8 keer gelezen in gemiddeld 1:00

Push vs. pull

Geschreven op vrijdag 5 september 2008 in de categorie archief

Als je mijn curriculum vitae leest, zal je zien dat ik mijn professionele carrière begonnen ben bij een grote Belgische bank.

Jawel, ik heb een bankverleden.

Op een bepaald moment besloot ik om echter om een andere richting uit te gaan, en zelfstandig te worden in de web-business.
Er waren een aantal redenen om die carrière-switch te maken, maar één daarvan is de volgende.

Op een bepaald moment zat ik in de afdeling 'beleggingen', het was mijn job om beleggingsfondsen en andere investeringen te verkopen aan bankklanten. Elke maand kreeg ik een bepaald quotum; ik moest een bepaald bedrag (x miljoen BEF) per maand kunnen beleggen.

Dit lukte me vrij goed (ik heb nog nooit problemen gehad om iets te verkopen).

Maar na verloop van tijd kwam ik in de situatie dat ik rond de 20e van de maand mijn opgelegde quotum reeds bereikt had. En dat er dan één van mijn klanten binnenkwam, en zei: 'Bart, ik heb X BEF te beleggen. Wat kan je me aanraden?'. En ik zei op dat moment met een stalen gezicht: 'Op dit moment is er niets speciaals in de aanbieding. Maar vòlgende maand, dan komt er iets uit dat op jouw lijf geschreven is…' Meer met mijn quotum in gedachten dan met het belang van die klant.

En dat was het moment dat ik besloot om te vertrekken. Ik dacht: 'Nee, zo cynisch wil ik niet zijn. Dit is niét de persoon die ik wil zijn.'

Niet alleen nam ik dan de beslissing om weg te gaan en een eigen bedrijf uit te bouwen. Ik wou ook dat dit bedrijf ànders zou zijn; in plaats van iets te creëren waar ik de baan op zou moeten om te verkopen, wou ik een bedrijf waarbij klanten overtuigd waren van mijn 'product', en zelf zouden komen. Niet een webbedrijf dat websites verkoopt; maar één waar klanten op af komen die niet gewoon een website willen, maar een Netlash website.

Pull in plaats van push.

Ambitieus, hooghartig, utopisch? Misschien wel. Maar het is de visie waar ik elke dag aan verder werk.

tags:  , , ,

Reacties

  • Benjamin

    Benjamin15 jaar geleden

    Een klantgerichte visie is iets wat inderdaad niet bij elk mediabedrijf aanwezig is ;) het ziet er naar uit dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

  • Kristoff

    Kristoff15 jaar geleden

    Een fijne anekdote en the right idea.