1712 keer gelezen in gemiddeld 2:30

Nieuwe naam

Geschreven op dinsdag 28 februari 2012 in de categorie bedrijf

Hi my name isToen Netlash en bSeen een jaar geleden fusioneerden, was één van de bezorgdheden uiteraard de naam.

Zowel Netlash als bSeen hadden/hebben een goeie reputatie als topbedrijven in hun respectieve sector. We wilden die dus niet meteen weggooien. Vandaar de keuze om door het leven te gaan als Netlash-bSeen.

Maar het was ook duidelijk dat deze naam niet kon blijven bestaan. De bedoeling van de fusie was net om een ander, breder en beter aanbod op de markt te zetten, en om als één bedrijf één bedrijfscultuur uit te bouwen. Die dubbele naam zou daar niet voor geschikt zijn.

Nu, één jaar later, is ons bedrijf grondig veranderd. De evolutie die de beide afzonderlijke bedrijven in gang gezet hadden, en waarvan de fusie het logische gevolg was, is verder gezet.

We zijn veranderd: van afzonderlijke bedrijven die afzonderlijke diensten aanboden, naar een geïntegreerde aanpak. Van vooral uitvoerend werk naar strategische denk- en analysetrajecten. Van kleine KMO-klanten naar grotere KMO's en merken.

Ook intern zijn we geëvolueerd. Er is een nieuwe bedrijfscultuur ontstaan. Die is een mix, deels uiteraard van mijn karaktereigenschappen en die van de andere zaakvoerders, maar vooral van de ex-Netlash en ex-bSeen bedrijfsculturen. Die is anders dan vroeger, maar neemt elementen mee uit beide verledens.

Een nieuwe naam is de bekroning van deze veranderingen. Het is het logische gevolg, en de veruitwendiging voor het oog van de wereld. Een beetje zoals het huwelijksfeest de publieke bevestiging is van de relatie tussen twee mensen.

De zoektocht naar zo'n nieuwe naam is niet evident. Zo'n strategische vraagstukken lossen we dagelijks op voor onze klanten; maar we doen dat net goed door de afstand en het helicopterzicht dat we daar innemen. Die ben je kwijt als je voor jezelf werkt. En daarbovenop krijg je heel wat emotionele verbondenheid met de oude namen die het zicht eerder vertroebelen dan verhelderen.

Dit zijn de impliciete waarden die de nieuwe naam moest uitdrukken:

  • verandering van een vrij technische partij naar een meer strategische partner;
  • uitdrukking van onze menselijke aanpak, het user-centered denken dat in ons DNA zit;
  • aanduiding van onze expertise, en onze wil om niet alleen uit te voeren maar ook om onze sector te leiden en onze klanten de weg te tonen;
  • wens om dat samen te doen, met een eensgezind team, en in bondgenootschap met onze klanten.

Een hele boterham, waar we niet meteen uit geraakten.

In eerste instantie werd een uitgebreide strategische briefing uitgeschreven, die bovenstaande punten nog meer verdiepte. Iedere medewerker in ons bedrijf kreeg deze, met de oproep om mee na te denken over de nieuwe naam. Degene wiens voorstel gekozen werd, zou als beloning een etentje in het Hof van Cleve krijgen.

Daar zijn een honderdtwintigtal suggesties uit gekomen.

Om tot een naam te komen probeerden we in eerste instantie te vertrekken vanuit deze voorstellen via een brainstorm in een werkgroep. We faalden grandioos :) 
Het eindresultaat waren drie voorstellen die op zich aan alle voorwaarden voldeden, maar kraak noch smaak hadden. Werkgroepen zorgen voor een middle-of-the-road consensus resultaat, en dat was nu exact wat we niet wilden.

Een stap terug dus, terug naar de initiële lijst van 120 voorstellen. Daar zat eigenlijk al een pareltje tussen - het voldeed niet aan alle voorwaarden, maar wel aan alle essentiële voorwaarden. (De domeinnaam bijvoorbeeld hebben we moeten opsporen en overkopen.)

En zo werken we nu sinds oktober vorig jaar aan een nieuwe naam, een nieuw logo, een nieuwe huisstijl, een nieuwe website... We willen nu vrijdag 2 maart lanceren - een symbolische datum, exact één jaar na de ondertekening van de fusie bij de notaris.

Die nieuwe naam mag tonen welke weg we het voorbije jaar afgelegd hebben, en welke weg we de komende jaren zullen verderzetten.

Tellen jullie mee af naar de lancering?

tags:  , , , ,

Reacties

  • Geert Pasteels

    Geert Pasteels12 jaar geleden

    Eerste reactie: view source op counter pagina om easter eggs/clues te vinden. Tweede reactie: niks gevonden :( of wel? muhahahaha

  • Herman Dailybits

    Herman Dailybits12 jaar geleden

    Hahaha, inderdaad. 1ste reactie was ook om direct view source te doen op zoek naar een easter egg. ;-)

  • Ondernemer in vlaanderen

    Ondernemer in vlaanderen12 jaar geleden

    Begint stilaan meer op een overname dan op een fusie te lijken ;)

    We zijn in ieder geval benieuwd en alvast veel succes met de lancering van de nieuwe naam. We zullen onze tijdlijn op Twitter in de gaten houden ...

  • Stijn

    Stijn12 jaar geleden

    En dan nog nieuwe All Stars halen.