508 keer gelezen in gemiddeld 3:51

Zijn Facebook beleggers bedrogen?

Geschreven op vrijdag 15 juni 2012 in de categorie mening

Facebook aandeelIn mijn familie hadden we een groottante die actief met beleggingen bezig was. Veel van de familiefeesten uit mijn jeugd werden in mijn herinnering gedomineerd door "den dollar staat weer laag" en "wat gaat het goud doen?". Als tienjarige is dat behoorlijk saai, maar als veertigjarige denk je daar af en toe met weemoed aan terug.

Eén van de beste adviezen van zo'n pur sang aandelenbelegger die ik onthouden heb: "Doe je huiswerk, kies een goed bedrijf dat je begrijpt en waarin je gelooft, en stop dan de aandelen 10 jaar in een schuif zonder er naar te kijken."

Een boutade uiteraard, maar het helpt me onthouden dat bij aandelen soms de lange termijn belangrijker is dan de korte termijn.

Er is de voorbije weken veel geschreven over de beursgang van Facebook, en hoe die IPO mislukt is. Het aandeel werd op 18 mei geïntroduceerd aan 38 USD, en noteert bijna een maand later aan 27 USD. Een fikse daling dus.

Zijn beleggers in Facebook bedrogen? Wat is de echte waarde van zo'n Facebook aandeel?

Daarvoor kijken we vaak naar de koers-winst verhouding (k/w): wat is de koers ten opzichte van de winst per aandeel? Bij de beursintroductie aan 38 USD was Facebook meer dan 100 miljard waard, terwijl ze iets minder dan 1 miljard winst maakten. Een k/w van meer dan 100 dus.

Meestal ligt de koers-winst verhouding van de S&P 500 (de 500 grootste beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven) tussen de 10 en de 20. Op dit moment (juni 2012) draait dat rond de 15. Google noteert vandaag aan een k/w van 17. Aan de huidige koers van 27 USD noteert Facebook aan een k/w van 70.

Veel te hoog geprijsd, moet dus de conclusie zijn. En dan moet de koers verder zakken, of moet de winst spectaculair stijgen.

Het eerste scenario voor Facebook: je beoordeelt het op zijn huidige businessmodel. Inkomsten komen uit advertenties die aan gebruikers getoond worden. De winst moet groeien door meer gebruikers te vinden, ofwel door per gebruiker meer aan advertenties te verdienen (ofwel beide).

Daar zie ik wel groei, maar niet noodzakelijk een verviervoudiging op korte termijn. Met bijna 1 miljard gebruikers domineren ze het online landschap; het lijkt me straf dat ze dit aantal op korte termijn bijvoorbeeld zouden kunnen verdubbelen.

Ook de winst per gebruiker kan niet oneindig stijgen. Meer en meer marketingbudget van bedrijven verschuift naar online; en het biedsysteem van Facebook zorgt ervoor dat bij grotere vraag van bedrijven er ook een groter deel van de koek naar Facebook gaat. Maar die groei is evenmin oneindig.

Als je dit zo bekijkt, dan is een spectaculaire stijging van de winst niet aan de orde, en moet dus die k/w verhuizing naar een meer realistischer 20 zakken - en dus ook de koers nog een heel eind lager.

Maar dan ga je er van uit dat Facebook hetzelfde blijft doen wat ze altijd deden - en da's nu net niet waarom ze bekend staan. Stel jezelf de vraag: wat kan je exact doen met 1 miljard actieve, bijna verslaafde gebruikers? Als Facebook er in slaagt om een bijkomend business model te vinden om geld te verdienen aan zijn gebruikers, dan kan die winst wel stijgen, en kan de huidige k/w ratio en dus de beurskoers misschien zelfs nog te laag liggen.

E-commerce is momenteel in volle groei. Stel je een kruising voor tussen Ebay en de Apple Store, met de gebruikersaantallen van Facebook. Bij online verkoop is het betaalsysteem meestal de grote moeilijkheid - de succesverhalen zijn diegene die betalen met 1 klik mogelijk maken (Amazon, Apple iTunes Store). Facebook zou zichzelf kunnen positioneren als hét platform om aan koop en verkoop te doen, en dat faciliteren met zijn eigen Facebook credits. Om dan onderweg een percent op elke transactie te incasseren.

Ze hebben de gebruikersaantallen en de online dominantie om dit op grote schaal te doen. Dan is de huidige winstverwachting misschien zelfs nog te laag.

De kopers bij introductie van het Facebook aandeel zaten volgens mij in twee categorieën: zij die op dit tweede scenario speculeren, en zij die op korte termijn een snelle winst wilden maken. De eerste categorie gelooft dat 38 USD veel te laag is, heeft gekocht bij introductie, en stopt de aandelen nu (al dan niet 10 jaar) in zijn schuif om er niet naar te kijken. De tweede categorie zag dat er geen snelle winsten te rapen vielen, en stapt nu uit.

Nog zo'n advies van mijn groottante: als er meer verkopers zijn dan kopers, dan zakt de koers…

Als je dus denkt dat Facebook blijft zoals het nu is, dan zou ik ver weg van het aandeel blijven. Als je gelooft dat er nog extra mogelijkheden zijn, dan zou ik uitkijken naar een dieptepunt en dan kopen.

Ter referentie: bij de beursintroductie van Google lag de koers-winst verhouding boven de 40, die is vandaag 17. De introductieprijs van Google was 85 USD; vandaag staat die op 565 USD. Dus zelfs met een in elkaar stuikende k/w verhouding kan je als belegger nog een mooie winst halen.

(Dit artikel verscheen in een sterk ingekorte en dus verbeterde versie in De Tijd.)

tags:  , , , ,