6 keer gelezen in gemiddeld 0:23

Invloedrijke blogs

Geschreven op zondag 18 maart 2007 in de categorie archief

BVLG publiceerde onlangs een lijst met de top-20 Vlaamse blogpersoonlijkheden. Hij stelde die lijst samen volgens het criterium "welke blogs hebben invloed in de blogosfeer?".

Hetgeen mij opvalt in de lijst (en anderen ook) is dat de opgenoemde persoonlijkheden bijna allemaal uit de web- of IT-wereld komen.

Het geheel doet een beetje aan als een kleine inner circle die vooral naar elkaar wijst (iets waar de blogosfeer wel vaker van beschuldigd wordt).

De blog-watchers zijn het er over eens dat blogs ondertussen een massa-fenomeen aan het worden zijn, en niet langer voorbehouden aan de early adopters. Als ik kijk naar het aantal Vlaamse blogs dat we met MetaTale opvolgen, dan zijn dat er ondertussen 55 000 - véél meer dan de honderd-oneffen die we meestal zien opduiken in lijstjes, bwards en blogmeets.

Als blogs een breder fenomeen zijn - waarom duiken in de lijstjes dan niet meer blogs op die over 'bredere' onderwerpen gaan? De onderwerpen die de grote massa aanspreken?

Waar blijven de blogs over FC De Kampioenen? De blogs over het koningshuis? (De blogs over bier en blote tetten weten we ondertussen wel al te vinden.)

Soms denk ik dat er een verschil is tussen wat we zeggen en wat we doen. (We zeggen dat we fan zijn van Ken Loach, maar kijken in de privacy van ons eigen huis liefst naar films van Steven Seagal.)

Is er een verschil tussen de onderwerpen waarvoor we uitkomen, en de onderwerpen die we liever niet willen laten kennen aan anderen? Is er een verschil in smaak tussen de early adopters, en die van de grote massa? Is on-line invloed iets anders dan schrijven over web en nieuwe technologie?

tags:  , , , , ,

Reacties

  • Wolf

    Wolf17 jaar geleden

    Ik zou het wel eens interessant vinden om een studie te doen waar de gemiddelde mens het internet voor gebruikt. Internet betekent voor mij (en de meeste mensen binnen de zogeheten blogosfeer) iets heel anders dan voor de gemiddelde mens.

    Het zou je verbazen, maar de meesten zien het verschil niet tussen een gesponsorde koppeling en een echte koppeling.

  • Bart

    Bart17 jaar geleden

    Geloof me, Johan, er zijn niet zoveel zaken die me nog verbazen.

  • Speedy Shrimp

    Speedy Shrimp17 jaar geleden

    Veel vragen in één keer, Bart. En heel moeilijk om het allemaal juist te beantwoorden volgens mij.

    Wat ik denk is dat het ligt aan de verschillende redenen waarom iemand blogt. Zo kan een 'gewone blogger' (let op: het is dus de 'gewone internetter' die reeds de blog-stap gezet heeft) bloggen omdat hij/zij graag schrijft (en er nog een publiek bij wil ook) of om contact te houden (met familie/vrienden) vanuit het buitenland.

    Ik denk dat veel bloggers uit de web- of IT-wereld meer bloggen om expertise op te bouwen, om expertise te delen of om hun expertise te tonen. Aangezien de internet- en blogomgeving sterk aanleunt bij hun vakgebied lijkt me dit ook niet meer dan logisch. Maar als het over expertise en reputatie gaat (en als dat bovendien ook nog eens een sterke link/exposure met het beroepsleven van deze mensen samenhangt), dan belanden we uiteraard ook meteen bij netwerking, meting, bezoekersaantallen en alle soorten lijstjes. Allemaal dingen die bij blogs over De Kampioenen of het koningshuis nog geen belang hebben. Want ofwel is er qua blogging in deze 'vakgebieden' nog geen 'concurrentie' (lees 'strijd om de beste reputatie voor een bepaalde expertise') ofwel hechten die bloggers er geen belang aan wegens totaal losgekoppeld van hun 'vakgebied' en dus louter 'recreatief'.

    Mijn visie... en dan nog op korte termijn. Want de evolutie op dit gebied lijkt me al helemaal niet te verklaren/voorspellen.