2177 keer gelezen in gemiddeld 4:18

Thuiswerken

Geschreven op zondag 17 juli 2011 in de categorie mening

Thuiswerken is schitterend, en vaak een oplossing voor veel problemen.

Alleen is het niet geschikt voor mijn bedrijf.

Mijn redenering heeft zowel een negatieve (negatieve gevolgen die thuiswerken zou hebben) als een positieve (positieve gevolgen waarvan ik overtuigd ben dat thuiswerken die toevoegt aan het bedrijf) fundering.

Bedrijfscultuur

Netlash-bSeen is een jong (nu in het zesde levensjaar) en sterk groeiend (gemiddeld 50% groei per jaar) bedrijf.

Tegelijkertijd willen we een heel sterk waardengedreven bedrijf zijn.

Dat betekent dat bedrijfscultuur voor ons heel belangrijk is. (Over bedrijfscultuur volgt wel een aparte, meer uitgebreide blogpost.) Voor mij is bedrijfscultuur het geheel aan geschiedenis, waarden, impliciete en expliciete regels, regeltjes en gewoontes die in een bedrijf gegroeid zijn door de jaren heen. Ik ben er van overtuigd dat een goeie bedrijfscultuur het verschil maakt: de reden waarom mensen bij een bedrijf willen werken en willen blijven werken, de reden waarom een bedrijf goed werk levert en zijn klanten tevreden maakt, de reden waarom een bedrijf à la limite goede resultaten neerzet.

Zo'n cultuur is vaak non-tangible. Zoals ik hierboven schreef bestaat het voor een groot deel uit ongeschreven, impliciete gewoontes. (Ik heb het al vroeger over die ongeschreven regels gehad.)

Deze gewoontes en ongeschreven regels worden zeer organisch doorgegeven onder elkaar - vooral door ze te doen en zien doen. Het lijkt soms wel een vorm van osmose.

Het doorgeven van die bedrijfscultuur is specifiek in ons soort bedrijf zeer belangrijk. Ik zei het al, we groeien zeer snel. Gemiddeld om de 2 maanden komt er een nieuwe collega bij. Ze krijgen wel een hele stapel handleidingen (onder de vorm van wiki's, we zijn tenslotte een digitaal bureau) - maar het grootste deel van die bedrijfscultuur (het onuitgesprokene deel) moeten ze van hun collega's oppikken.

Volg dan even mijn redenering: als bedrijfscultuur cruciaal is, en als er regelmatig nieuwe mensen bijkomen, en als bedrijfscultuur voor het grootste deel doorgegeven wordt door fysiek samen te werken... dan is fysiek samenwerken in deze omgeving cruciaal.

Voor bedrijven die al heel lang bestaan en waar die bedrijfscultuur veel explicieter en stabieler is, én waar het percentage nieuwkomers lager ligt - daarvoor zal het fysiek samenwerken om bedrijfscultuur over te dragen misschien minder dwingend zijn.

Maar niet voor een jong en sterk groeiend bedrijf, dus.

Geïntegreerd

Een ander aspect van ons bedrijf: we werken geïntegreerd. Het uitbouwen van een online aanwezigheid en het bouwen van een website wordt gedaan door verschillende expertises samen te brengen.

Kijk maar eens naar het webdesign proces: daarin brengen we informatie-architect, designer, front-ender, developer en project manager samen. Die verschillende expertises zijn noodzakelijk om een project tot een kwaliteitsvol einde te brengen. Naast de afzonderlijke kwaliteiten (waar ik van uit ga), is onderlinge communicatie de belangrijkste factor die het succes bepaalt.

Ja, ik weet dat er dingen als IRC, chat, Skype, Twitter en e-mail bestaan. Maar tot nader order is de meest efficiënte communicatie diegene waarbij je als team samen rond dezelfde tafel zit. Geen enkel elektronisch communicatiemiddel heeft dezelfde informatiedichtheid en emotionele bandbreedte als een face-to-face gesprek.

Bedrijven waar het resultaat voor het grootste deel steunt op individueel werk (denk: consultancy) kunnen een portie thuiswerk best verdragen. Als de helft van het werk uit samenwerken bestaat, dan is er geen grotere efficiëntie dan fysiek samen te werken.

Samenwerken

Ik denk dat er nog andere redenen zijn om het fysiek samenkomen op kantoor om te werken aan te moedigen.

Ik ben er van overtuigd dat we dat als mens nodig hebben. We hebben een plaats nodig waar we weg zijn van thuis, een plaats die fysiek verwijderd is van onze normale slaap-, eet- en leefpatronen, om ons werk te doen.

