228 keer gelezen in gemiddeld 3:31

Multitasken met wearables

Geschreven op zondag 9 maart 2014 in de categorie trends

Locutus - wearables

Ik las vandaag dit artikel: The Paradox of Wearable Technologies.

Daarin worden de ambigue gevoelens tegen Wearables uitgesproken: ze halen de aandacht uit het heden en de realiteit. Een beetje vergelijkbaar met het gevoel over sociale media ("je zou beter een échte relatie hebben en op café gaan"). Het belangrijkste argument is dat een mens niet in staat is te multitasken.

Vreemd dat de weerstand tegen 'multitasken' er niet is als we spreken over "horen, zien en ruiken tegelijkertijd". Waarom kunnen we naar muziek luisteren en autorijden op hetzelfde moment?

Zolang wearables zich als een eersterangs-activiteit gedragen, en dus de 100% focus op zich trekken, zullen we worstelen met het multitask-effect. Maar als die wearables een 'onbewuste' secundaire activiteit kunnen worden, dan zal die discussie wegvallen.

Wijzelf als mensen moeten leren omgaan met die secundaire input - net zoals je moet leren wanneer je opgaat in een gesprek met een partner, en wanneer het ok is om je smartphone boven te halen. Als je die secundaire input blijft prioritair behandelen (zie de mensen die constant uit een vergadering weglopen om een telefoongesprek aan te nemen), word je al snel een Glasshole.

Daarnaast moet de interface van die technologie ook nog een ganse weg afleggen. We moeten leren die niet intrusief te maken; de interface moet 'glanceable' worden - zo gemaakt dat de betekenis en de data ervan met een blik uit de ooghoek opgepikt kunnen worden.

Nog veel werk voor UX designers.

tags:  , , ,

Reacties

  • Xavier

    Xavier10 jaar geleden

    Ik had een verwijzing naar de film “Her” verwacht ;). Maar ik ben helemaal akkoord. Zelfs op vlak van die oudere generatie draagbare toestellen is er nog innovatie te vinden. Mijn telefoon zou zichzelf het zwijgen kunnen opleggen wanneer ik in een vergadering zit bijvoorbeeld, de data (locatie + tijd + agenda) is er.

    Er wordt al veel ingezet op het verzamelen van data, maar ze wordt nog zeer weinig gebruikt om een onderscheidende productervaring te creëren. Als er ergens innovatie zal ontstaan, dan wel daar – hoop ik :). Niet de wearables op zich dus, maar het linken ervan.

    Zijnota: mooie nieuwe site Bart, leest een pak vlotter. Kudos voor de ontwerp(st)er.