De kracht van internet
Er was dit bedrijf in Perrysburg, USA, dat buizen en pijpen maakte.
Het bedrijf heette UTube. Hun website was www.utube.com.
Op een bepaald moment kwam er een andere site in de lucht, met een URL die wat op die van hen leek: www.youtube.com. Die andere site werd héél populair. En als neveneffect: veel mensen op zoek naar die andere site tikten de url van UTube in (70.000 bezoekers per dag).
Grote paniek! Zoveel trafiek, dat kost geld (aan hosting en bandbreedte). En géén enkele van die mensen wou een buis kopen!
Dus besloot UTube, the American way, om YouTube een proces aan te doen.
Hoongelach alom, uiteraard. En eindresultaat: nog méér trafiek naar www.utube.com.
If you can't beat them, join them, moeten ze gedacht hebben. Op dit moment staat er op de website van UTube bovenaan een volledige sectie (inclusief zoekmotor) met advertenties. Doorklikken toont dat de advertenties er zelfs een beetje uitzien als video's.
Ik vraag me af of UTube tegenwoordig meer geld verdient met advertenties dan met buizen.
Stel je voor: dat je als bedrijf je business model volledig moet omgooien van buizenmaker naar adverteerder, op basis van één domme website…
tags: advertenties, youtube, utube, trafiek, business model
John Baeyens — 17 jaar geleden
Maart Bart toch, jij gelooft niet in advertenties op 't Internet (zie je LeWeb relaas) ;)