Eén van de belangrijkste beslissingen die ik bedrijfsmatig ooit genomen heb, en die m.i. het meeste invloed op de groei gehad heeft, was de beslissing om weg te gaan van mijn zolderkamer en een apart bureau te nemen.
Het zorgde voor een groter serieux van het bedrijf naar de buitenwereld; de reistijd van en naar het kantoor (hoe kort ook) zorgde voor een mentale switch in mijn hoofd die me vooruit hielp.
Maar vooral: het feit dat we een gezamenlijke plaats hadden (die niet de thuis van één van ons is) waar we samen elke dag naar toe trokken, creëerde een gemeenschappelijk 'doel' in ons hoofd.

Ik geloof dat het essentiëel is dat bedrijven zo'n plaats hebben: een veruitwendiging van het gemeenschappelijke doel dat een bedrijf is.

Uiteraard is het kantoor van tegenwoordig (als fysieke plaats) niet meer hetzelfde als het kantoor van vroeger. Het zal aan andere behoeften moeten voldoen, en dus anders moeten ingericht worden.
Als de belangrijkste functie van zo'n kantoor is dat je er moet 'samen werken', dan zullen communicatieplaatsen, overleghoekjes en gemeenschappelijke ruimtes het belangrijkste deel daarvan moeten uitmaken.
Daarnaast moet zo'n ruimte vooral inspirerend werken. Als je er 8 uur per dag doorbrengt - één derde van je leven - dan mag het gerust aangenaam, inspirerend en gezellig zijn.

Thuiswerken

Het is volgens mij ook een grote illusie dat je thuis 'productiever' kan werken. Dat kan misschien aan het begin van je carrière zo zijn - als je nog geen gezin hebt.
Van zodra vrouw en kinderen een plaats krijgen in je huis, is het zeer zwaar om je 'werkterritorium' te verdedigen. Het zal je evenveel energie kosten als jezelf verdedigen tegen de negatieve effecten van samen te werken op kantoor.

Daarnaast: een mens is een gewoontedier. Patronen raken zeer snel uitgesleten in ons brein. 
De plaats waar je na het werk ontspant, spelletjes speelt, en recreatief op sociale netwerken zit: dat is thuis. Als ons lichaam zich op die plaats bevindt, zal het bijna automatisch in "ontspan" modus gaan - en zal het over tijd lastiger en lastiger worden om naar "werk" modus te gaan.

De theorie van de Third Place is een zeer valide theorie. Maar ze impliceert ook dat er nood is aan een Second Place, het kantoor.

Drogreden

Thuiswerken wordt vaak naar voren geschoven als een middel om een aantal bestaande problemen op te lossen. Eén van die problemen is: mobiliteit.

Het klopt dat mobiliteit één van de grote problemen is die we als maatschappij moeten oplossen. 
Iemand die elke dag 3 tot 4 uur van zijn leven moet opgeven, enkel om op zijn werk te geraken: dat is een gruwelijke verspilling van menselijke energie. Het is bovendien ook gewoon bad for business: niemand houdt zo'n aanslag op zijn privé-tijd langer dan drie jaar vol. 
En dan heb ik het nog niet eens over de milieu- en energie issues die zo'n pendel-tactiek met zich meebrengt.

Maar het antwoord daarop is niet: thuiswerken. Dat is in mijn ogen slechts een verleggen van het ene probleem naar het andere.

Het juiste antwoord is m.i. 'lokaal werken'. Er moet volop stimulans gegeven worden om niet alle arbeid in een beperkt aantal grote steden te concentreren, maar te verspreiden over het ganse land.
Zorg voor goede bedrijfsinfrastructuur, verspreid over grote en kleine steden en gemeentes. Geef bonussen aan werknemers die verhuizen om dichter bij hun werk te wonen. Haal alle fiscale voordelen weg die te maken hebben met lange woon-werk afstanden, en beloon werknemers die een korte pendelafstand hebben. (Als je op dit moment een kilometervergoeding hebt, word je beloond als je ver van je werk af woont.) Haal alle fiscale voordelen m.b.t. bedrijfswagens weg. Moedig woon-mobiliteit aan door de registratierechten en notariskosten op het kopen van een huis naar nul te brengen.

Er is in ons maatschappelijk en bedrijfssysteem een perversie geslopen: we willen mensen belonen omdat ze moeite doen een afstand te overbruggen om bij het juiste bedrijf te werken. (En dat is belangrijk - de juiste mens in de juiste job.) Maar de facto heeft het als resultaat dat we mensen belonen die lange woon-werk afstanden doen. Daar moet over nagedacht worden. Dat moet beter kunnen.

Grijze zone

Betekent dit dat thuiswerken voor mij helemaal niet kan?

Jawel hoor.

