6 keer gelezen in gemiddeld 0:42

Huisstijl

Geschreven op zaterdag 17 maart 2007 in de categorie archief

Een probleem waar we momenteel mee worstelen, voor één van onze klanten.

Als een bedrijf overgenomen wordt, moet de huisstijl dan vernieuwd worden? Moet het overgenomen bedrijf volledig de stijl van het moederbedrijf overnemen?

We zeggen zelf al jarenlang tegen onze klanten dat een uniforme huisstijl, één gezicht naar de buitenwereld over alle kanalen, dat dit héél belangrijk is.

Langs de andere kant: de unieke stijl en merkbekendheid van het overgenomen bedrijf, opgebouwd over de jaren, houdt toch ook wel wat waarde in.

Dilemma.

Wat denken jullie?

tags:  , ,

Reacties

  • Christphe

    Christphe17 jaar geleden

    Hangt er van af wat de grootte van dat overgenomen bedrijf is, de perceptie van the brand, de culturele kloof tussen beide bedrijven, etc. Ik heb ooit een overname meegemaakt en toen werd beslist een transitieperiode van minstens vijf jaar te aanhouden. De waarde van het overgenomen bedrijf was immers te groot om zomaar te laten vallen.

  • Tom van Brunschot

    Tom van Brunschot17 jaar geleden

    [quote]..dat een uniforme huisstijl, één gezicht naar de buitenwereld over alle kanalen, dat dit héél belangrijk is./[quote]

    "Consistency is the last resort of the unimaginative". - Oscar Wilde

    Zo is KesselsKramer (Nederlands reclamebureau) heel consequent inconsistent met de website: www.kesselskramer.nl

    (Druk F5.)

    Merken en huisstijlen zouden in de toekomst wel eens veel vaker van gedaante kunnen gaan veranderen. Als ware zij een soort kameleon passen ze zich aan naar hun omgeving. Op één moment is het merk (= een belofte) in diverse uitingsvormen op meerdere locaties aanwezig.

    Een concreet antwoord op je vraag kan ik niet geven. Daarvoor is inzicht in de specifieke situatie nodig. Ik sluit wat dat betreft aan bij de aspecten die Chistophe noemt. Wellicht kun je inspiratie halen uit de vrij recente fusie van Interpolis en Achmea in Nederland? Wellicht is er iets over te vinden op het Web.

  • Kristoff

    Kristoff17 jaar geleden

    Je geeft eigenlijk te weinig context om daar een zinnig antwoord op te geven, maar algemeen mag je de waarde van het merk als belangrijkste factor beschouwen.

    Een plotsklapse identity shift is geen goed idee als het te overnemen bedrijf reeds een succesvol branding traject achter de rug heeft. Wel, als de waarden van het moederbedrijf niet aansluiten bij die van de dochter (en moeder is baas.) Transitie-periodes zijn altijd een optie, maar lossen weinig op (omdat je nog steeds een shift doorvoeren moet) en eindigen naar mijn mening altijd in een verzwakt merk (bij beide spelers.)

    Binnen de context van je bericht: "unieke stijl en merkbekendheid van het overgenomen bedrijf, opgebouwd over de jaren"... buiten een '"Partner of" regeltje', niets aan veranderen :)

  • Tom Klaasen

    Tom Klaasen17 jaar geleden

    Bij de meeste mergers, overnames, ... die ik al gezien/meegemaakt heb, gaat de overgang heel geleidelijk: eerst heb je 'A' en 'B'. Als A B overneemt, wordt B 'an A company'. In kleine letters. Wat later wordt B in kleine letters geschreven, en staat A in grote letters. En dan verdwijnt B helemaal, maar dat duurt meestal ettelijke jaren.

    Of nog: een big bang lijkt me geen goed idee. Een merger is altijd een werk van lange adem, en dat zal afstralen op de communicatie ook.