Kledingwinkels van de toekomst
Ga even mee in mijn gedachtengang - suspend your disbelief.
Hoe zot is het eigenlijk niet hoe we onze kledingindustrie georganiseerd hebben?
Er is iemand die een kledingstuk bedenkt en ontwerpt. Het duurt zo'n zes maanden vooraleer dit van gedachte naar effectieve productie gegaan is. Daarna duurt het nog eens zes maanden vooraleer die duizenden stukken gedistribueerd zijn in de verschillende lokale kledingwinkels, klaar om door de eindklant gepast en gekocht te worden.
Dat betekent dat we ongeveer een jaar op voorhand moeten 'raden' welke ontwerpen in welke mate zullen aanslaan - en dus hoeveel we daarvan moeten produceren.
(Ja, ik weet het - we proberen daar meer greep op te krijgen. Door de ontwerp- en productiecycli korter te maken dan één jaar. Door focusgroepen en bevragingen om de smaak van consumenten in te schatten en te extrapoleren. Maar de essentie van bovenstaand verhaal blijft: we 'raden' op voorhand.)
Om dit probleem nog meer tegen te gaan, hebben we een ganse industrie opgezet om die op voorhand geproduceerde goederen zéker verkocht te krijgen: reclame, imago, 'mode'.
Maar eigenlijk keert dit de zaken om.
Stel je nu eens de kledingwinkel van de toekomst voor. Met volgende technologie: lichaamsscanners, software om kledij ter plaatse te ontwerpen en te visualiseren, en 3D-printers om dat stuk onmiddellijk te produceren.
Je komt binnen, en een kledingconsulente vangt je op. Terwijl je lichaamsmaten ingescand worden, luistert ze naar je wensen, je karakter, je levensomstandigheden. Op basis daarvan geeft ze je wat inspiratie op de beeldschermen aan de hand van voorbeelden van andere mensen (al dan niet BV's, al dan niet mensen uit je eigen vriendennetwerk, al dan niet uit de modevakbladen). Ze doet een eerste voorstel van kledingstuk, en projecteert dat op de software-spiegel waar je voor staat - je ziet onmiddellijk jezelf in dat kledingstuk. "Liever bolletjes in plaats van streepjes? Dat kan." Met een paar drukken op de knop wordt het computer-spiegelbeeld aangepast aan wensen van patronen, kleuren, afmetingen.
De rol van de kledingconsulenten is hierin cruciaal - niet de technologie. Alles draait rond iemand die je helpt om het voor jou perfecte stuk te ... niet 'vinden' maar 'ontwerpen'.
Moment dat alles goed zit, drukt de consulente op de print-knop, en het kledingstuk komt, volledig op jouw lichaamsmaat, uit de 3D-printer gerold.
Eérst vragen we dus aan consumenten wat ze willen, en dan pas produceren we. Onze massa-productie ketting volledig omgekeerd.
Geen stock meer om te beheren, geen logistiek proces. De essentie van een kledingwinkel is dan de 'verkoopster': hoe help je de klant het best naar zijn ideale kledingstuk.
Utopie?
Tim — 9 jaar geleden
De soep zal in ieder geval niet zo heet worden gegeten als ze uit de 3D-printer komt gerold.