6915 keer gelezen in gemiddeld 4:37

Vuistregels voor startups

Geschreven op dinsdag 21 januari 2014 in de categorie bedrijf

rule of thumbVan mijn vader heb ik geleerd wat hoofdrekenen is, en hoe belangrijk het is om aangeleverde cijfers ruwweg nog eens na te rekenen en te controleren.

Na verloop van tijd begin je in het start- en groeiproces van bedrijven ook patronen te zien; en kan je een 'sanity check' doen op bepaalde cijfers in business plannen en dashboards.

Hieronder lijst ik een paar van mijn vuistregels op bij het beoordelen van cijfers voor bedrijven.

(Eerst nog even de nodige disclaimers. Pas op! Dit is enkel een opinie, en geen wetenschappelijk onderbouwde waarheid! Gebaseerd op mijn ervaring, en niet noodzakelijk te extrapoleren voor iedereen! Geldig voor dienstenbedrijven in de digitale en communicatiesector in België! Met zorg te gebruiken!)

* Een gezond bedrijf heeft 100.000 euro omzet per jaar per medewerker (VTE). Dat kan lager zijn (bv. 70.000) of hoger zijn (bv. 130.000). Maar niet veel lager: een bedrijf dat beweert met 10 mensen 500.000 euro omzet te halen, loopt gevaar. Een businessplan dat beweert met 5 mensen 1 miljoen euro omzet te halen, is fout.

* Als zaakvoerder van een startend bedrijf moet je rekenen om ongeveer 50% van je tijd billable voor klanten te kunnen werken. De rest van je tijd gaat op aan marketing, sales, administratie, netwerken... Een businessplan dat de zaakvoerder/eerste werknemer voor 100% (lees: 40 uur per week) op klantenprojecten billable rekent, is fout.

* Een medewerker zal typisch 70%-80% van zijn tijd billable zijn. Er is altijd een percentage dat niet-productief overblijft: opleiding, communicatie, evaluatie, gaten in de planning... Een bedrijf waar medewerkers 50% van hun tijd billable zijn, komt in de problemen. Een businessplan waar medewerkers 100% billable zijn, is fout.

* Een goede website zal een leads-conversiepercentage hebben van 0,1% tot 0,3%. Dat betekent dat voor elke duizend bezoekers, er 1 tot 3 contactaanvragen of offerteaanvragen binnenkomen.

* Typisch zal één derde van de uitgeschreven offertes succesvol zijn. Dat betekent dat voor elke 3 salesgesprekken, er 2 prospecten neen zullen zeggen, en slechts 1 ja. Een bedrijf waar de salessuccesratio hoger ligt dan 50%, is te goedkoop. Een businessplan met een te hoge salesprojectie, is fout.

* Kantoorruimte kost gemiddeld 400 euro per persoon ('seat') per maand. Dit is inclusief telefonie, internet, elektriciteit, verwarming, kuisvrouw, onthaal...

* De typische loonkost voor een medewerker is 5.000 euro per maand. Dit kan lager liggen bij voornamelijk juniors, of hoger bij voornamelijk seniors. Een businessplan dat uitgaat van gemiddelde loonkost van 3.000 euro, is fout.

* Een full-time medewerker heeft in een jaar zo'n 220 a 230 werkdagen. Dit komt neer op zo'n 1750 werkuren per jaar.

* Het gemiddelde verloop bij een KMO in de dienstensector in België is 20%. Dat betekent dat elk jaar één op de vijf medewerkers het bedrijf (al dan niet vrijwillig) verlaat.

* Het gemiddelde ziekteverzuim voor een KMO in België is 1,86%. Dat betekent dat een gemiddelde medewerker zo'n 4 a 5 dagen per jaar ziek thuis is.

* Het gemiddelde klantenkrediet schommelt tussen de 60 en 90 dagen. Klanten doen er dus gemiddeld tussen de 60 en 90 dagen over om een factuur te betalen. Dat betekent dat een bedrijf typisch tussen de 2 en 3 maanden omzet aan uitstaande facturen heeft. (Als je 1,2 miljoen omzet per jaar hebt, heb je dus een permanent inkomstengat van 200.000 a 300.000.)

* Een normale EBITDA-marge (EBITDA in procent van de omzet) is 10%. Lager dan 5% betekent dat er weinig speelruimte is voor investeringen; hoger dan 20% betekent dat je als dienstenbedrijf goed je boterham verdient.

* Een gewone auto kost 600 tot 800 euro per maand, inclusief taksen, verzekering en brandstof.

 

Hebben jullie nog andere vuistregels voor bedrijven? Geef ze hieronder mee in de commentaren.

tags:  , ,

Reacties

  • Bart Derre

    Bart Derre4 jaar geleden

    Fantastisch om dezelfde vuistregels te lezen die wij onze studenten 'wijsmaken'...

    Bart De Waele heeft niet alléén verstand v social media, maar duidelijk ook van rekenen.

    Moet ik dringend ééns uitnodigen voor gastcollege keuzevak ondernemen :)

  • Pascal Roobrouck

    Pascal Roobrouck4 jaar geleden

    Goede richtlijnen/vuistregels, maar de 3 eerste zijn vooral van toepassing op verkoop van 'Diensten' (per uur of per dag). Als je producten gaat verhandelen en/of produceren gaan deze regels niet altijd op.

  • Wouter Crucke

    Wouter Crucke4 jaar geleden

    Ik kan mij vinden in de cijfers en het is handig dat deze zaken samen staan. Ik heb ze gaandeweg ontdekt, zo'n lijstje is een must have voor starters, eenvoud troef.

    Een kleine bemerking (maar dat geef jij ook al deels aan Bart): Gemiddelden bestaan niet. De gemiddelde Belg heeft 1 borst, 1 teelbal en heeft een gemiddelde lengte van 100 cm ... catch my drift?

  • Philippe Pappaert

    Philippe Pappaert4 jaar geleden

    Wat een geweldig artikel zeg !

    Denk dat vele mensen hier wat aan gaan hebben.

    Alvast bedankt voor de hele nuttige info ;)

  • Michael Van de Velde

    Michael Van de Velde4 jaar geleden

    Straks vragen ze je nog voor de jury van topstarter :D

  • Student

    Student7 maanden geleden

    Erg nuttige info, maar ik heb toch één bemerking:

    Indien een voltijdse werknemer 100.000 euro omzet genereert, maar ook nog eens 5000 euro per maand wil verdienen, wat wij in onze opleiding handelsingenieur leerden met 20 te vermenigvuldigen om de uiteindelijke totale loonkost voor de onderneming op jaarbasis te berekenen (13e maand, premies, extralegale voordelen, sociale zekerheden etc.), blijft er naar mijn mening opvallend weinig over om te investeren in andere zaken dan personeel. Laat staan dat die werknemer slechts 70.000 euro omzet genereert...

Recente reacties