108 keer gelezen in gemiddeld 1:10

Over MetaTale

Geschreven op woensdag 21 november 2007 in de categorie archief

Tja, jullie zullen het ondertussen wel gemerkt hebben, zeker? De volgende stap voor MetaTale is hier.

Er is een nieuwe Top 100 gepubliceerd; iedereen kan nagaan welke ranking zijn blog heeft; en er staan widgets ter beschikking om je ranking op je blog te plaatsen.

Een paar zaken ter verduidelijking:
- MetaTale ranking is een cijfer tussen 0 en 25, op een logaritmische schaal, waarbij 25 meer invloed heeft dan 0.
- De widget duidt je algemene ranking aan; als je in de top 100 zit krijg je een ander kleurtje. De top-10 krijgt een aanduiding van de positie.
- De Top 100 is gebaseerd op 'algemene' invloed; die is voor mij niet zo veel waard, omdat invloed te maken heeft met het onderwerp.
- Vanaf nu wordt de lijst elke week vernieuwd - dus krijg je elke week een nieuw cijfer en een nieuwe Top 100.


Wat MetaTale doet

De MetaTale motor heeft drie grote algoritmes, en één spider.

* De spider gaat het web rond, vertrekkend vanuit de websites die we kennen. Als daar een link naar een niet gekende site op staat, wordt die nieuwe site mee opgenomen in onze database.
Zo bouwen we constant onze database verder uit.

* De eerste grote berekening die we op zo'n website doen, is detecteren of die 'Vlaams' is. Dit wordt bekeken aan de hand van een aantal verschillende factoren.

* Het tweede grote algoritme gaat over het berekenen van 'invloed'. Ik zal daar straks wat verder over uitweiden.

* Het derde grote algoritme detecteert thema's. Waarover gaat de site, wat zijn de belangrijkste thema's? Maar vooral: hoeveel invloed heeft deze website op dit thema?


Over 'invloed' volgens MetaTale

Bij MetaTale definiëren we invloed als volgt: de capaciteit om anderen online tot actie aan te zetten. Ik weet het, da's een vrij ruime en vage definitie, maar ik denk dat die wel de lading dekt.

Voor mij zijn er twee soorten invloed: ik noem ze 'grote invloed' en 'kleine invloed'. De 'kleine invloed' is wat we bij MetaTale gebruiken. Die is onafhankelijk van het aantal mensen die je bereikt ('reach'), en gaat enkel over die capaciteit om anderen tot actie aan te zetten. De 'grote invloed' is de 'kleine invloed' maal 'reach'.

Dit wil zeggen dat een blog met weinig bezoekers toch wel veel 'kleine invloed' kan hebben. Of een blog met veel bezoekers kan weinig 'kleine invloed' hebben (hoewel dat eerder zeldzaam is).

Dus nog eens, voor alle duidelijkheid: MetaTale ranking heeft *niets* te maken met bezoekersaantallen.

We beperken ons ook tot online. Meer nog, we hebben een aantal regels opgelegd, waar we ons aan proberen te houden: de informatie moet objectief, automatisch, van buitenaf meetbaar zijn. We willen geen manuele interventies, we nemen geen externe diensten (zoals PageRank, Technorati, Alexa etc.) op in de berekening van de ranking, de zaken die we meten moeten publiekelijk zichtbaar zijn (dus geen bezoekerscijfers).

De MetaTale ranking wordt gevormd door factoren te wegen die we via publieke data detecteren. Kijk gerust eens na in jullie statistieken, de MetaTale spider zal daar tussen staan.

Er zijn zo een groot aantal verschillende factoren die we meten voor het samenstellen van het invloedscijfer. Die hebben vooral te maken met het 'netwerken' - hoe zitten de connecties tussen de verschillende blogs in elkaar? Wie linkt naar wie, en hoe, en wanneer? Wie krijgt commentaar van wie, en hoeveel?
Deze factoren worden ten opzichte van elkaar gewogen en op een schaal gezet - en dit geeft het algemene invloedscijfer, de MetaTale ranking.

Dus, voor degenen die graag wat hints krijgen: veel linken (van en naar), veel reacties geven en krijgen, veel posten… dit helpt allemaal om MetaTale invloed bij te krijgen. Maar is dat niet ook een beetje zoals in het echte leven?


Algemene invloed, of invloed op thema

Ik zei het al, de Top 100 is een algemene invloedslijst. Persoonlijk denk ik dat die niet meer is dan een ego-boost. Echte invloed is gerelateerd aan een thema.

Vandaar dat op dit moment Zatte Vrienden op nummer 1 staan in die top 100. Er wordt veel naar verwezen, ze krijgen veel reacties, ze verwijzen zelf veel… en nog een aantal andere zaken.