Er zijn altijd grijze zones. Er zijn momenten waarop het interessanter is om niet naar kantoor te vertrekken (bij zware verkeershinder bijvoorbeeld). Of momenten waarop het efficiënter is om eerst van thuis te werken, en dan naar een klant te vertrekken. Of momenten waarop dat ene rapport echt onherroepelijk vandaag af moet, en je daar ongestoord alleen een volledige dag aan moet kunnen doorwerken.

Maar structureel heeft thuiswerken - in de context van mijn bedrijf - te weinig concrete toegevoegde waarde, en te veel extra nadelen. Dus wordt er in mijn bedrijf niet structureel thuisgewerkt.

Mening

Deze blogpost staat niet toevallig onder de categorie Mening. Het is dan ook mijn ongefilterde mening - niet gebaseerd op wetenschappelijke bewijzen of zo.

Wat is jullie mening?


tags:  , , , ,

Reacties

  • Pieter Beulque

    Pieter Beulque12 jaar geleden

    Ik ga nu sinds kort ook af en toe op verplaatsing gaan werken. En ik merk bij mezelf (een rap afgeleid persoon) dat op kantoor werken veel beter is voor de concentratie, onder meer door de sociale 'controle'. Mijn werktempo ligt alleszins een heel stuk hoger. En ook hier ligt het kantoor in feite maar drie minuten fietsen van thuis.

    Ik geloof ook niet echt in thuiswerken omdat er thuis wel altijd iets anders te doen is: een vrijetijdsproject, de afwas. Een fysieke verplaatsing is gewoon broodnodig als 'trigger', omschakeling van thuis naar werksituatie.

    Voor mij dus ook zo weinig mogelijk thuiswerken. Daarom denk ik dat ik voor mijn studies ook wat meer de bibliotheek of andere openbare plaatsen ga opzoeken.

  • Maarten Schenk

    Maarten Schenk12 jaar geleden

    Ik moet je mening toch tegenspreken. Ik werk al zeven of acht jaar quasi alleen maar van thuis uit en heb (in de jaren dat ik voor een bedrijf werkte) toch niet het gevoel gehad dat ik veel bedrijfscultuur miste. En nu ik m'n eigen BVBA heb, ben ik zelf de bedrijfscultuur :-)

    Het is inderdaad wel waar dat je je territorium stevig moet afbakenen als vrouw en kinderen in huis zijn, maar die zijn ondertussen wel gewoon dat je papa niet mag storen tussen 9.00 en 17.00 in zijn bureau. En voor de rest gewoon zaak van goed en veel te communiceren.

  • Steven Verbruggen

    Steven Verbruggen12 jaar geleden

    Ja, het is een hyper persoonlijk verhaal natuurlijk, maar er zitten wel wat algemeenheden in denk ik.

    Ik volg zeker het verhaal waarbij er extra dingen ontstaan omdat mensen elkaar zien. Cultuur, ja, maar ook projecten worden beter. Ping-pongen, peer reviews, elkaar aansteken .. whatever. De belangrijkste reden om elkaar regelmatig te zien. 1 + 1 is dan 3

    Maar regelmatig is niet per definitie altijd.

    Ik doe het zelf wel eens occasioneel, meestal als ik iets moet afwerken, om dat vervolgens in de afleidingsval te trappen inderdaad. Maar dat is eigenlijk niet heel erg, want daar gaat het ook niet om.

    Thuiswerken is een beetje een andere manier van werken. Geven en nemen in ieder geval, maar ook volgens een andere mindset. Het heeft ook wel wat met vertrouwen te maken (ik spreek algemeen, niet over Netlash). Als ge thuis werkt vind ik dat ge een verbintenis aangaat (met uzelf en/of werkgever) om een bepaald stuk af te werken. En dan .. you're on your own. Verpruts ge heel de dag, dan zult ge 's nachts moeten werken.

    Maar eigenlijk, soms is dat wel eens plezant, die verantwoordelijkheid nemen. Het geeft nen andere dynamiek.

    Kunnen thuiswerken wordt ook soms gezien als de kantjes eraf lopen, en ik denk dat we met zijn alle niet onnozel zijn om te weten dat ook dat wel eens zal gebeuren. Vandaar geven en nemen. Toon als werknemer dat je vertrouwen waard bent, en je zal vertrouwen terugkrijgen. Ik kan mij herinneren dat er eens iemand nieuw was begonnen en na nog geen week kwam die mens vragen of hij niet mocht thuis werken voor 1 dag in de week. Sorry, dat pakt bij mij niet .. bewijs eerst maar eens dat je dat kan door goed op den bureau te werken.

    Maar als die dingen allemaal goed zitten heb ik er alvast geen probleem mee dat er eens een dag wordt thuis gewerkt. Eerder als uitzondering op de regel, maar moet kunnen.

