales/marketing apparaat overleven wanneer ze geconfronteerd worden met deze (afgedwongen) transparantie".

  • bart vermijlen

    bart vermijlen14 jaar geleden

    Dit artikel doet mij zeer sterk denken aan een discussie tussen Guillaume Van der Stighelen en Fons Van Dyck (http://www.heldenmerk.be/de-vraag-van-fons-van-dyck/) op heldenmerk.be (http://www.heldenmerk.be).

    Het gevaar is dat je verzandt in een semantische discussie over wat "merk" nu juist betekent.

    Ik neem voor de gemakkelijkheid even de wiki definitie voor merk/brand: "A brand is a collection of experiences and associations connected with a service, a person or any other entity."

    Met deze definitie in de hand wil ik zelfs spreken van "de geboorte van echte merken".

    Ik gebruik even de gedachtengang rond merken van Van der Stighelen om dit te motiveren. Vandaag de dag leeft een merk pas echt als het op internet zijn weg vindt. Internet is dé informatiebron voor de consument.

    Een merk dat online sterk leeft, is een merk dat volop viraal verspreiding kent, en bijvoorbeeld zijn weg vindt via links op gezaghebbende blogs of zwaar gevolgde twitter accounts. Maar net zo goed lovende reviews krijgt op consumentenfora.

    Als een merk online iets teweeg wil brengen, moet het in het licht van deze discussie(aldus Van der Stighelen) beschikken over een belang voor de eerste verteller om het verhaal van dat merk te verspreiden.

    Om in aanmerking te komen voor aandacht van deze eerste verteller (of virale verspreider) moet een merk een goed verhaal hebben (game), een goede naam (name), herkenbaarheid (fame) en dit juist verwoorden (claim).

    Een merk dat al deze eigenschappen heeft, en dus een sterk merk bij uitstek is (of een heldenmerk cfr. Van der Stighelen), zal online veel meer aan bod komen dan een merk dat zijn potentiële klanten plat bombardeert met reclame die iets voorschotelt wat eigenlijk niet klopt.

    Sterke, geloofwaardige, échte merken zijn dus allesbehalve dood zou ik durven stellen. Om met een cliché af te sluiten: Apple lijkt hier het perfecte voorbeeld van.

  • Mark van Leeuwen

    Mark van Leeuwen14 jaar geleden

    Merken groeien mee met de mensen en met de samenleving, ze zullen dus nooit dood gaan. Daarnaast heeft een populariteit van een merk invloed op de consument... Bij een nieuwe laptop heb ik gekeken wat de meesten hadden en waarom zoveel mensen dat hebben.... Interessant!

  • AAtticus

    AAtticus14 jaar geleden

    Je vergeet dat naast 'risk reduction' merken ook nog een tweede merkenfunctie hebben. Namelijk het sociale.

    Zich willen koppelen, spiegelen of distantiëren van een bepaalde subcultuur. En vaak spelen beloftes, kwaliteit en prijs hierbij een mindere rol.

    'Ook al produceert fabrikant X computerhardware die zijn beloftes niet nakomt (geen virussen, crashed niet etc..) toch blijf ik bij iedereen X aanraden, help ik X mee hypen op het social web en wil ik mij zo ver mogelijk verwijderen van fabrikant Y. '