MetaTale laat toe om eerst een bepaald thema te definiëren, en daarna de invloedslijst te trekken op dat thema. Bijvoorbeeld het thema 'koffie'. MetaTale haalt alle Vlaamse blogs eruit waar dit koffie-thema af en toe of vaak aan bod komt. Daarna sorteert MetaTale deze lijst op invloed op het thema koffie.
Dit is m.i. wél waardevolle informatie.
En ik ben er zeker van dat Zatte Vrienden op de meeste thema's helemaal niet in de lijst zal voorkomen - behalve bij een paar welbekende thema's.


Het business-model van MetaTale

En zo komen we bij het business-model van MetaTale. We geloven dat die specifieke lijst per thema's waarde heeft; dat bedrijven geïnteresseerd zijn in weten wie er in hun sector, over hun onderwerp, iets te vertellen heeft.
Deze lijsten zullen dan ook betalend zijn.

Pas op, we willen geenszins aanmoedigen dat marketeers en reclame-agentschappen de bloggers beginnen spammen. (Ik geloof trouwens dat dit niet werkt, en zelfs tegen hen kan werken.) We willen wel op een volwassen manier omgaan met de relatie tussen blogosfeer en commercialiteit. Dit moet mogelijk zijn.


De toekomst voor bloggers en MetaTale

We zijn nu aan het werken aan een 'claim your blog' mogelijkheid. Daarmee zal je je eigen blog kunnen claimen, en belangrijker, aangeven of en hoe je wenst gecontacteerd te worden. Je zal kunnen kiezen tussen 'haal me uit de lijst', 'ik wens totaal niet gecontacteerd te worden', 'ik sta open voor vrije productbesprekingen', 'ik sta open voor persberichten', 'ik sta open voor betaalde advertenties'.

Blogs draaien rond conversaties - en MetaTale wil een conversatie mogelijk maken tussen bloggers en bedrijven. Met alle vrijheid voor de bloggers, uiteraard.


Feedback

Uiteraard zijn we constant bezig onze algoritmes aan het verbeteren en fine-tunen; breiden we constant onze databases uit.
Feedback van jullie is dan ook zeer welkom. Opmerkingen, wilde gedachten, constructieve kritiek, vreemde vaststellingen over MetaTale? Contacteer ons.

We luisteren.

tags:  , ,

Reacties

  • Jens

    Jens16 jaar geleden

    De post waarop iedereen zat te wachten.

    Maakt het metatale verhaal heel wat duidelijker.

  • Kristoff

    Kristoff16 jaar geleden

    Ik vind het een intrigerend idee maar open je je zelf niet tot gaming (Als uitgaande / binnenkomende links, reacties enz. factoren zijn...?)

    Ik kan me inbeelden dat je vroeg of laat het algoritme toch "manueel" bijsturen moet om een reeële invloed toe te kennen. Klopt dit en wil je dit niet, vanuit technisch perspectief een beetje toelichten? Sinds je bloglijst steeds groeit lijkt me dat ook een heuse uitdaging. Ik kijk uit naar het vervolg!

  • webflow

    webflow16 jaar geleden

    Klinkt heel ambitieus, ben benieuwd naar volgende week... (net ingeschreven)

  • Bart

    Bart16 jaar geleden

    Dit artikel zal later verhuizen naar de MetaTale site; maar ik wil toch nog een aantal dingen toevoegen:

    * Het MetaTale cijfer heeft wel degelijk cijfers NA de komma; alleen publiceren we die niet.

    * We mikken op dit moment heel bewust op 'invloed in Vlaanderen'. Vandaar dat iemand als Veerle niet in de top 100 voorkomt.

  • Codeboy

    Codeboy16 jaar geleden

    @Bart Zou het toch niet zinvol zijn om de score na de komma te geven? Nu hebben 85% van de blogs dezelfde score! Voor de rest goed initiatief.

  • Frank

    Frank16 jaar geleden

    @Kristof: tuurlijk gaan ze ons proberen "gamen". Tuurlijk gaan we ons algorithme daaraan aanpassen. Zoveel mogelijk automatisch, waar nodig manueel. Net zomin als het Google Pagerank algorithme van 5 jaar terug hetzelfde is als dat van vandaag, net zomin zal het Metatale Rank algorithme van binnen 5 jaar hetzelfde zijn als dat van vandaag.

    @Codeboy: zou pagerank cijfers na de komma hebben? :)

  • Bart

    Bart16 jaar geleden

    Pro memorie: een nuance op de logaritmische schaal. Het is een samenstelling van een aantal logaritmische componenten.

  • Bart

    Bart16 jaar geleden

    Nog een nuancering:

    MetaTale is op dit moment geen buzz-tracking tool. Er is een fundamenteel verschil tussen buzz-tracking, en identificeren van influencers.

    Buzz-tracking = kijken naar het verleden = wat is er tot nu toe over mijn merk / mijn onderwerp / mijn sector gezegd?

    MetaTale = kijken naar de toekomst = Als ik mijn merk op deze top blogs krijg, hoe groot is dan de kans dat er nieuwe buzz zal gegenereerd worden?