    Mobiliteit is een andere zaak ja. Ik weet niet of lokaal werken voor iedereen zomaar bereikbaar is en/of dat een goed idee is, maar dat is een andere discussie. Afstand alleen is niet de veroorzaker alvast. Ik werk op 30km van mijn werk (Leuven -> BXL) en ge wilt niet weten hoe lang ik soms onderweg ben :)

    We zijn al maar ne scheet groot in België. Ik hoop op andere oplossingen!

  • Wolf

    Wolf12 jaar geleden

    Ik werk nu 6 maanden van thuis uit en als starter is dit natuurlijk de meest logische stap. Je wil in je eerste jaar geen extra kost van 5000-10000 euro maken.

    Toen ik werknemer was ben ik specifiek in Gent komen wonen omdat ik daar werkte, dat leek me niet meer dan logisch. Ik zou het een hel vinden elke dag 3 uur vrije tijd te verliezen.

    Ik heb veel discipline om thuis productief te werken omdat het mijn eigen bedrijf is en elke inzet zich meteen omzet in meer omzet. Als werknemer in een bedrijf kan dat dubbel zijn: als je gemotiveerd bent en gelooft in het bedrijf kan thuiswerken heel productief zijn; als je al "voorbij" het bedrijf bent en eigenlijk al aan het uitkijken bent naar een nieuwe job dan is het wel heel gemakkelijk om eigenlijk maar 6u te werken in plaats van 7. Wie gaat het merken?

    In de context van een bedrijf dat in team werkt geloof ik 100% in samen op een kantoor werken (door de punten die je aanhaalt). Ik kijk er zelf al naar uit om mijn bedrijf te doen groeien en die eerste stap te nemen om samen in een fysieke ruimte te zitten. Maar: ik ga er dan wel voor zorgen dat die dichtbij mijn woonst is.

  • Mike

    Mike12 jaar geleden

    Ben net begonnen in een bedrijfje hier in London en we zijn met z'n tweeën. Er zijn veel praktische bezwaren tegen het eisen dat we naar bureau zouden gaan wanneer, maar ik zal die samenhang met collega's wel missen.

    Hoewel mijn vorige werkgever (ORCL) zéér DIY en "trekt-uw-plan" is, was het goed om met collega's wat samenhorigheid te kweken.

  • Toon

    Toon12 jaar geleden

    Er is een grens aan de hoeveelheid thuuswerk, maar een gezonde mix is mogelijk. Ca. 60% aanwezigheid op kantoor is in mijn ervaring een minimum, en het helpt als er een regelmaat in zit. Elke woensdag thuiswerken, bijvoorbeeld. Als iedereen tegelijk thuiswerkt, beperk je ook de nadelen. Ik vind het net het nuttigste dat je aanwezig bent op de drukste momenten, dan is iedereen er waarmee je wil overleggen. Alleen naar kantoor komen als er (bijna) niemand anders is, is gevaarlijk qua bedrijfscultuur.

    Dat we allemaal lokaal moeten werken, is een mooi ideaal maar utopisch, vrees ik. Wij Belgen zijn niet zo'n verhuizers, en we willen toch een leuke job. Ikzelf ben bewust vlakbij het station gaan wonen om flexibel te zijn qua mobiliteit. Want 'lokaal' is relatief natuurlijk. Op dik een half uur sta ik in Brussel, op een kwartier in Antwerpen.

    Ik ga graag met de trein werken, maar thuiswerk vind ik ook best ok. Je kan doorwerken aan één ding zonder op iets anders te moeten letten. 's Avonds werken vind ik nog het fijnst van al, eigenlijk. Wellicht omdat mijn lief dan ook zit te verbeteren of rapporten te maken. Dus toch weer 'samen werken'.

  • Bart Gysens

    Bart Gysens12 jaar geleden

    Mooi verhaal en zeer herkenbaar. Ik kom zelf uit verschillende situaties; van freelance tot ondernemer, van techie tot bedrijfsmanager.

    De nuance zit hem nu juist daar in: thuiswerk is in bepaalde situaties een sterk alternatief (thuiswerk kan je ook vertalen als 'niet op kantoor' maar bvb. wel op mijn eigen inspirerende locatie waar ik rust en focus kan vinden). Het leuke is (en dat moet je als manager zelf maar een testen) dat als je een goede surrounding hebt, de nood aan thuiswerken minimaal is.

    Thuiswerken vertaal je daarom volgens mij best als volgt: 'maak het kantoor zo aangenaam en inspirerend mogelijk, met toffe collega's, een sterk management en hele leuke opdrachten; elk bedrijf moet zijn medewerkers thuis doen voelen en dan wordt dat andere overbodig :) '

  • Dries

    Dries12 jaar geleden

    Ik volg dit volledig. Thuis werken is geen must, maar kan praktisch zijn als er een afspraak is bijvoorbeeld de dag zelf in je buurt. Je moet alleen jezelf wat discipline proberen op te leggen om dingen gedaan te krijgen. Ik heb nog geen gezin, dus dat is nog iets makkelijker nu, maar ik merk ook op als mijn lief 'aanwezig' is dat ik zo goed als niets meer gedaan krijg. Nu probeer ik die 25-5min regel toe te passen en dat begint wel te werken.

