5 keer gelezen in gemiddeld 0:00

Werken in de toekomst

Geschreven op donderdag 28 januari 2010 in de categorie archief

Vanmiddag een interessante discussie gehad over werken in een veranderende maatschappij, en met veranderende generaties.

Ik ben er van overtuigd dat de komende jaren de 'war for talent' onhoudbaar groot zal worden.

Alleen bedrijven die 'user-centric' denken zullen floreren. En trek dat 'user-centric', het centraal plaatsen van de mens, maar door op alle vlakken:- in het product of de dienst- in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf- in de interne opbouw van het bedrijf.

De mensen, de medewerkers, zullen centraal moeten staan, niet de processen.

Tegelijkertijd zullen we massaal moeten investeren in onderwijs en opleiding. Zoals vanmiddag de trendgod @palmaerts het zo treffend zei: "Het onderwijs dient o.a. om onze jongeren voor te bereiden op de bedrijfswereld. Een bedrijfswereld waar ze verondersteld worden tegelijkertijd te werken, standby te zijn op hun gsm, en pijlsnel te antwoorden op inkomende e-mails. En wat doen we? Van zodra ze de klaslokalen binnenkomen, snijden we hun internetverbinding af en verbieden we hen om hun gsm aan te zetten."

Hieronder een infografiek-filmpje over de veranderingen in 'werk':

tags:  , , ,

Reacties

  • Serge Cornelus

    Serge Cornelus14 jaar geleden

    Heerlijk, die verschillende meningen... :-)

    http://no-copy.typepad.com/no_copy/2010/01/homo-focalisatus.html

  • Timothy Parez

    Timothy Parez14 jaar geleden

    Soms antwoord ik net iets te snel met mijn BlackBerry, of de meest onwaarschijnlijke momenten

    "wereld waar ze verondersteld worden tegelijkertijd te werken, standby te zijn op hun gsm, en pijlsnel te antwoorden op inkomende e-mails. "

  • Dirk Jumpertz

    Dirk Jumpertz14 jaar geleden

    Fight the noiz!!!

  • jan

    jan14 jaar geleden

    @palmaerts ik weet niet of het zo'n goed idee is om iedereen zijn GSM op te laten hebben in een klaslokaal van pakweg 25 man in het middelbaar onderwijs.

    Wat het hoger en universitair onderwijs betreft: daar is er veel minder les en moet je die contactmomenten eerder zien als 'meetings' waar iedereen idealiter mee kan discussiëren. Interactie heeft al een tijd de voorkeur op het pure doceren. Interactie binnen de les helaas, niet naar buiten.

    Pas op, als iemand een mailtje verstuurt uit mijn les of een tweet de wereld instuurt, geen probleem maar als we met z'n allen gaan bellen en mailen à volonté, moet er iets anders gebeuren met het lesconcept.

    Voorstellen?

  • paircoaching

    paircoaching14 jaar geleden

    ik denk dat er andere dingen verboden worden in de klas waar men nog meer aan heeft.

    In het bedrijfsleven wordt samenwerken belangrijker dan ooit. Samenwerken in klas verband mag niet want dat is valspelen. Op school moet men (kwasi) alles alleen doen.

    In het bedrijfswereld is samenwerking juist de key...

  • Marnik DHoore - bSeen

    Marnik DHoore - bSeen14 jaar geleden

    Zoals de blogpost aangeeft. Als werkgever is het de bedoeling om je te kunnen loskoppelen van de klassieke 'working rules'.

    Je mensen zijn de drijfveer van je bedrijf en in de relatie met hen vindt je best de juiste lijn met evenwicht in de gehele samenwerking. En die lijn is per medewerker net ietsje anders.

    En als je nu werkgever, vriend, leraar, consultant ... bent. Menselijke relaties in onze technologische vooruitgang blijven key.

  • bvlg

    bvlg14 jaar geleden

    Van zodra ze de klaslokalen binnenkomen, snijden we hun internetverbinding af en verbieden we hen om hun gsm aan te zetten.

    In een heleboel bedrijven word je niet geacht tijdens de werktijd privé-mails te sturen, privé-telefoontjes te doen, websites voor privé-doeleinden te bezoeken, ... Toegang tot een heleboel websits zoals Facebook, Netlog of wordpress.com wordt onmogelijk gemaakt door een firewall.

    Het overtreden van de internetgebruiksregels leidt af en toe tot ontslag wegens dringende redenen.