7 keer gelezen in gemiddeld 3:26

Twitter op Radio 1 bij Peeters & Pichal

Geschreven op zondag 18 januari 2009 in de categorie archief

Ik beloof om in de toekomst beter op te letten :)

Gisteren (vrijdag 15 januari) was ik samen met Clo te gast bij Peeters & Pichal om in hun Radio 1-programma te praten over Twitter.

Hieronder in twee stukken de geluidsfragmenten:

Netlash and Bnox op Radio 1 20090116 0946 by netlash

Netlash and Bnox op Radio 1 20090116 1004 by netlash

Het was zeker een ervaring om zo'n radiostudio van binnen te zien.

Ik heb er alleszins een aantal dingen uit onthouden:
- In dat formaat van radio is er geen ruimte of tijd voor nuancering en inhoudelijke discussie. Het moet allemaal vlot verteerbaar en licht blijven. Liedje, geluidsfragmentje, veel pseudo-suspens opbouw 'dit hoort u straks' …
- De presentatoren, die intelligente en aangename mensen zijn, doen een snel dansje. Ze worden elke dag gebombardeerd met 3 onderwerpen, de meest waarvan ze nog nooit gehoord hebben. Ze worden gedwongen om zo snel als mogelijk die onderwerpen te begrijpen, en te condenseren tot een duidelijk ja/nee standpunt.
- Ik weet ondertussen ook al weer waarom internet (bloggen, twitteren, fora) mijn medium is. Op mijn blog en mijn twitteraccount zit ik op mijn terrein. Mijn visie, mijn kadering, mijn agenda. Als je in die radiostudio zit, zit je op hun terrein, dat ze meesterlijk beheersen. Alles wat je zegt wordt onmiddellijk in hun visie, volgens hun agenda gekaderd.

Heb ik er spijt van dat ik meegedaan heb? Zeker niet. Om verschillende redenen.

Maar iedereen die een overkoepelende visie en diepgravende discussie over Twitter had verwacht, die nodig ik uit om eens aan een Twunch deel te nemen samen met mij en @bnox - op de radio hoeven we dat niet te verwachten.

Ik nam ook een paar filmpjes 'achter de schermen' op:



In de studio met Peeters & Pichal from netlash on Vimeo.


In de studio met Peeters & Pichal from netlash on Vimeo.

tags:  , ,

Reacties

  • Peter

    Peter15 jaar geleden

    Hoi Bart,

    ik heb het ook gehoord en gepost op de radio1 site. Er was inderdaad geen diepgang en het ging vooral over het speeltje Twitter.

    Toch leuk om te horen dat er aandacht voor is.

    Mvg,

    Peter

  • LVB

    LVB15 jaar geleden

    Als mediawatcher interesseert het me wel wat je precies bedoelt met "hun visie en hun agenda". Ze hebben daar bij de VRT hun eigen visie op social media en ze willen het interview in die richting sturen, is het dat wat je bedoelt? En wat is hun eigen visie dan wel?

  • Bart

    Bart15 jaar geleden

    Die visie en agenda is niet altijd expliciet of bewust gestuurd, hoor. Het kan ook onbewust zijn.

    Maar als ik over Twitter zou praten, en dat wil uitleggen aan een grote groep die het niet kent, dan zou ik praten over:

    - hoe Twitter eigenlijk een sociale zoekmachine is, die je kan helpen dingen te vinden

    - hoe Twitter een zuiver 'opt-in' kanaal is, waar je elke tweet opnieuw de aandacht moet verdienen

    - dat Twitter me in verbinding stelt met mensen die ik ken en (nog) niet ken, en me zo in staat stelt om mijn Dunbar-nummer te verhogen

    - hoe er in je Twitter-groep een gevoel van 'verbondenheid' opduikt

    - welke gevaren er zijn bij Twitter, bv. ivm privacy (dit had een mooie inhaker op het Q&P experiment geweest), of als je Twitter enkel als frustratiekanaal gebruikt

    Geen van die zaken kwamen aan bod. Het was zelfs grappig om zien hoe vrij snel het onderwerp verschoof van Twitter naar journalistiek en fact-checking.

    Wat voor mij bewees dat de (radio)journalisten Twitter vooral benaderden vanuit hun eigen leefwereld.

  • Dries Van Gils

    Dries Van Gils15 jaar geleden

    Een commentaarschrijver op mijn blog wees op een Nederlandse uitzending (http://tiny.pl/v74f) waarin wel wat meer tijd gemaakt wordt om het fenomeen diepgaander te benaderen. De journaliste in kwestie kreeg daar alleszins niet de kans het programma naar haar hand te zetten. Het lijkt alsof Vincent Everts de boel gewoon overneemt!

  • Huug

    Huug15 jaar geleden

    Als je sterk een verhaal hebt dan maakt het niet uit hoeveel camera's of microfoons er op je gericht staan. Dat de 'boodschap' niet is overgekomen ligt dan ook volledig aan u, nml: gebrek aan degelijke argumentatie.

    Twitter is een lege doos voor de liefhebbers.

    Ik ga u niet citeren hoeveel keer ik Gudrun heb moeten lezen hoeveel keer Wolf de boel (alweer) ondergekost heeft. En hoeeveel keer je contracten hebt gemist / geschreven / gehaald.

    Ha, zéér interessant!

    No way, maat.