    Op kantoor is het ook een kwestie van afspraken binnen je team. Een koptelefoon opzetten is écht een goed middel, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Als we dingen willen onderling bespreken, dan gebruiken we Gtalk om af te spreken. Dan werken we eerst iets af én pas dan spreken we af om zaken te overleggen.

    Even inpikken op Toon. Ik volg je wat betreft dat verhuizen. Ik rij ongeveer 45 min tot 1u (enkele reis) naar het werk. Dat is best veel, maar ik heb er zelf voor gekozen. Verhuizen heeft ook een tijdje in mijn hoofd gespeeld, maar lets face it; zomaar je woonst verkopen en iets anders zoeken is niet zo simpel. Financieel bedoel ik dan hé. Regio Gent? Voor de prijs van mijn huisje kan ik hier nog geen deftig appartement kopen. En huren? No way. Een huis is je spaarpotje voor later.

    Een andere mogelijke oplossing: co-workingspace huren op beperkte afstand, maar dat is ook iets utopisch als bedrijf. Als freelancer of éénmanszaak is dat ideaal.

  • Andries Seutens

    Andries Seutens12 jaar geleden

    Verhuizen in functie van een bepaalde job is een zeer slechte keuze, verhuizen in functie van werkgelegenheid is een andere zaak.

    Bekijk het ook eens van de andere kant: http://www.youtube.com/watch?v=5XD2kNopsUs

  • Roel Van Gils

    Roel Van Gils12 jaar geleden

    Er zijn (nog steeds) bedrijven die thuiswerken per definitie niet toestaan, zelfs in situaties waarin het een grote tijdswinst zou kunnen opleveren. Bijvoorbeeld: je woont in Gent, werkt in Brussel en hebt om 11 uur een afspraak bij een klant in Antwerpen. Als je werkgever op zo'n moment verwacht (eist) dat je toch om 9 uur op kantoor staat, dan werk je daar volgens mij enkel frustratie mee in de hand.

    Ik geloof dus absoluut in jouw aanpak (Bart) en denk dat het de juiste is. Toch voel ik ook de frustratie van sommige vrienden en kennissen die dagelijks anderhalf tot twee uur pendelen om vervolgens op een saai kantoor met een ongeïnspireerde 'bedrijfscultuur' hun werkdag door te moeten brengen, soms zelfs geïsoleerd van collega's. De mix 'lokaal werken' (kwartiertje op de fiets) én een hip kantoor met leuke collega's is zeker niet iedereen gegeven.

    Vaak hoor ik mensen ook klagen over de technische infrastructuur op het werk: de internetverbinding is traag en de laptop is 'dichtgetimmerd' waardoor ze hun vertrouwde tools niet kunnen gebruiken en voor iedere vraag de IT-dienst moeten bellen (of erger: een support ticket moeten indienen). Terwijl er thuis een blinkende 27 inch iMac met een supersnelle internetverbinding stof staat te verzamelen. Veel IT'ers bij overheidsdiensten herkennen dit vast. Ik ben zelf blij dat die tijd ver achter mij ligt.

  • Herman dailybits

    Herman dailybits12 jaar geleden

    Als SAP consultant heb ik een 15tal vaste klanten (waar ik de interface beheer richting enkele sociale secretariaten). De meeste van mijn klanten geven me een remote access en zodoende werk ik voor hen vanop kantoor of van thuis uit (mijn eigen bureau in huis en dus niet aan de eetkamertafel).

    Spijtig genoeg zijn er nog enkele bedrijven die niet geloven in remote werken/thuis werken voor hun eigen personeel/externen.

    Die klanten moeten dan ook niet komen zagen bij mij,d at ze een onmiddellijke interventie willen bij een zeer dringend issue of dat ze steeds minstens 4u aan hun broek krijgen als ik even moet langskomen voor een kleinigheid.

    De klanten die me wel remote access geven weten dat ze ook 's avonds op mijn kunnen rekenen bij zware payroll-issues.

    Velen van de dagelijkse filerijders in ons land zijn consultants die op weg zijn naar klanten voor een taak, die ze perfect vanop afstand kunnen uitvoeren en waarvoor ze geen noodzakelijke verplaatsing dienen te doen. IT is daarbij meer en meer specialistisch aan het worden en zeker in mijn sap-sector is het zo gespecialiseerd geworden, dat wij niet de luxe hebben om in elk landsdeel consultants te hebben met die specifieke kennis om lokaal te gaan werken (wat misschien in de webdesign-sector wel eenvoudiger is?).

