1816 keer gelezen in gemiddeld 2:55

Ik haat startups

Geschreven op woensdag 22 oktober 2014 in de categorie mening

startups

Ik haat startups.

Begrijp me niet verkeerd.

Ik hou van startups. Heck, ik ben zelf een startup geweest, heb deelgenomen aan verschillende startups, heb geïnvesteerd in verschillende startups, en probeer wekelijks één à twee uur vrij te houden om startups waar mogelijk te helpen en te adviseren. (Contacteer me gerust.)

Ik hou van startups. Ondernemingen zijn de motor van de welvaart in onze maatschappij. (Pas op: ze zijn de motor. Om vooruit te geraken heb je ook wielen, carosserie, een weg en nog veel meer nodig - een motor zonder de rest is een dood stuk metaal.) Om ondernemingen te creëren heb je veel startende ondernemingen en startups nodig; wetende dat van die starters niet iedereen doorgroeit naar een volwassen onderneming die netto waardecreatie voor de maatschappij oplevert. Ik hou van startups zoals ik van radijszaad hou: ik eet doodgraag radijzen, maar om die te kunnen eten moeten er eerst voldoende gezaaid worden.

Ik hou van startups. In de huidige snel veranderende wereld zijn het de startups en de creatieve destructie die ze meebrengen die onze maatschappij met kwantumsprongen vooruit helpen met nieuwe ideeën, businessmodellen, producten of transactievormen. Het hele concept van de sharing economy bijvoorbeeld (Uber, Airbnb...) is misschien niet het uiteindelijke ideale model, maar volgens mij wel een hele stap vooruit op maatschappelijk vlak - en kon enkel uit startups ontstaan.

Je kan uren discussiëren over wat een startup eigenlijk is, maar voor mij komt deze definitie nog het dichtste bij: een startup is een tijdelijke organisatie, op zoek naar product-market fit en een schaalbaar en herhaalbaar business model.

Het sleutelwoord hierin is 'tijdelijk'. Wat die startup ook wil zijn, zijn fundamentele doelstelling is: zo snel mogelijk stoppen met startup zijn.

En dat is wat ik momenteel haat aan het hele klimaat rond startups. Ik zie te veel mensen die verliefd zijn op de startup status zelf - en dus niet echt de doelstelling hebben om geen startup meer te zijn.

Ik begrijp die aantrekkingskracht wel, ik voel die ook. Een startup, da's een beetje zoals 19 jaar zijn: alles is nog mogelijk. Je kan professor worden, of brandweerman, of topvoetballer, of ondernemer. Een heel scala aan mogelijkheden ligt klaar voor het grijpen; en zolang je niets echt grijpt blijven al die mogelijkheden open. Zo ook bij startups. Zolang je nog op zoek bent naar die juiste product-market fit, is alles mogelijk: dit kan een succes worden, of een jammerlijk failliet; je kan de volgende Zuckerberg worden of de volgende Van Rossem; het kan een schaalbaar productbedrijf worden of een lifestyle dienstenbedrijf; het kan een lokale rendabele KMO worden of een internationaal groeibedrijf zonder winst. Alles is mogelijk, zolang je niets kiest - de startup is een beetje de Schrödingers kat van de ondernemingen. Van zodra die product-market fit duidelijk wordt, van zodra je dus stopt met een startup te zijn, solidifiëert het business model zich en verengen de mogelijkheden tot er slechts één overblijft.

Niet kiezen, en startup blijven, heeft dus een bepaalde aantrekkingskracht. Maar dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb genoten van mijn studententijd; maar ik mag het niet gedroomd hebben om de rest van mijn leven student te blijven. Een eeuwige student van 42 is een beetje zielig.

Er zijn veel goede eigenschappen van startups die we kunnen en moeten meenemen naar 'volwassen' ondernemingen: de lean aanpak, de bereidheid tot risico, de ongelimiteerde creativiteit in het genereren van nieuwe ideeën.

Maar kunnen we alsjeblieft afspreken dat een startup geen doelstelling op zich is, maar een fase in het groeiproces naar een écht bedrijf? Dan kan ik stoppen met het haten van startups.

tags:  ,

Reacties

  • Yves Hanoulle (@YvesHanoulle)

    Yves Hanoulle (@YvesHanoulle)9 jaar geleden

    yep.

    Voor veel bedrijven, is de leiding die het bedrijf heeft opgestart, niet de juiste voor de volgende fase(n). De mensen die het bedrijf in startup fase opgezet hebben, en die daar vast zitten, kunnen meestal beter hun bedrijf loslaten en tijd nemen om te decompresseren, en dan een nieuwe startup lanceren. Want het is niet omdat zij constant de leiding willen hebben van een startup, dat ze het bedrijf en zijn medewerkers dat moeten aandoen ...

  • Wannes

    Wannes9 jaar geleden

    Is het niet de saaiheid van het leren goede passes geven die mensen afschrikt? Datje met een startup zoveel kan dribbelen als je wil, maar dat je, om grote tornooien te winnen hele saaie, lange trainingen moet doen om de perfecte pass te leren geven? Is het niet dat?

    En de schrik om in een hokje geduwd te worden?

  • Yves Hanoulle (@YvesHanoulle)

    Yves Hanoulle (@YvesHanoulle)9 jaar geleden

    Wannes: dat kan zijn, maar het kan ook zijn dat die mensen hun kracht net ligt in het opstarten van het bedrijf.

    Om jouw metafoor te blijven gebruiken, ze zullen niet dunken, of de laatste pas geven, maar zijn wel goed zijn om een aanval op te starten.

    (Al moet je in een startup ook wel alles doen. Dus misschien is de teamsport metafoor niet echt juist in dit geval)

    En het is niet omdat je in een hokje zit, dat je er niet kan uitwerken.

    Amazon is opgestart met als bedoeling om de grootste boekenwinkel te zijn, zonder een boek in stock te hebben. Ondertussen zijn ze veel meer geworden dan een boekenwinkel, en ze hebben de grootste stock van boeken ter wereld.

    Hoewel ik niets met het bedrijf te maken heb, denk ik toch dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat het bedrijf WIJS nu, totaal iets anders is en doet als wat Bart en Dirk zoveel jaar geleden samen hebben opgestart.

  • Frank Verzele

    Frank Verzele9 jaar geleden

    Het doel van de start up is om te overleven. Maar het leuke aan die beginnersfase is dat je nog van alles kan en moet uitproberen en dat je dus natuurlijk fouten mag en moet maken. Creativiteit, en chaos en onzekerheid zijn belangrijke kenmerken. Je mo et daar kunnen me omgaan om succesvol te zijn. En als het businessmodel zich wat begint af te tekenen dan moet je als ondernemer meer de leider worden van het groepje. Deze transitie niet voor alle startende ondernemers is weggelegd. Diegene die dit inzien worden serial entrepreneurs, de anderen zullen een beetje manager moeten worden. Daar is niks mis mee en het kan zelfs leuk zijn, op voorwarde dat je er een beetje voor gemaakt bent.