41 keer gelezen in gemiddeld 2:17

Wordt een bedrijf gedragen door één man?

Geschreven op zaterdag 7 februari 2009 in de categorie archief

Gisteren een interessant gesprek gevoerd. Eén van de zaken waar het over ging was: wordt een bedrijf gedragen door één mens? En als die mens wegvalt, valt dan ook het bedrijf weg?

Ik heb daar mijn eigen visie op.

Dit is hoe ik bijvoorbeeld Netlash zie:

Jawel, ik ben het gezicht naar de buitenwereld. En toevallig ben ik ook de oprichter en eigenaar (samen met Dirk).
Door dat feit, ziet die buitenwereld enkel mij (het rode mannetje). Maar iedereen die al in zo'n menselijke piramide gezeten heeft, weet dat dat eigenlijk de makkelijkste positie is.

Dat rode mannetje kan enkel daar staan, dankzij alle sterke schouders die eronder zitten.

En hoe dieper in het bedrijf, hoe lager in de piramide - hoe sterker de schouders moeten zijn en hoe belangrijker de positie.

In mijn visie is het rode mannetje het makkelijkste vervangbaar. Neem hem weg, en de piramide blijft (grotendeels) bestaan. Het enige wat je moet doen is een nieuwe gek vinden die naar boven wil klimmen.

Neem iemand onderaan de piramide weg, één van die mannen die het minste zichtbaar is van buitenaf - dan valt de hele constructie uiteen.

Dat kadert in mijn bredere visie: wat je zegt en wat je doet is even belangrijk. De twee kunnen niet zonder elkaar. Je kan prachtige dingen maken, maar als niemand daarvan weet, blijf je eenzaam in je hoekje zitten. Of je kan luid roepen dat je prachtige dingen maakt, zonder effectief iets te doen. Dat werkt misschien op korte termijn, maar op den duur val je toch door de mand.

Ik wil mooi werk maken, én daar luid over communiceren.

Terug naar het rooie mannetje: da's degene die communiceert. Als die communicatie niet gedragen wordt door degelijk werk, dan verkoopt hij enkel lucht - en zal hij uiteindelijk naar beneden tuimelen.

In mijn realiteit wordt een bedrijf dus zeker niet gedragen door één man. Het is eerder omgekeerd: die man wordt gedragen door het hele bedrijf.

tags:  , ,

Reacties

  • Joeri

    Joeri15 jaar geleden

    "In mijn visie is het rode mannetje het makkelijkste vervangbaar. Neem hem weg, en de piramide blijft (grotendeels) bestaan. Het enige wat je moet doen is een nieuwe gek vinden die naar boven wil klimmen."

    Als jet het rode mannetje wegneemt blijft er wel een piramide staan, maar ziet ze er helemaal anders uit. Nu is ze net herkenbaar door het rode mannetje! Niet door haar vorm want een piramide heeft altijd dezelfde vorm.

    Ik vrees dat je met deze post het gevaar van personal branding duidt. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van het team (heb al genoeg mooie dingen gezien van jullie) maar er moet inderdaad ook iemand luid kunnen communiceren en dat ben jij. Zou er zomaar een tweede Bart te vinden zijn?

    Mag ik de vergelijking maken met Apple - Steve Jobs?

    Het is gewoon het nadeel van personal branding (naast de heel veel voordelen).

    Leuke post/discussie, makes you think.

  • nicolas

    nicolas15 jaar geleden

    Denk niet dat je het zo zwart/wit (rood/wit if you like) mag zien. Elk niveau is belangrijk om er een succes van te maken: van die productiearbeider die ervoor zorgt dat het stoplicht brandt als je remt, tot de manager die strategie uittekent en doorvoert in het bedrijf ( & die nu zoekt naar $10mjd subsidie :) ).