  • David Geens

    David Geens12 jaar geleden

    Ik ben het eens met de reden als jong groeiend bedrijf. Idem bij Nucleus. De overdracht van gemeenschappelijke kennis door osmose is niet te onderschatten.

    Maar evengoed kan het binnen een bedrijf dus wel verschillen naar gelang de functie. Ikzelf werk wel regelmatig thuis als bedrijfsleider, net telkens als ik dingen moet afkrijgen en niet om de haverklap gestoord wil worden.

    Je opmerking mbt gezin is geheel terecht. Dat is niet altijd even makkelijk om hen te leren dat als papa werkt, hij eigenlijk evengoed niet beschikbaar is. Of indien je toch snel even naar de winkel gaat op aanvraag, je die tijd nadien terug aftrekt van de normale niet-werk-tijd-thuis.

    Waar ik het grondig mee oneens ben is de kortzichtige bepaling van verhuizen.

    Precies alsof werk de enige factor in je leven is. Je sociaal netwerk (dat in real life, we gaan niet alleen naar huis om rustig te facebooken!) is van belang.

    En je eigen argument: je gezin. Dichter gaan wonen is mss verder voor de ander. Kinderen die dan van school moeten veranderen...

    Daar sla je de bal volledig mis en zal woon-werk-files altijd een enorme uitdaging blijven.

    ik steun wel de idee dat we eens moeten stoppen om allemaal te gaan samenhokken in de grote steden. Iets doen zoals Inventis: dat is volgens mij de toekomst.

  • Greet

    Greet12 jaar geleden

    Ik ben het ook helemaal met je eens. Zelf ervaar ik als student ook dat er maar half zo efficiënt gestudeerd wordt als ik op kot of thuis blijf, in vergelijking met een dagje blokken in de bib, tussen andere blokkende studenten.

    Verder is het de eerste keer dat ik iemand hoor uitspreken dat we beter korte woon-werk afstanden zouden belonen in plaats van lange. Ik had er nog niet over nagedacht, maar eigenlijk houdt dat steek.

  • Nicole Verbeeck

    Nicole Verbeeck12 jaar geleden

    Beste Bart,

    Hartelijk dank om uw mening te delen. Ik ga er volledig mee akkoord dat thuiswerk vele voordelen kan opleveren voor sommige beroepen en in sommige situaties. Ik heb tot voor kort 10 jaar gewerkt in een grote multinational, dicht bij de bedrijfscultuur. Uiteindelijk werk je altijd in teamverband en het is dan ook uiterst productief om samen met collega's resultaat te boeken voor het bedrijf. Toevallige contacten aan 'het koffiemachien' leverden ook niet zelden resultaten op die nooit mogelijk zouden geweest zijn als ik thuis zou werken. Volledig mee akkoord dat nauw contact met collega's en de bedrijfscultuur vele voordelen heeft. Ik heb altijd gewerkt in een globaal team, waarbij 90% van de contacten binnen dat team verliepen via e-mail, telefoon of videoconference. Eigenlijk maakte het in theorie niet uit of ik thuis werkte of op kantoor. De internationale samenwerking verliep goed, maar ik miste toch altijd iets. Zelden was er face-to-face samenwerking binnen het team waar ik deel van uitmaakte door het globale karakter, maar door op kantoor te werken kwam je veel in contact met andere disciplines. Dit leidde niet zelden tot kruisbestuiving. Ondertussen ben ik sinds begin dit jaar zelfstandige in de communicatiebranche. Als starter werk ik momenteel thuis, deels een noodzaak. Momenteel ligt mijn productiviteit hoger in vergelijking met vroeger, gezien ik veel minder vaak gestoord wordt en zeer veel behoefte heb aan een rustige werkomgeving. Zolang ik geen werknemers heb, vind ik thuis werken super. Ik ben mama van 2 jonge kinderen en voorlopig werk ik niet aan projecten als mijn gezin in huis is. Ik hoop ooit talent te kunnen aanwerven en dan ben ik absoluut voorstander om een bepaald percentage van de tijd samen op kantoor te werken.

  • Maarten De Gendt

    Maarten De Gendt12 jaar geleden

    Bart, de positieve fundering die aan je redenering ten grondslag ligt, kan ik alleen maar toejuichen. Ik vind het goed dat je zo veel aandacht hebt voor bedrijfscultuur, samenwerken, geïntegreerd werken, kantoorinrichting, allerlei menselijke aspecten… Ik kan je redenering dan ook voor een groot deel volgen. Maar ik ga niet met alle akkoord. Ik denk vooral dat je een onderscheid moet maken tussen organisatiegerelateerde argumenten (waarom thuiswerken wel/niet goed is voor het bedrijf) en persoonsgerelateerde argumenten (waarom thuiswerken wel/niet goed is voor een individueel persoon).

