102 keer gelezen in gemiddeld 1:58

Regulering en innovatie

Geschreven op dinsdag 1 juli 2014 in de categorie mening

veiligheid

Innovatie - vanaf wanneer laten we dit toe 'in het echt', en wanneer houden we dit afgezonderd zonder het los te laten op echte klanten?

Een mooi voorbeeld is de driverless car.

Die wordt verboden door de wetgever, zolang er niet absoluut bewezen wordt dat die driverless car 100% zeker geen ongevallen of menselijke gewonden zal veroorzaken.

Maar als je er bij stil staat - dan hoeft dat toch helemaal niet? De 'gewone' auto's hebben toch ook geen 100% zekerheid - hoeveel ongevallen gebeuren er met gewone auto's? De voorwaarde om de driverless car te accepteren zou dus niét moeten zijn dat er 0 ongevallen gebeuren; er zouden enkel significant minder ongevallen moeten gebeuren dan met gewone auto's.

Hoeveel innovaties houden we tegen omdat we nultolerantie voor fouten hebben - terwijl het enige criterium zou mogen zijn: goed genoeg om beter te zijn dan de huidige situatie?

tags:  , , ,

Recente reacties