51 keer gelezen in gemiddeld 1:38

Succes

Geschreven op zondag 27 juni 2010 in de categorie archief

Het zit vaak in de kleine dingen.

Soms is het verschil tussen obscuriteit en massaal succes enkel een woord.

Asynchrone javascript bestond als technologie al jaren. Het is pas toen in 2005 Jesse James Garett er de sexy naam 'ajax' op plakte, dat er een beweging op gang kwam en het succes ontstond.Wij mensen zijn gekke wezens. We hebben een woord, een naam nodig om de dingen te definiëren en te laten ontstaan. (De tekst "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en God was het Woord" is geen toeval; creatie gebeurt door er een naam op te plakken.)

We maken dit nu opnieuw mee met de woorden 'cloud' en vooral 'html5'.

Soms is het verschil tussen Yet Another Service en massa-adoptie een klein interface element.

Toen Flickr op de markt kwam, waren er al heel veel foto-websites. We zijn het nu een beetje vergeten, maar dé killer feature waarin Flickr op dat moment het verschil maakte was de 'embed' functionaliteit. Nog vooraleer het razend populair werd met Youtube, liet Flickr toe dat zijn foto's op een makkelijke copy-paste manier op andere websites en blogs ge-embed werden. Dit zorgde voor een virale verspreiding van die dienst (gecombineerd met een hoop backlinks en dus Google-succes).

Hetzelfde kleine verschil bij Youtube. Ook toen waren er al verschillende videodiensten, die ook toelieten te embedden. Youtube was echter de eerste die op zijn video's een heel grote en duidelijke 'play'-knop zette. Deze call-to-action maakte het verschil, en zorgde er voor dat mensen het principe van online video uitprobeerden en ontdekten.

Die kleine dingen die het verschil maken, ontstaan niet zomaar.

Ik ontmoet vaak mensen met een 'super idee'. Die dat idee zo bedekt mogelijk willen houden, en eerst een NDA willen laten tekenen vooraleer ze erover willen praten.

Mijn visie daarop is:

succes = idee x hard werk x geluk

Een idee is op zich niets waard; er zijn andere factoren die mee het succes bepalen. Die andere factoren zijn multiplicatoren: als ze op 0 staan, is het eindresultaat ook nul. Een idee vraagt ook executie, uitvoering, om het tot succes te brengen.Bang zijn dat mensen je idee zullen stelen, getuigt m.i. van een grote arrogantie - je gaat er van uit dat iemand die een idee tot een succes kan maken, zelf geen ideeën heeft, en zit te wachten tot hij het idee vindt. In de praktijk is dat niet zo: dynamische mensen borrelen over van de ideeën, en hebben meestal meer dan voldoende eigen projecten om tot wasdom te brengen.

Sterker nog: door over je idee te praten maak je het sterker en beter. Iedere keer dat je erover vertelt, leg je de zwakke en sterke punten bloot, en stuur je bij. Je laat je idee 'kruisbestuiven' met andere ideeën, verbetert en verfijnt het. In die zin moet je elk gesprek over je idee zien als een oefening van je elevator pitch. Elk gesprek is een verkoopsgeprek.

De verfijningen van je idee (de 'play' knop, de embed-functie, de benaming ajax) komen tot jou door er met andere mensen over te praten. Creativiteit is géén goddelijke inspiratie, maar het leggen van verbanden - die blootgelegd worden in dialoog, in verbondenheid met anderen. 'Verbanden leggen' doe je door 'connectedness'.

Je hebt inderdaad een goed idee nodig; maar dat maak je tot een succes door te itereren, bij te sturen - en goed uit te voeren. (Er is bovendien een verschil tussen 'een idee hebben/iets goed kunnen' en 'daarrond een business uitbouwen'.) Da's vooral hard werk.

En ook een klein beetje geluk: op de juiste plaats op de juiste tijd met de juiste mensen. Een kleine portie geluk bevordert het succes. (Het is wel kwestie om de omstandigheden te creëren waarbinnen je dat geluk maximaal kan versterken.)

Dus, vertel eens: wat is jouw idee?

tags:  , ,

Reacties

  • Anonymous

    Anonymous13 jaar geleden

    Het concretiseren van een idee is inderdaad een uitdaging die men vaak onderschat. Zo wil ik in samenwerking met kledingwinkels een app maken OF Een platform maken waar mensen wereldwijd aan een project kunnen werken OF...

  • Davy_DR

    Davy_DR13 jaar geleden

    zijn de beste ideeën niet diegene die groeien uit een goed gesprek. Onderzoek heeft uitgewezen dat de beste innovatie komt van groepjes van 2/3... voortborduren is geen haasdje over doen, maar constructief bouwen