    Organisatiegerelateerde argumenten bepalen inderdaad of je thuiswerk al dan niet toelaat binnen je bedrijf. Bijvoorbeeld je argumenten over bedrijfscultuur, of over geïntegreerd werken. Daar geldt dat de noden en behoeften van ieder bedrijf anders zijn, en daar ben jij zelf het best geplaatst om te weten wat werkt en wat niet. Er zijn nu eenmaal veel bedrijven waar thuiswerk niet kan, of op zijn minst een negatief effect kan hebben. Mogelijk is dat bij jou ook zo.

    Ik kan er alleen maar de kanttekening bij maken dat je ook met 4 ipv 5 dagen per week fysiek samenwerken die overdracht van bedrijfscultuur bereikt, hoor. En dat je ook met één dag minder wel geïntegreerd kunt samenwerken. (Het is dan wel cruciaal dat iedereen op dezelfde dagen op kantoor is, en op dezelfde dag thuis blijft). Als je dat niet gelooft, dan moet je de redenering verder trekken en concluderen dat mensen die deeltijds werken (zelfs al is het bv. 4/5 wegens ouderschapsverlof) dus niet meer mee kunnen draaien in je bedrijf.

    Persoonsgerelateerde argumenten daarentegen bepalen of een specifiek persoon kan thuiswerken, maar mag je niet veralgemenen om het voor je hele bedrijf wel of niet toe te laten. Bijvoorbeeld de gezinssituatie, de nood aan reistijd als een mentale switch, de discipline om je niet tot ontspanning te laten verleiden. Misschien heb jij daar zelf last van, en een aantal andere mensen in je bedrijf ook. Dat betekent dat jijzelf en die enkele andere mensen beter niet structureel thuiswerken. Maar je mag je eigen ervaring niet projecteren op àl je collega’s.

    Ik geef een voorbeeld: ik dacht zelf ook altijd dat ik die scheiding tussen thuis en werk nodig had, omdat ik mezelf thuis te veel zou laten verleiden tot ontspanning. En ik dacht zelf ook altijd dat ik die reistijd nodig had om de mentale switch te kunnen maken. Maar toen vorig jaar in mijn afdeling een proefproject begon om de haalbaarheid van tele/thuiswerk uit te testen, heb ik me toch ingeschreven. En wat bleek? Ik had meer discipline dan ik dacht: ik zat thuis minstens evenveel met mijn werk bezig als op kantoor, zoniet meer. En ook die mentale switch ging opvallend makkelijk: blijkbaar volstaat het om de werklaptop open en weer dicht te klappen om de switch te maken. (Het helpt dat je een afzonderlijke laptop hebt voor het werk en voor privégebruik :-). O, en wat die ‘vrouw en kind’ betreft, daar ga je volgens mij wat scherp door de bocht. Kinderen gaan ook naar de crèche of de school, vrouwen gaan tegenwoordig ook werken. Zo is dat toch bij mij en mijn collega’s. Er zijn vast mensen die niet kunnen thuiswerken omdat er storende huisgenoten zijn (en omdat er geen afgesloten bureauruimte is om dat probleem te counteren). Maar ook daar mag je niet zomaar veralgemenen naar àlle mensen met een gezin.

    Tot slot nog iets over dat ‘lokaal werken’. Ik vind je pleidooi om woon- en werkplaatsen dichter bij elkaar te brengen heel mooi, en ik ben daar ook voorstander van. (Al is je voorstel om de registratierechten naar nul te brengen niet realistisch: een huis is niet enkel een gebruiksgoed maar ook een investeringsgoed, waar meerwaarde en dus inkomsten uit te halen zijn.) Maar mensen aanmoedigen om dichter bij hun werk te verhuizen is vooral handig voor éénverdieners, niet voor tweeverdieners, die elk andere carrièrepaden hebben. Ik heb bijvoorbeeld mijn ideale job gevonden in Brussel, mijn vrouw in Brugge. Naar waar moeten we dan verhuizen, volgens jou? En zodra je een gezin hebt, wordt verhuizen voor een andere job zelfs nog moeilijker: worden je kinderen dan niet het slachtoffer doordat ze hun vertrouwde school en vriendenkring moeten opgeven?