    De grootte, type en organisatiestructuur van het bedrijf bepaalt volgens mij de impact van een vervanging van de witte en rode mannekes:

    - klantgericht <=> productgericht

    - heel gestructureerd/gedocumenteerd <=> "organisch"

    - mooi hierarchisch of eerder een matrix-achtige wolk van verantwoordelijkheden

    (Personal) branding speelt een rol bij de beurswaarde van een bedrijf en creeren van hypes (idd Steve Jobs, Richard Branson, ...), maar betwijfel dat het apple of virgin op de fles zou gaan mochten de uithangborden verdwijnen... hetzelfde geldt voor diegene die de tickets aanbiedt voor Virgin Atlantic. Marketing/sales is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, maar zou idealiter niet de "meerwaarde" mogen zijn.

    Dus (mijn bescheiden mening) samengevat: Een vervanging leidt in meer of mindere mate tot een (tijdelijke) vertraging van de groei, maar niet tot het stilvallen van de zaak.

  • Tom Vanlerberghe

    Tom Vanlerberghe15 jaar geleden

    Denk dat er eigenlijk twee soorten managers zijn (beetje plaats voor nodige nuance uiteraard) en dat samenhangend daarmee er een verschil zit in het team, de manier van werken en het uiterlijk vertoon er van (de branding)

    Basically de sterk geprofileerde manager. (Jobs, Branson, zelfs Gates of de Google guys of zelfs een Mark Coucke). Ze hebben een weinig flexibele visie op de manier hoe ze moeten werken, wat van hen verwacht wordt en hoe zet het allemaal geklaard krijgen. Teamleden moeten daaraan beantwoorden. Op die manier krijg je een team dat strak in de pas loopt, evt de nodige verantwoordelijkheid krijgt, maar steeds binnen de visie van het alfamannetje.

    En de low key managers. Zijn vrij flexibel, laten veel toe, geven heel veel verantwoordelijkheid zonder dat die goed omschreven is. Volgens mij creeer je op die manier binnen het team onafhankelijke denkers die bij wijze van spreken direct de taak van de manager kunnen overnemen.

    Der valt voor allebei wel wat te zeggen (zoals in alles int leven), maar ik denk wel dat bij het wegvallen van de eerste er een groter vacuum gaat zijn dan bij het tweede. Eentje die m i wel kan leiden tot heel negatieve resultaten. Is ook ni toevallig dat bv Couke is teruggekomen naar Omega Pharma...

  • Pietel

    Pietel15 jaar geleden

    Deels akkoord. Maar ik denk dat als je (als manager) het uithangbord van je bedrijf bent, je niet zo makkelijk vervangbaar bent.

    Jij bent het aanspreekpunt voor een publiek van bestaande en potentiële klanten. Jij bent het zichtbare stukje van de ijsberg dat boven water steekt. Het is via jou dat ze een beeld van je bedrijf vormen en er al dan niet vertrouwen in hebben.

    In een meer creatieve omgeving kan je het rode mannetje niet zo gemakkelijk wegnemen. In een bedrijf dat op procedures en structuren werkt, is dat misschien makkelijker.

  • Bart

    Bart15 jaar geleden

    Voor alle duidelijkheid: ik ben niét van plan Netlash te verlaten. Het gaat me om het principe.

  • Ronald van den Hoff

    Ronald van den Hoff15 jaar geleden

    ik zeg altijd (uit eigen ervaring) dat het rode mannetje een klein jaar weg kan...daarna wordt het tijd voor een nieuw rood mannetje, anders is de structuur van de pyramide weg...

  • Stefaan Lesage

    Stefaan Lesage15 jaar geleden

    Ik vind het eigenlijk wel een mooie samenvatting.

    Uit mijn ervaring weet ik dat bv. het rode mannetje publiekelijk de meeste pluimen krijgt. Het is dan ook zijn taak om die pluimen naar beneden toe te verdelen.

    Ik heb maar al te vaak gezien dat het rode mannetje met de pluimen gaat lopen (en ik heb het niet over Netlash !), waardoor de basis van de piramide onrustig wordt. Met als gevolg dat het rode mannetje het steed moeilijker krigt om daar stabiel te blijven staan :-)

    Groeten,

    Stefaan