  • Kristoff

    Kristoff16 jaar geleden

    Frank, dat je het algoritme bijsturen moet om gaming te voorkomen twijfel ik niet aan.

    Maar ik verwees met mijn vraag over manuele ingrepen eigenlijk naar het toekennen van invloed?

  • Gilles

    Gilles16 jaar geleden

    @frank : ok bij pagerank heb je geen 'zichtbare' cijfers na de komma maar hebben die een top 100 waar 80% van de mensen eenzelfde rank heeft ;)

  • philippe

    philippe16 jaar geleden

    Bart zei:

    MetaTale = kijken naar de toekomst = Als ik mijn merk op deze top blogs krijg, hoe groot is dan de kans dat er nieuwe buzz zal gegenereerd worden?

    Verder praat je over "online overgaan tot actie". Kun je iets specifieker definiëren wat we onder jouw definitie van "actie" kunnen verstaan en of MetaTale dan zaken als clickrate-mogelijkheden en aanverwante in kaart brengt.

    Hoe meet MetaTale welke blogs tot actie kunnen leiden? Voor marketeers waarschijnlijk handige informatie.

    Alles lijkt me nog net iets te vaag om het plaatje vollédig te kunnen snappen. Persoonlijk blijf ik bedenkingen hebben over "invloed" in de blogosfeer, omdat m.i. naar-elkaar-linken mij niet overtuigd van invloed. Thema's in kaart brengen daareentegen...

    dixit LewisPR (vrij vertaald): "de definitie van een blog is wat de "guru"bloggers eraan geven" wat meteen al veel zegt over invloed volgens mij, maar ik kan verkeerd zijn. Ik probeer het plaatje te snappen.

    ps: hoe kan je de objectiviteit écht meten op een blog?

  • Els

    Els16 jaar geleden

    Ach ach snif snif, mijn plaatsken in de top honderd van Metatale, een van mijn weinige zekerheden...weg...gewist...verdwenen! boehoehoe!

    kom, serieus, nu: ik blijf het mysterieus maar boeiend vinden, wat jullie uitspoken.

  • Goofball

    Goofball16 jaar geleden

    hah, dat moet wel een heel goed algoritme zijn als ik de top100 gehaald heb. wooohooe :p.

  • Bram

    Bram16 jaar geleden

    bedankt voor de verduidelijking

    ik kijk alvast uit naar hoe het veder zijn gang gaat

  • Els VE

    Els VE16 jaar geleden

    Een kleine opmerking nog. Ik weet helemaal niet wie Veerle is. Dat is niet zo erg, en dat heeft niets met Veerle te maken, maar met het feit dat ik 'haar' nog niet ontdekt heb; maar als ik dit met een professionele bril zou bekijken zou ik wel denken: hey, een incrowdvoorbeeld zonder duiding. Nu, dit is maar eeen voorbeeldje hoor, maar ik zie dat wel vaker: 't is toch veel interessanter voor nog-niet-bloggers, beginnende bloggers of geinteresseerde lezers om het gevoel te hebben dat dit wereldje geen hermetisch gesloten kliek is..

  • Bart

    Bart16 jaar geleden

    Ha, Els, je illustreert perfect wat ik wou zeggen. Veerle is een beroemde webdesigner (http://veerle.duoh.com).

    Ik wou juist aanduiden dat haar invloed in Vlaanderen niet zo groot is (buiten het webwereldje).

  • Els VE

    Els VE16 jaar geleden

    Hela, wel wekelijks updaten!;-)

    Groeten, uw kritisch publiek.

  • sideburns

    sideburns16 jaar geleden

    ik wacht inmiddels al een paar weken op de wekelijkse update die niet komt, en op een cijfertje voor mijn blog ('k weet dat het wel geen hoog cijfer zal zijn, maar ik ben toch eens benieuwd)

  • Sven De Clercq

    Sven De Clercq16 jaar geleden

    Dag Bart,

    Zoals je weet ben ik momenteel bezig met een master thesis over het gebruik van blogs als marketinginstrument. Hierbij wil ik via een online survey aan expert bloggers vragen wat volgens hen de key succesfactoren zijn van goede blogs.

    De survey is nu beschikbaar op volgende url:

    http://www.polldaddy.com/survey.aspx?id=e322c3325bf94484

    Kan jij deze survey eerst en vooral ook invullen, maar belangrijker nog: kan je dit bericht helpen te versreiden in nederlandstalige blogosfeer en met name naar Belgische en Nederlandse blog experten?

    Het is een academisch onderzoek en ik zal de resultaten ook openlijk delen met iedereen die eraan deelneemt en die geïnteresseerd is...

    Groeten,

    Sven

  • Xavez

    Xavez16 jaar geleden

    Prachtig, op die uitleg zat ik al langer te wachten eigenlijk! Het zijn weer spannende tijden in de Vlaamse blogosfeer...

    Overigens: "blog claimen": ik hoop op OpenID en MicroID?