  • Geoffroy Speybrouck

    Geoffroy Speybrouck12 jaar geleden

    Ik ben als aanbieder van flexibele kantoorruimte natuurlijk professioneel bevooroordeeld maar ben het reeds lang eens met je stelling dat thuiswerken niet voor iedereen mogelijk of efficient is. Ten eerste vind ik het enorm pretentieus van een bedrijfsleider om te denken dat zijn personeel uberhaupt de mogelijkheid heeft om thuis te werken. Voor een modaal gezin met 2 kinderen betekend dit dat je 4 kamers moet hebben, wat in de huidige vastgoedmarkt zo goed als onbetaalbaar geworden is. Verder ben ik ervan overtuigd dat je over een verdomd sterk karakter moet hebben om thuis te werken. Zoals je aanhaalde is er een mindswitch nodig die meestal bij het in de auto stappen tot stand komt. Ik merk het ook dat ik veel zorgen 's avonds meeneem maar die raar maar waar automatisch achterlaat bij het thuis komen en meestal zien van de kinderen. Dit lijkt me veel moeilijker als je het huis niet verlaten hebt. Ik treed de meeste reacties bij dat verhuizen in functie van de job echt wel een brug te ver is. Het is mijn overtuiging dat we ons moeten focussen op het close-to-home werken op een flexibele maar toch professionele manier. Er moet een netwerk kunnen aangeboden worden (we're working on it) waarbij iedereen binnen de 20 minuten van zijn thuis op een professionele en leuke manier kan (samen)werken. Zoals je aanhaalde wordt colaboratie key en moeten de kantoren daar ook aan aangepast worden. De werkgever moet ook (heeft zeker het recht) ten allen tijde te weten waar zijn mensen zijn.

    Allemaal issues die kunnen opgelost worden, maar dan hebben we uiteraard nog geen oplossing voor uw basisargument, bedrijfscultuur. De grote uitdaging is de band met het moederhuis en de bedrijfscultuur te bewaren. Jammer genoeg heb ik daar geen gepaste oplossing voor. Het kan al werken als het close to home beperkt tegepast wordt en dat er nog steeds 3/5e op kantoor gewerkt wordt. Met een goed gevuld netwerk van locaties kunnen er zoals de echte teamspirit vereist ook toegevingen gedaan worden van beide kanten. Indien iemand op 45 min woont kunnen zijn collega's misschien af en toe eens samenkomen op een locatie halfweg waarbij het leed gedeeld wordt. Ik ben er van overtuigd dat dit de spirit alleen maar kan bevorderen. Ik denk dat er nog heel wat denkwerk en inspanningen zullen moeten gedaan worden. Er echter gewoon vanuit gaan dat het niet werkt is te kort door de bocht.

  • Erika Claessens

    Erika Claessens 12 jaar geleden

    Interessant stuk. Omdat het inspireert maar ook heel ruim gaat. Ikzelf geloof in co-working. Na anderhalf jaar uitgeschakeld door ziekte werd ik wakker met de prangende vraag: hoe kort is het leven en wat was het waard de voorbije 23 jaar. Het was vooral kort en zwaar, veel tijd verdoen onderweg, veel fileleed, veel gedoe om nothing op kantoren met niet-buigzame mensen. Terwijl er zoveel geweldige geesten rondlopen die ik nog niet ontmoet heb en met wie ik samen allerhande zou willen exploreren. Ik ben opgestaan en ben zelf een co-working space begonnen. Ik hoop er in de toekomst interessante mensen te ontmoeten, me te laten inspireren en de vibe terug te vinden. Meer moet dat niet zijn. Ik ga elke dag fietsend naar 'mijn' kantoor, dat ik ga delen met anderen. Elke dag andere collega's, elke dag een nieuw verhaal.

  • Joeri De Bouvere

    Joeri De Bouvere12 jaar geleden

    Vanuit Netlash en de fase waarin dit bedrijf zich bevindt snap ik de houding tegenover thuiswerk volledig. Het zou voor de thuiswerker zelf misschien een aantal voordelen opleveren, maar voor het bedrijf extra kosten betekenen (opvolging, moeilijkere communicatie).

    Toch is thuiswerk soms interessant of gewoon broodnodig. Zelf werk ik nu sinds kort volledig van thuis uit omdat ik een aantal zaken aan het opstarten ben. Dat heeft zijn voordelen maar als vader van 3 ook nadelen, zeker nu het verlof is. Maar zoals al gezegd moet je grenzen kunnen stellen (kantooruren, zie ook reactie van Maarten Schenk). Ik kan me echter voorstellen dat ik bij een volgende fase ,wanneer projecten van de grond komen en meer mensen nodig zijn, er al snel zal gekozen worden voor een aparte stek.

    Ik doe nog steeds veel Google Adwords voor bedrijven (meestal KMO) en dat kan gelukkig van thuis uit want ik zou niet weten waarom of hoe ik dat bij klant moet doen (toch 'clash' van culturen).

    Geschreven vanuit de zolderkamer.