1 keer gelezen in gemiddeld 0:00

De kracht van internet

Geschreven op vrijdag 15 december 2006 in de categorie archief

Er was dit bedrijf in Perrysburg, USA, dat buizen en pijpen maakte.

Het bedrijf heette UTube. Hun website was www.utube.com.

Op een bepaald moment kwam er een andere site in de lucht, met een URL die wat op die van hen leek: www.youtube.com. Die andere site werd héél populair. En als neveneffect: veel mensen op zoek naar die andere site tikten de url van UTube in (70.000 bezoekers per dag).

Grote paniek! Zoveel trafiek, dat kost geld (aan hosting en bandbreedte). En géén enkele van die mensen wou een buis kopen!

Dus besloot UTube, the American way, om YouTube een proces aan te doen.

Hoongelach alom, uiteraard. En eindresultaat: nog méér trafiek naar www.utube.com.

If you can't beat them, join them, moeten ze gedacht hebben. Op dit moment staat er op de website van UTube bovenaan een volledige sectie (inclusief zoekmotor) met advertenties. Doorklikken toont dat de advertenties er zelfs een beetje uitzien als video's.

Ik vraag me af of UTube tegenwoordig meer geld verdient met advertenties dan met buizen.

Stel je voor: dat je als bedrijf je business model volledig moet omgooien van buizenmaker naar adverteerder, op basis van één domme website…

tags:  , , , ,

Reacties

  • John  Baeyens

    John Baeyens17 jaar geleden

    Maart Bart toch, jij gelooft niet in advertenties op 't Internet (zie je LeWeb relaas) ;)

  • Bart

    Bart17 jaar geleden

    Correctie, ik geloof niet in advertenties als enige drager van een business model.

    Ik geloof maar al te hard in adverteren op het internet (if done right).

  • christophe

    christophe17 jaar geleden

    En dit maakt het internet nu juist zo krachtig. Ik denk dat die mensen van utube het hen nog geen moment beklaagd hebben dat ze in deze cirkel terecht gekomen zijn.

  • Benjamin

    Benjamin17 jaar geleden

    Misschien nog een idee voor de bezielers van uPorn ;)?